Monday, November 06, 2006

Mer hypnos


Då gårdagens hypnosinslag väckte ett visst intresse skulle jag vilja slå ett slag för en skön bok som handlar om hur kroppen fungerar, eller snarare inte fungerar ibland. Varför symtom uppstår och var de tenderar att sätta sig. Den är fylld av värme och humor, inget fack/fikonspråk. Författaren har över 30 års erfarenhet av att arbeta som psykolog/terapeut med hypnos som sitt främsta verktyg. I den här boken delar han med sig av de erfarenheter och slutsatser han dragit under arbetets gång. Tror den finns på bibliotek och bokhandlar.

Han har också förfinat vad som kallas Psykoimaginativ terapi, vars "fader" heter Dr. Joseph E. Shorr. Kortfattat kan det beskrivas som att man låter klienten befatta sig med olika situationer och uppgifter att lösa, och samtidigt ställer man olika frågor, frågor som är ologiska och som syftar till att leda bort ifrån rationellt tänkande och möjliggöra att man kommer fram till känslan. Det här är fantastiskt att jobba med och resultaten brukar komma fort. Som redskap när man letar efter källan till det som gör ont är det oslagbart.

Dagens boktips: Kroppen vet mer än huvudet

5 comments:

Langri said...

'ninna nynna nanna ninna naa ni na...' kunde inte motstå frestelsen, J ;-)

Langri said...

För övrigt lånar jag den gärna. Boken alltså.

Johnny said...

Ja jag tänkte lagt till den på slutet, men tänkte att någon annan skulle få glädjen att tralla :-)Klart du får låna den. Påminn mig gärna, inte alltid det fungerar du vet :-)minnet alltså, om du undrar.

Anonymous said...

Och sen lånar jag den! ;) hihi
Den verkar intressant. Jag upptäckte för några år sedan att jag fick ont i olika kroppsdelar beroende på vem jag pratade om. Det har gått över sen dess men jag tyckte det var lite lustigt.

Johnny said...

Kroppen är en underlig sak. Helst när man inte lyssnar på den. Då börjar den bråka.