Saturday, November 04, 2006

Hypnotiserande..


För ungefär tio år sen läste jag en bok som heter Många liv, många mästare. Den är skriven av en amerikansk psykiatriker som heter Brian L.Weiss, och handlar om hur han behandlar en patient med hypnos och hon kommer då i kontakt med tidigare liv. Den var så spännande att jag läste den nästan från pärm till pärm. Det är ganska ovanligt för att vara mig, för trots att jag har ca 200 högskolepoäng är jag inte någon läsfantast. Iallafall väckte det ett intresse inom mig. Av någon anledning jag aldrig förstod så började jag läsa på socionomprogrammet. Trivdes inget vidare men körde på ett tag innan jag bestämde mig för att hoppa av. Det var i samband med att jag hade en kris. Jag och min sambo separerade och vår dotter var bara två år. Jag behövde hjälp. Så jag sökte upp en psykolog och började där. Efter två gånger kände jag att nä, det här är helt värdelöst. Jag betalade, sa att tyvärr kommer jag inte tillbaka och tack för mig. Gick ut därifrån och lite längre fram på gatan låg en bokhandel. Jag gick in där och klev fram till en hylla med böcker. Pillade lite och drog ut en bok. Den hette "Din undermedvetna tankecentral" och var skriven av en tysk psykoterapeut som jobbade med hypnos. Köpte den, gick hem och läste den från pärm till pärm!(Igen!) Det var ju det här jag ville göra! Lite action, inte bara sitta och tjöta. Så jag slog upp Gula Sidorna och ringde de tre psykologer som angav att de jobbade med hypnos. Ingen hade lediga tider. Men den mest meriterade lovade återkomma om han fick ett återbud. Och det fick han! Vi jobbade ihop under ett halvår och det var lika magnifikt som jag föreställt mig. Nåväl, efteråt kände jag att det här ville jag jobba med själv. Så jag började på socionomprogrammet igen och började vid sidan läsa privat inom Svenska föreningen för klinisk hypnos. Så nu är jag själv hypnosterapeut. Och socionom förstås. Men det som är så intressant är folks reaktion när man säger att man jobbar med hypnos. För det sätter igång tankar hos människor. Tankar som när professor Kalkyl står med sin pendel i Tintin, eller när folk på tv har sex med kvastskaft eller springer runt och skriker att dom är en kyckling. Något mystiskt, magiskt. Så är det inte. Att hypnotisera någon är världens enklaste sak. Men det gäller att handskas med det på rätt sätt. Det är synd att den bild folk får upp är skrämmande vid tanken på hypnos. För man kan verkligen uppnå fantastiska resultat.

Jo jag ville också nämna att när jag följde min känsla av att det var det jag ville göra så hände flera saker. Dels hamnade jag på rätt ställe och uppnådde precis det jag ville. Men jag fick också en vän för livet. Inte bara en vän, utan också en mentor och handledare, landets bäste dessutom. Tänk om man gjorde det lite oftare. Följde känslan alltså.

14 comments:

Anonymous said...

MEN DU SKOJAR!
Oj, jag som gått i terapi i många år har sagt att jag är för smart för mitt eget bästa och att det enda som skulle kunna bita på mej är hypnos. Jag har så många gamla inspelningar jag inte blir av med.

Fast när jag kollat upp det där har jag blivit tveksam till om det jag söker verkligen erbjuds.

Nå, nu kan du berätta för mej om jag resonerar riktigt eller ej. ;)

Anonymous said...

Och nu har jag läst hela din blogg också.
Mycket givande! Men eftersom jag vägrar kommentera månadsgamla texter så får du skriva nya på löpande band så kan vi diskutera! OK? OK! ;)

Johnny said...

Ja jag kände själv att jag skulle ha svårt att inte låta hjärnan ställa till det om jag gick i vanlig samtalsterapi. Vi jobbar mer med bilder och symboler, alltså en trappa ner i medvetandenivå. En värld där inte logiken sättar så många käppar i hjulet. Hypnosen är ett oslagbart verktyg för att ta fram och göra om vad du så träffande kallar gamla inspelningar. Svarade jag på din fråga? :-)

Langri said...

Det är klart intressant det här med hypnos. Jag testar gärna någon dag.Och det sista du säger, var ju det vi tangerade sist vi snackade. Att vi ALLTID bör sträva efter att försöka göra det vi vill. Varje dag med min 15 månaders son ger den insikten. Någonstans på vägen lär vi människor att vänta på nuet. Förmodligen är skolväsendet en av de värsta syndarna när det kommer till framtidstänkandet. Vår tids sjuka.

Anonymous said...

Det var precis vad jag ville veta!
Och nu till den stora frågan... hur funkar hypnos via blogg som arbetsmetod? Jag är villig att ge det ett försök! ;)

Mycket intressant. Var letar man efter en bra hynosterapeut i sin omedelbara närhet?

Johnny said...

langri: klart vi ska testa! Och du har rätt, skolvärlden är inget för fria själar att frodas i.

salt: Ja jag har inte provat det, men har svårt att se det fungera:-)du kan få vara försöksperson om du vill. innebär din omedelbara närhet i göteborg? om det inte är så kan du bara meddela vad som är närmast så kan jag ta reda på den bäste i din närhet. gäller det göteborg så vet jag ju precis :-)

Anonymous said...

Tyvärr är jag långt ifrån Göteborg för tillfället. Och eftersom jag lider av lätt anonymitetsnoja är det inte lätt att avslöja var jag finns sådär utan vidare. Låt oss kalla det residensstad i U-län.

Johnny said...

Jag lämnar adressen till hypnosföreningen så kan du leta på den som passar dig bäst. Annars kan du ringa till huvudkontoret och be om råd. Se till att terapeuten tillhör föreningen, annars är de egentligen inte godkända. Lycka till!
www.hypnos-se.org/

Anonymous said...

Hello Nederbörd! Kan det bli göteborskare än så? ;)

Jag kollade förteckningen och det finns tre i min stad. Nu måste jag bara råna en bank eller vinna på lotto, så ska jag snart vara kurant! ;)

Jag upptäckte något som var nytt för mej - EMDR-metoden. Är det nåt du har erfarenhet av? Det påminner om nåt annat jag hört talas om, nån slags diagnosticeringsmetod. Just nu står det still i skallen på mej...

Johnny said...

Ja visst är det trist att det alltid ska kosta pengar. Men av erfarenhet vet jag hur mycket alla jävla utbildningar kostar, något som de stackars patienterna får betala. Att bli terapeut kostar ca 25-30000:- gånger 12 terminer. Det är alltså förutom alla år på högskolan då CSN står för överlevnaden. Hoppas du får möjlighet att träffa någon som du tycker om. Det är viktigt.

Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Krångligt ord, inte sant? Nej det är inte någon diagnostiseringsmetod, snarare behandlingsmetod. Ganska likt hypnosen på vissa plan. Mycket framgångsrikt inom ångestbehandling t.ex.
Och ja, man är väl inte göteborgare för inte :-)

Anonymous said...

Det blev faktiskt en liten hjärnskakning också... men nu börjar jag återhämta mig.

Hoppas minsann att ironin (eller i alla fall den skämtsamma tonen)inte gick obemärkt förbi vad gäller Scarlett (och Angelina också för den delen).

De två senaste inläggen på din blogg har varit alldeles extra intressanta. Såg också (delar) av det där Oprah avsnittet. Gripande.

Hypnos. Det kanske skulle vara något för mig, i samband med en allt-för-nära-döden-upplevelse för ett par år sedan så ordnades en hjärnskrynklare fram åt mig, tyckte inte att det var så där jättemycket att hänga i granen (fast det berodde mycket på personen i fråga).

Nu är det dags att sova, och ja vännerna har tagit väl hand om mig. Tack för omtanken.

Johnny said...

Ingen fara ellen, jag mer än anade ironin :-) ta det lugnt nu då så hjärnskakningen får läka ut.
Och ibland har Oprah sina stunder faktiskt, och jag blir väldigt berörd av andra världskrigets grymheter. Andra grymheter med förvisso, men det står som ett monument som inte får suddas bort.

Ibland känns det som att det finns fler dåliga än bra pyskologer. Synd, för de kan göra så mycket gott. Hypnos kan säkert vara något för dig. Ett bra område tycker jag är den fantastiska avslappning man uppnår. En halvtimmes djupavslappning kan ersätta många timmars sömn.
Borde lagt mig för längesen...men nu är det god natt!

Anonymous said...

Nu inspirerade detta till en liten... ja... eruption i min egen blogg. Tankar kring (min) terapi alltså.

Jag var lite oklar märker jag. Det där med ögonmetoden och diagnosverktyget, men eftersom jag inte kommer ihåg vad det heter så avvaktar jag med men förklaring.

Nog har jag förståelse för att folk måste få igen för sina utgifter, det är snarare systemet vi har som jag tycker kunde vara lite generösare. Fler skulle vara knutna till Försäkringskassan, för verkar inte läget mer och mer akut? Fast vi får väl se vad nya regeringens psykiatrisatsning ger.

Nu blev det en massa sjukvårds/terapiprat när jag egentligen har en massa frågor om hypnosen i sig, men jag kanske får anledning att plåga dej med dem nån annan gång? ;)

Johnny said...

Absolut salt, du är välkommen tillbaka med hypnofrågor! Ska läsa din blogg och se vad som startats. Och jag håller med dig, alla godkända teraputter borde ingå i sjukförsäkringen, behovet är gigantiskt.