Tuesday, December 12, 2006

Det hade jag inte trott

Jag startade mitt bloggande för några månader sedan. Min gode vän langri inspirerade mig, tyckte jag skulle sätta igång med mitt skrivande. Jag var tveksam, kände mig osäker. Hade ju ingen erfarenhet av att skriva. Tänk om ingen ville läsa? Eller om de som läste tyckte att det var kasst. Som jag skrivit tidigare har jag närt en dröm om att någon gång få mina ord på pränt och kanske rentav publicerade. Det vore riktigt kul. Jag tänker på att det vore häftigt att lämna något efter mig. En bok som kommer tas ut ur hyllan långt efter jag tagits ut på min sista promenad. Jag har börjat flera gånger, men det har inte blivit något riktigt. Jag kommer ihåg när vi hade besök på skolan av Marianne Fredriksson. Hon beskrev hur hon bara lät alla bilder komma till sig inför sitt inre och rinna ner på pappret. Historierna berättade sig själva. Inget krystat eller på något sätt ansträngt. Så jag väntar på det. Under tiden övar jag mig här. Och vilken fantastisk plats det är. Jag har på något underligt sätt fått flera nya vänner som jag förvisso aldrig träffat, men de känns som mina gamla vänner.

Här kommer de mest underbara kommentarer från Norge, Stockholm, Malmö, Götet, ja till och med USA. Helt fantastiskt. Vill bara passa på att säga att jag uppskattar det oerhört, och det är så roligt att läsa alla suveräna kommentarer. Jag kommer ihåg att jag läste på bullshit bulletin om hur några bloggare träffats däruppe och tagit en krogrunda. Det måste varit skitkul! Att se ansiktena bakom alla tankar och åsikter. För det är väl det som saknas här. Det har såklart både för och nackdelar. Kan vara skönt att vara lite anonym ibland. Men vi människor är nyfikna av naturen, iallafall jag. Jag älskar möten. Möten med nya människor, att känna sig fram och hitta gemensamma beröringspunkter. Möten med gamla vänner, hitta nya saker hos varandra. Men jag har behov av att vara med mig själv också. Det var svårare förr. Men om man inte kan umgås med sig själv i ensamhet, ja då har man nog problem att vara med sig själv tillsammans med andra också.

Det börjar bli sent och min dotter har till slut somnat. Vi skrattade ända fram till hon somnade, alldeles för sent. Hon låg och läste i sin kalender och hittade vem som har namnsdag på min födelsedag: Tiburtius! Det var riktigt roligt tydligen....Jag blev retad av min granne för det när jag var liten, det har jag inte glömt, grrrr :-) Sedan var jag hund och hon råtta i de kinesiska tecknen, och jag hade betydligt lättare att hitta på roliga rimverser på råtta, så nu känns det lite bättre!

Jag säger godnatt fellow bloggers, och önskar er alla en god natt, var Ni än må befinna Er.

11 comments:

Anonymous said...

The United States bid you Good Night and Good Luck, while listening to Dar Williams and 'the best babysitter'...
Swedette

Anonymous said...

Hehe, ja visst är det fantastiskt. Jag har haft mina perioder då bloggandet har känts som att läsa en skvallertidning eller äta på McDonald's - ångestfyllt. Men när jag rannsakade mig och frågade mig själv HUR jag skulle vilja att min blogg skulle vara blev det tydligare och roligare. Det är lätt att fastna i hårklyverier eller som på en del bloggar, rena påhopp på folk man inte ens känner. Bara genom media. Det är livsfarligt tycker jag.

Jag är nog lite som du. Jag älskar att skriva och att möta människor. Och mina bilder slutar aldrig att rinna. : )

Anonymous said...

Hittade precis din blogg. Gillar den som fan. Du har fått en läsare till.

Anonymous said...

Du vet det redan, men lite bekräftelse har aldrig skadat någon:

Jag älskar din blogg, får inte nog av ditt skrivande och hoppas att få läsa mycket av dig framöver. Och att ses; det hade varit kul.

Katrine K said...

Dette var hyggelige ord, og du skriver godt, som vanlig, jeg er fast leser av bloggen din.
Jeg kjenner det akkurat som deg: Aldri hadde jeg trodd at det skulle bli så fint å blogge. Jeg skriver og tegner fordi jeg har behov for å uttrykke meg, og behov for å bli sett også. Blogging er perfekt for sjenerte (litt blyge) exhibisjonister..!
Jeg har allerede truffet en bloggevennn, som jeg ikke kjente fra før. Du er alltid velkommen til konditoribesøk i Oslo, når det skulle passe.

Johnny said...

Det här är vad jag menar, helt fantastiskt!

swedette: jag tackar dig, nu är jag vaken igen. När jag behöver barnvakt så ringer jag dig alltså
:-)

fredo: jag tror jag förstår, det är inte helt okomplicerat, rentav stressande kanske. Men man måste nog dom du säger fundera ut vad man vill med sitt bloggande. personligen är jag glad att dina bilders källa inte verkar sina i första taget!

herrman: jag tackar som f-n. och välkommen tillbaka!

skrivkramp: jag tackar så oerhört mycket, och dina ord, berömmande och konstruktiva, betyder mycket! ses ska vi absolut göra!

jorid: min länk till grannlandet, jag är jätteglad att du är här och läser och skriver! jag sparar ex nummer ett till dig :-)

katrine k: som sagt, du och jorid gör mig me bekant med norska språket och kynnet för var dag, jättekul att ni hittar hit. jag ska med glädje komma till oslo för en fika. till våren senast!

Anonymous said...

Bra att du började blogga, och kul att du lyssnade på mig ;-)

Anonymous said...

Bra att du började blogga, och kul att du lyssnade på mig ;-)

Anonymous said...

Bra att du började blogga, och kul att du lyssnade på mig ;-)

Anonymous said...

Bra att du lyssnade och blev inspirerad. Annars hade inte jag och alla andra kunnat läsa dina sköna historier. Langri

Anonymous said...

Jävla blogger.