Thursday, November 23, 2006

Lite hjälp på traven..

Funderar du ibland på om du verkligen håller på med rätt saker? Kanske du skulle jobba med något helt annat, du som alltid velat bli lastbilschaufför och köra ner på kontinenten utan att någon stör. Eller pilot, ja det hade ju varit underbart! Du är inte ensam kan jag säga. Nästan alla känner ibland av dessa gnagande känslor men slår bort dem. Vi måste trots allt sköta våra förpliktelser. Och det är ju riktigt, men hur tar vi hand om själens önskningar? Om inte detta sammanstrålar så brukar framgången utebli.

På mottagningen där jag jobbar använder vi oss av olika symbolövningar när vi träffar klienter. Hypnos är inte nödvändigt, för när du slappnar av och börjar använda ditt bildseende så går du automatiskt ner en nivå i medvetande. Där finns bilderna, på förmedveten nivå. När det gäller just det här med att utröna om man är på rätt plats eller inte, då använder vi oss av en övning som kallas "de tre korten". Det går till på följande sätt:
Sätt dig så skönt som möjligt och ta några djupa andetag. Låt dig själv slappna av så mycket det är möjligt just nu. Blunda om du vill, och föreställ dig sedan att det framför dig på bordet eller golvet ligger tre kort med baksidan uppåt. När du sedan vänder upp dem så föreställer du dig att du ser det yrke du önskar, antingen i ord eller kan vara i bild. Notera varje kort vad det är för yrke. Skriv upp/kom ihåg det vänstra kortets yrke, det i mitten och det högra. Det är viktigt att du kommer ihåg just vilket yrke som låg placerat var.

(Obs! Efter att ha läst de första kommentarerna så ber jag dig göra övningen färdigt innan du läser vidare!)









Anledningen till det är nämligen:

Det vänstra kortet/yrket är det som tilltalar dig allra mest rent känslomässigt.
Det högra är det yrket som lockar dig på ett mer logiskt/rationellt plan.
Det i mitten är en kombination av de båda, och borde ju fungera rätt så bra. För vi behöver ju stimulera båda bitarna, inte sant? Men om du har ett jobb som ligger till höger eller vänster så är det säkert helt okej, då kanske du stimulerar den andra halvan utanför ditt jobbområde. Det är väl snarare när ens befintliga arbete inte dyker upp någonstans som man kan börja fundera.

Har du ett jobb du trivs med trots att det inte dök upp här, ja då är det bara att gratulera. Det här är som sagt ett instrument som används när man letar efter orsaken till att någon inte riktigt trivs med tillvaron. Det hoppas jag att du gör! Men jag vet av egen erfarenhet att det mellan varven dyker upp tankar som säger att, blä, ska jag verkligen hålla på med detta? Jag som egentligen skulle vilja...då kan det vara bra att kolla av med den här metoden.

Jo, jag kollade vad mina yrken blev när jag gjorde den här första gången för snart åtta år sedan:

Vänster: Fotbollsproffs
Höger: Läkare
Mitten: Reklam/Media

Stämde precis. Vad jag ville alltså. Men det är ju en annan sak.

35 comments:

Anonymous said...

Och hur hittar jag till er mottagning?

Johnny said...

ellen: har du gjort det lilla testet? blev det något spännande resultat? ja om du menar allvar så ligger mottagningen på berzeliigatan. om du vil komma dit är du välkommen.

Anonymous said...

Har inte gjort testet än, måste först glömma bort "förklaringen" så att jag inte fuskar.
Vilken typ av mottagning är det? Låter ju hur bra som helst att ta reda på vad det är jag egentligen vill.
När jag var sjuk och låg på sjukhus så hade jag en terapheft som jobbade mycket med bilder och färger. Men just kort har jag inte provat, ska köra ditt test så snart jag glömt facit :)

Anonymous said...

Ääääääsch... det här är ju precis vad jag skulle behöva! Problemet är att jag är rädd att det inte ska "funka" nu när jag vet hur man ska läsa korten.
Men du har ju inte hängt med så länge, så du kunde inte veta att det här är precis vad jag plågats av och grubblat över i bloggen i ett års tid.

Nå. Jag är inte så bra på fokuserad avslappning i all ensamhet, men jag ska ge det ett försök.

Katrine K said...

Interessant!
De fleste ser vel for seg at de åpner det venstre kortet først, da har man tenkt minst og logikken er koblet ut: Dermed kommer det mest følelsesladede svaret her. Når man åpner kortet i midten, har man fått tid til å tenke seg litt om, men bare litt.
Når man så åpner det siste, høyre kortet, da tenker man kanskje at man nå bør svare noe fornuftig, man hatt tid til å tenke det.
Jeg svarte kunstner på venstre, forfatter på midtre og psykolog på høyre.

Johnny said...

ellen: nu har jag gjort en liten ändring i texten, synd att jag inte tänkte på det. men det spelar ingen roll om du vet, det fungerar ändå. det är det som är så bra med dessa övningarna. de fungerar inte på en logisk/rationell nivå, utan på en undermedveten nivå. så prova gärna, och lita på resultatet :-)det undermedvetna ljuger inte.
Ja det är ju en psykologmottagning, men alla som jobbar där har hypnosutbildning och även andra kunskaper. en öppen, humanistisk människosyn. kanske något för dig? du har ju tydligen jobbat lite med det innan förstår jag. och du, vi gör fler övningar med kort:-)

salt: som jag svarade ellen så spelar det ingen roll om du vet. det är ingen övning man gör med sin logiska del av hjärnan. fast hade jag vetat så hade jag skrikit högt, "titta inte neråt"!
och bry dig inte om avslappningstanken heller. det kommer naturligt.

Johnny said...

katrin k: intressant tankegång. men så är det faktiskt inte. det finns ingen staistik som säger att fler börjar där. det handlar snarare om vilken typ av person du är, de logiskt/rationella börjar till höger, de emotionella till vänster och...ja du fattar. men jag ska ta till mig din tankegång.
om jag har förstått dig rätt så ligger du väl ganska bra till i yrkesval?

Katrine K said...

Hm, det var kanskje bare "logisk" for meg da,å tenke først på venstre...fordi jeg er emosjonell, he, he.
Ja, yrkesvalget er nok rett for meg, men slipper ikke unna kaostanker allikevel.
Angrer du på at du ikke ble fotballsproff? Høres ut som du passer til den jobben du har, men det kan jo være andre grunner enn jobb til at noe ikke stemmer også, eller?

Langri said...

Intressant test. Synd bara att jag är så satans otålig att jag läste klart innan jag testade. Kan jag dra tillbaka klockan???

Johnny said...

katrine k: ja det kanske var så, ibland vet man inte. men det var en mycket klok tankegång, jag gillade den.
och visst, det spelar nog ingen roll vilket jobb man får, efter ett tag blir det lite slentrian och man vill något annat. och visst kan det vara helt andra orsaker än jobbet att det inte riktigt fungerar. det här var som sagt bara en bit i det pussel man lägger.
och jag har inget att ångra angående fotbollen. jag var helt enkelt inte bra nog :-)

jorid: det här testet är utmärkt om en person kommer till mig och mår dåligt, men vet inte varför. om han är allvarligt sjuk och han säger att han verkligen gillar sitt jobb som revisor, men vänder på korten och säger, reseledare, hotellägare och flygkapten...då har vi en indikation på att något inte stämmer, eller hur? då brukar det krypa fram att han blev revisor för pappans skull eller så. om denna person kan ta till sig denna insikt, då skulle du få se de häpnadsväckande resultat som kan komma av det. ofta rent fantastiskt!
jag har ju lite hum om vad du gör för något, så jag skulle säga att du verkar vara helt rätt person på rätt plats, inte sant? ha en skön kväll:-)

langri: typiskt:-) men det fungerar nog ändå. ge det ett försök!

Anonymous said...

Hej! Jag testade precis och det blev helknäppt! Ska skriva om det i bloggen istället för att ta upp plats här.

Johnny said...

salt: mi casa,su casa :-) men jag kollar hos dig sen då.

Anonymous said...

Klar! Jag tror min hjärna är konstruerad lite tokigt! ;)

Anonymous said...

Sådärja, då har jag gjort dagens test. Lite klurigt, eftersom jag har svårt att skilja på höger och vänster. Men så här blev det i alla fall:

Vänster: Arkitekt
Mitten. Designer
Höger: Läkare, författare och arkeolog.

ja, det var faktiskt tre yrken som trängdes på den högra, visste inte om jag skulle putta bort nån av dem eller inte?

Anonymous said...

Ellen - Hade jag fortsatt så hade arkitekt, arkeolog och författare hamnat på mina kort också! :)

Anonymous said...

Salt: :) Var inne och kollade på dina (faktiskt innan jag läste din senaste kommentar här) trädgårdsmästare eller landskapsarkitekt hade nog gärna trängts sig in på nåt av korten (tillsammans med de andra), men det var faktiskt bara på det sista kostet som det blev påtagligt att måna yrken ville få plats.

Johnny said...

salt: jag läste ditt svar, men måste sova nu så jag återkommer imorgon. kanske är det här yrken som du har en relation till som kanske verkar knasig rent logiskt? eller så använde du din medvetna intelligens för mycket, kanske var det så?

ellen: nej här ska inte puttats bort någon :-) hade vi varit på mottagningen så hade jag ställt fler kompletterande frågor, eller så hade vi kommit fram till att alla tre representerade något speciellt. men de övriga två låg väl helt rätt på det om jag inte missuppfattat det hela?

Johnny said...

salt och ellen: underbart, här bygger vi broar! jag går och lägger mig, ni klarar er nog lika bra ändå:-) tack för era underbara kommentarer! god natt./J

Anonymous said...

Ellen - Våra undermedvetna måste vara yrkesmässiga tvillingar! :)

Mr Jay - Jag upplevde mej som spontan och icketänkande på de två första korten, det knöt sig på det tredje. Men jag säger ju att jag skulle behöva hypnos för att inte vara så cerebral.

När jag var barn så ville jag bli advokat, arkitekt och arkeolog, så jag var inte förvånad att det dök upp. MYCKET överraskad över trädgårdsgrejset, men visst, om det är åt landskapsarkitekthållet så är det lite mer begripligt. Men det måste vara en mycket hemlig dröm, för jag har otillräckliga kunskaper för att jobba med det. Jag tänker på växter och "gröna rum" när jag tänker frid och avkoppling. En grön oas är en fristad från stress. Kanske ska man se det så?

Vanja said...

Intressant! Jag gjorde övningen men applicerade det på en helt annan situation som jag har hamnat i. Det är en för mig helt ny erfarenhet så jag vet inte hur jag ska hantera den. Det här hjälpte till att se det min magkänsla har sagt till mig hela tiden. Tack!

Langri said...

Du när jag blundar och försöker se kort, så hamnar jag bara vid ett pokerbord hela tiden. Texas hold'em i Las Vegas med Peter Swartling som kommentator. Vad gör jag för fel??

Jill said...

Så interessant test! Jeg er virkelig ikke alltid fornøyd med min jobb, men jeg ser jo nå at jeg likevel må ha truffet rett. Jeg førte opp billedkunstner til venstre, illustratør (som jeg oftest er) og forfatter (som jeg forsøksvis er) til høyre, så ifølge testen er jeg vel kommet helt rett, yrket mitt er vel omtrent krysningen av venstre og høyre. Og jeg gjorde helt motsatt av Katrine, jeg startet til høyre, så du verden, nå kan jeg skryte av å være rasjonell!

Jorid: Du har vel sett at det er en redaktørjobb i Cappelen nå? (Håper jammen ikke det er den redaktøren jeg jobber med nå...) Det er barne- og ungdom, da.

Jill said...

Jorid: Så aldeles strålende! Håper du får den, tror du passer glimrende som redaktør, tror du har både egenskapene og kunnskapen. (Og da gjør det kanskje ikke sååå mye om det er den redaktøren jeg jobber med nå, som slutter. Vet du forresten hvem det er som slutter?)

Jill said...

Heier masse på deg, Jorid! Joa, kan være det er mange som søker, men finnes det så mange kvalifiserte for en slik jobb her til lands, da? Tror du ligger veldig godt an! Det hadde vært gøy. Så bra også hvis det er en nyopprettet stilling, da satser de riktig! Tres bien!

Johnny said...

vanja: du har uppfattat det hela rätt, den används inom flera områden. kul att den hjälpte dig!

jorid: rastlösa blir vi nog alla ibland. det är då det kan vara bra att kolla av vad känslorna säger egentligen.

langri: vi tar och gör övningen när vi ses tror jag :-) dina fantasier om dig och swartling lämnar jag okommenterade :-)

jill: tack för att du bevisade att det inte är så att man alltid börjar från vänster :-) och gott att du är på rätt plats, min logiske vän :-)

Johnny said...

och jorid, jag håller på dig med, hoppas du får jobbet :-)

Anonymous said...

Oh...hade vart intressant o sett mina resultat om jag hade gjort som du sagt, inte fortsatt att läsa vidare med en gång...hm.

Anonymous said...

therese: prova ändå, det funkar !

Johnny said...

therese: kör ändå, jag är säker på att det fungerar ändå. återkom med resultatet om du vill.

Anonymous said...

vänster: läkare
mitten: socionom
höger: ssk

jag jobbar inte som nåt utav det

Johnny said...

therese e: då är det dags att börja plugga :-) trodde du jobbade inom vården? har jag fel? ibland så skulle jag vilja sitta ner med vissa av er som svarat och se vad vi kom fram till tillsammans. me det går ju inte. det är dumt.

Anonymous said...

Ja det hade vart intressant=) jo jag jobbar inom vården men som omvådnads sköterska. Har ju planer på att börja läsa NÄR jag kommit fram till ett slutgiltigt beslut...

Johnny said...

therese: ja men det är väl ingen brådska? bättre att sätta igång när det känns rätt, annars blir det aldrig bra.

Anonymous said...

Jo jag ser det ju så! Men vill inte vara "gammal" när jag är färdig ju. Frågan är om jag kommer kunna enas om ett beslut någongång asså...

Johnny said...

therese: och vad menar du är gammalt då? tänk på vad du säger nu:-) tänk om du är färdig när du är 40 t.ex. då ska du jobba med det i 25 år!