Friday, December 29, 2006

Now boarding at gate...


Yes! Sommarens tripp till min favoritplats utanför Barcelona är bokad och klar! Det blir midsommar i Spanien, och det är något jag längtar efter. Nu känns vinterns regn och dimma ganska obetydligt. Att ha kul saker att se fram emot är viktigt. Nu kommer jag visualisera mig själv med en kall öl och lite tapas på en skön bar...efter en lång dag med sol och bad. Bara shorts, t-shirt och sandaler, sand mellan tårna och en konstant doft av cocos från sololjan. Rosa engelsmän och skräniga tyskar. Parasoller så långt ögat når. Paella och vin. Konversationer med människor där ingen kan den andres språk, men det funkar ändå. Handla i den lokala affären där de bara kan spanska, i vissa fall bara katalanska. Vattenmelon på stranden. En kall öl och en toast på strandbaren mitt på dagen. Ta den långa promenaden till världens vackraste strand. En sen, sen natt på en av alla nattklubbar där det är tomt innan klockan två.

När jag var betydligt yngre än jag är nu, då upplevde jag några av mitt livs höjdpunkter på den här platsen. Vid några tillfällen innebar det att komma hem vid sjutiden på morgonen efter en lång, lång natt och möta människor på väg till affären för att köpa frukost.
Ibland handlade det om att uppleva saker som under OS -92. Eller glädjen att få visa upp det underbara stället för någon som var ny i gänget. Kunde vara flickvän, kompis eller släkting.
Hade många vänner där eftersom vi återkom år efter år. Får se om de finns kvar. Och om de minns mig? Får väl dra igång lite sång och dans annars. Det är nog så de minns mig bäst. Inte som den trevlige familjefadern jag är idag :-) Men ibland går ju även Fantomen på gatorna som en vanlig man...

7 comments:

Anonymous said...

Har ni plats för en till? ;)

Johnny said...

För dig finns det alltid plats Malin. Bara säg till :-)

Anonymous said...

Wish we were there! (And I do wish I had the money ...).

Och nej: jag har ingen aning om varför jag pratar engelska nu.

Johnny said...

skrivkramp: ja det hade varit fenomenalt kul om vi kunde ta en bira där. men malmö funkar det med:-)
engelska funkar bra sent på kvällen, fråga mig inte varför.

Anonymous said...

Härligt!
Både bild o text inspirerar.
Livet blir bättre när man har nåt att se fram emot, det är helt sant! Ett av många nyårslöften blir därför att planera semestern snarast.

Du är bra på träffsäkra formuleringar...men vem är jag de helger jag roar mig och inte har mina barn hos mig...jag kan ju inte likna mig vid fantomen??!!

God fortsättning och gott nytt år!

Johnny said...

fröken: kanske catwoman?

Anonymous said...

Jag säger bara: Danny de Vito. ; )