Saturday, December 09, 2006

Vad vi lämnar efter oss

Jag funderar på en frågeställning som poppade upp när jag läste någon bok för ett tag sedan.
Vad vill du att folk ska säga om dig när du inte är kvar här?
Eftersom jag alltid fått höra att jag är så snäll, tänkte jag att det skulle nog bli det. Om det tog slut nu alltså. Men är det vad jag egentligen vill?

"Ja han va la snäll, men annars hade han väl inte så mycket att komma med".

Nä, det känns inte bra. Jag vill att folk ska säga att:

"Ja han var en man som lyssnade på sitt hjärta och följde sina drömmar. Sen var han en riktigt schysst snubbe också. Och världens bäste älskare". (vadå, man måste väl få drömma lite :-)

5 comments:

Visionary soul said...

*skrattar* Jo men, du är SÄKERT världens bästa älskare också! :-) Just det är ju annars en sådan där svårmätbar och väldigt subjektiv kvalitet... ;-)

Nu känner jag ju inte dig precis, men jag tror att "snäll" nog beskriver dig rätt bra...? Det skulle jag nog kunna säga, fast inte på göteborgska för det språket behärskar jag inte. (Jo, jag menar "språket"! :-)) "Snällhet" är en underskattad kvalitet, tycker jag. Att vara snäll är något helt annat än att vara mesig.

Hur mycket du följer dina drömmar kan jag inte bedöma, men en riktigt schysst snubbe tror jag att du är. Och jag tycker att det verkar som om du har en hel del att komma med.

Kan tänka mig att du också kommer att bli ihågkommen som en älskad familjemedlem, och en superb pappa.

Visst är det väl fler saker som du vill att folk ska minnas? När du nu ändå är igång - fyll på, vetja! Vacker? Musikalisk? Bra på att städa, kanske? ;-)

Om mig tror jag att en hel del skulle minnas att jag var en rätt jobbig typ... krävande, fast nyttig, som havregrynsgröt med en massa kli i... ;-) Bra mamma skulle nog dottern tycka, min mamma också, fast pappa tycker precis tvärtom. Så det är väl bra att han sannolikt kommer att trilla av pinn före mig.

Rätt kul typ, skulle en del tycka. ANALYTISK, det säger folk redan innan jag dött, med varierande positivitet... ;-) Och SÅKLART att jag var en fantastisk älskarinna...! ;-)

Vanja said...

och tänk om man kan lämna efter sig en gigantisk fond som resulterar i kungliga galamiddagar varje år sen...

Langri said...

"En god man som alltid tog sig tid att lyssna, som inte gjorde skillnad på människor, som följde sina drömmar, som hade enorm tur i spel - tänk när han vann den där lottovinsten på 45 miljoner samt världens näst bäste älskare". Ungefär så får snacket gärna gå:)

Johnny said...

v.soul: jag tycker din analytiska förmåga verkar vara på topp:-) tack för dina fina ord. kanske det stämmer. men bra på att städa...ja jag önskar det iallafall! i övrigt så...:-)

jorid: tack, nu blev jag lite rörd...fast jag kanske är den ende svenske...men det är fint ändå :-)

vanja: tänk om jag får gå på vanjamiddag då...med kungen...det vore fräckt!

langripangri: jag antar att det var dig själv du beskrev...

jorid: nu hängde jag inte med...

Johnny said...

jorid: förklara för denne tröge svensken :-) nej jag tror jag fattar nu. är lite trött i huvudet idag. och du, jag kommer inte ihåg boka:-)