Tuesday, December 19, 2006

String i skolan, funkar det?

Igår hämtade jag min dotter efter skolan. Med i bilen var en annan tjej och hennes bäste vän i klassen. Han är kille och störtskön. Han är klassens tuffing med en rustning som består av idel märkeskläder, Replay, Diesel, D&G, och Lacoste, men inuti bankar ett hjärta så ömt och vackert. Det vet han att jag vet, därför spelar han inte någon annan roll när han är med oss. Tror han tycker det är skönt.

Men det var inte det jag skulle berätta. Det var nämligen tre fnissande förpubertala ungar som hoppade in i bilen. Jag frågade vad som var anledningen till denna munterhet.

- Vad tycker du om att lärare har stringtrosor i skolan?

Hans fråga utlöste en skrattsymfoni i bilen. De berättade i munnen på varandra hur den kvinnliga bildläraren kommit in under sista lektionen, gått längst fram till ett skåp för att stoppa in silverpapper där. Skåpet var i markhöjd, och när hon böjer sig fram visar det sig att hon har extremt lågt skurna jeans på sig. Och stringtrosor!

- Fan man såg hela röven på henne! Hon är ju fan sjuk ju!

Hans kommentar fick oss allihop att bryta ihop av skratt! Jag kunde för mitt inre se situationen och har svårt att förstå att hon inte skulle vara medveten om vad hon visade upp. Men det tänker jag inte ens försöka analysera. Vi hade förbaskat roligt åt det iallafall. Det får räcka så.

12 comments:

Anonymous said...

Ha ha ha! "hon är ju fan sjuk ju"- underbar kommentar!

På "min tid" hade fröknarna mammelucker och sloggitrosor. Man hade blivit livrädd om Ulla, svensklärarinnan med stålpagen, hade blottat stjärten. Traumatiserad ;-)

Anonymous said...

Ge dem (åtminstone grabbarna) ett par år till så kommer de att uppskatta sin bildlärare på ett annat sätt!

Visionary soul said...

Är det inte så att lärare/vuxna per automatik "fan är sjuka", oavsett om de har stringtrosor eller mamelucker... under en viss åldersperiod? Det finns ju en period under uppväxten då man, som barn, försöker fatta att man själv ska bli en sådan där "sjuk" vuxen någon gång... fast det verkar så läskigt, och så testar man vilka "vuxensaker" som känns okej och inte. Säkert är stringtrosor något som uppfattas som något som hör tonåringarna till, ungefär som med intresset för sex. Det FÅR inte vuxna ha, liksom... för då ÄR de "sjuka".

Och så beror det väl litegrann på om man gillar läraren eller ej... dvs hur "konstig" just DEN vuxna personen uppfattas.

Och jag tror som Skrivkramp... grabben kan nog ha uppskattat synen mer än vad situationen och mognaden tillät honom att tillstå... ;-)

Anonymous said...

Jag tycker att kommentaren är befogad. Om man har mitt jobb måste man ibland tänka sig för lite extra. Det finns en del plagg i min garderob, som jag aldrig skulle komma på tanken att gå till jobbet i. Inte så att jag inte kan stå för vad jag gillar att ha på mig, men det handlar om respekt och signaler. Jag ska ju vara en förebild - det ingår i jobbet. Privat måste jag självklart vara det för mina barn också... Det som oroar mig är dock inte att jag är för utmanande, det värsta vore om någon tänkte " fan har hon lånat dotterns kläder eller". Balansgången mellan trendig och patetisk är ibland hårfin när man uppnått en viss ålder.
kram o tack för en underbar blogg

Johnny said...

langri: jag vet precis vad du menar. Den här tjejen är förvisso en ung vildpanna, men de blev nog lite chockade.

skrivkramp: du har antagligen rätt. som oftast:-)

v.soul: jag håller med i vad du skriver, men det kanske var lite onödigt att visa upp hela bakdelen...hon lär få höra det här länge!

fröken: ja det kan vara en tunn gräns ibland. men sunt förnuft brukar ta en långt. jag vet inte om jag kan säga att hon visade på det. men jag antar att dina barn säger till om de tycker du börjar luta över åt fel håll, eller?
jag tackar så hjärtligt för dina vackra ord och returnerar kramen.

Anonymous said...

naturligtvis blir mitt yttre ibland granskat hemma, men än så länge kommer jag ganska lindrigt undan. Jag ser med bävan fram emot tuffare tider, när min dotter kommer närmare tvåsiffrig ålder...

Johnny said...

fröken: jag förstår din oro. jag är redan där!

Vanja said...

Kanske bättre såhär? :)

Katrine K said...

Vanja: Æææsj! Nei da tror jeg string er bedre...kul illustrasjon!

Johnny said...

vanja: haha, jag visste inte att du kände deras andre lärare. På pricken! Snyggt.

Anonymous said...

Jättekul reaktion! Vi får hoppas det inte är eleverna hon vill visa sig fram för, men att hon har en hemlig dröm om en av lärarna... Men ändå, hon borde ha vetat bättre…

Johnny said...

hobbyfilosofen: Ja lite konstigt beteende bland barn. kan ju vara den andre läraren, men han är gift...ja man vet aldrig!