Saturday, November 25, 2006

I hemmets lugna vrå

Här sitter man i godan ro och ser en finstämd film, xxx med karaktärsskådespelaren Vin Diesel, när plötsligt en kaskad av ljud kastas mot mig! Reklamen! I panik kastar jag mig efter fjärrkontrollen för att få ner ljudvolymen till en mänsklig nivå. Trycker frenetiskt på knappsatsen som strejkar efter att skiten fallit i golvet ett obestämt antal gånger. Så, äntligen, ljudet normalt igen. Smyger in i dotterns rum och lyssnar, men det är tyst. Sjunker ner i soffan och pustar ut. Men allvarligt talat, tror man att det ska öka lusten att köpa deras förbannade deodorant eller dricka mer Gevalia kaffe bara för att ljudet är dubbelt så högt? Aldrig i livet! Skulle hellre stinka svett och ha koffeinabstinens resten av decenniet än att gynna dem efter det här. Ha! Där fick ni era fridstörare! Jag gillar till och med att se reklam, ja jag är lite störd, jag vet. Men jag behöver inte ha dubbelt så högt ljud på för att förstå budskapet. Det här borde bli en fråga att gå till val på nästa gång. Ska ringa sossarna imorgon. De hade förvisso behövt dubbel volym. Fast mest en annan budbärare.

12 comments:

Langri said...

Det där är en rysare. Avskyr när reklamtv decibellar sig in i tv:n om kvällarna.

Johnny said...

jorid: nja ibland kan det ju kännas så, men inte just i det här sammanhanget:-)

langri: tur att du känner samma, annars kanske jorid hade haft rätt!

Anonymous said...

Det är ju himla opsykologiskt, för det första man gör är ju att byta kanal! Det är bara ett knapptryck bort, att sänga volymen kräver oftast fler knapptryckningar. Alltså tittar man inte på reklamen.

Jag skrev faktiskt en bloggpost för länge sen om att jag tyckte att dvd-filmer skulle ha ett särskilt ljudspår för småbarnsföräldrar, så man slipper parera med fjärrkontrollen så fort det blir biljakt eller nåt exploderar och bäbisen ligger och sover i rummet intill.
Varför är det aldrig nån som lyssnar på konsumenterna?

Johnny said...

salt: bra fråga! jag ska kolla in din post i ämnet.

Anonymous said...

Och idag slog det mig - igen - att reklamradio är ljudet från Helvetet. Vem (fan) kom på att det ska låta hela (jävla) tiden när de pratar? En massa swisch plipp blaff scwonk swerrr-ljud. Det räcker väl med att reklamspotarna låter.
Jag vet, jag jobbar med det. Men när allt hörs på en gång blir det en enda soppa. Och mitt huvud gillar inte reklamsoppa. Bara Campbell's.

Johnny said...

fredo: ja jag vet precis vad du menar. hade hoppats att du kunde lämna en begriplig förklaring :-) och jag gillar också Campbells. en soppa att längta efter.

Katrine K said...

ja, jeg er hjertens enig jeg også! Helt utrolig frekt med så høy lyd, vi oversvømmes jo av søppel-lyder!

Vanja said...

Alla dessa ljud... men EGENTLIGEN är inte reklamljudet högre hur konstigt det än kan låta (bokstavligen)! Det är bara ett mer renodlat ljud för att verkligen NÅ FRAM till den sömndruckna målgruppen som preciiiis hade somnat i soffan...

Johnny said...

katrine k: skönt att du är enig. jorid ville ju påstå att jag börjar bli gammal. isåfall är jag inte ensam, och det är ju skönt:-)

vanja: aha, intressant. men det KÄNNS iallafall mycket högre, vilket det i praktiken är då kan man säga. ungefär.

Johnny said...

jorid: jag känner mig inte gammal. bara ibland:-)

Anonymous said...

He he, där satt den.

Jdawg - Reinfeldt

1-0


Tips: Reinfeldt går bra att byta ut mot valfritt företag (förslagsvis rexona eller Gevalia) eller mot t.ex Kanal 5, 3 eller TV4.

Johnny said...

ellen: ja jag säger tack. jag mot reklamvärlden OCH regeringen! det är något det :-)