Wednesday, April 11, 2007

Naken sanning

Barnboksförfattaren Sören Olsson skrev i sin krönika i Föräldrakraft, om alla tankar och känslor som dök upp när hans tonårige son sa att han ville vara naken med en tjej. Sörens kompis föreslog att han skulle åka till Danmark och köpa en prostituerad kvinnas tjänster åt sonen. Till saken hör att Sörens son är funktionshindrad. Hans tankar rörde sig om hur långt man är beredd att gå för att göra sitt barn till lags. Debattens efterdyningar har tagit proportioner som Sören inte hade räknat med, han poängterar att han är emot all form av sexhandel. Men drevet går, och han är den som är jagad. Själv uttryckte han bara sina känslor inför ett stort dilemma.

13 comments:

Rollx said...

Hittade en artikel just om detta, på Aftonbladet. Sörens Olssons son har Downs syndrom, dessutom lider han även av ett allvarligt hjärtfel.

Kunde inte Sören sätta ut en kontaktannons till sin son ?. Och försöka hitta en flickvän till honom. Det finns ju även tjejer som har detta funktionshinder. Det finns säkert någon liten tös till pojken. Det bästa vore, om dom kunde hitta "riktig" kärlek.

Personligen vet jag inte var jag står gällande sexköpshandeln. Faktum är, att det spelar ingen roll hur olaglig denna aktivitet blir. Prostitutionen finns likt förbaskat kvar. Vad är den bästa lösningen ?.

Om jag vore i Sörens skor, och upptäckte att det var svårt att hitta någon flickvän, samt att sonens hälsa sviktade hastigt. Så skulle jag antagligen säga - Min Son, packa väskan ! nu åker vi till Danmark.

Vanja said...

Jag såg en dokumentär om ett liknande fall för några år sedan. Där tog de upp alternativet att sjukvårdspersonal eller andra med empati skulle kunna medverka till att rörelsehindrade och psykiskt handikappade blev hjälpta. Den tanken kändes fin. Sen kan man ju vända å vrida på allt tills sömmarna spricker...

Rollx said...

Vanja. Visst är det svårt, vad tusan skall man tycka ?. I grunden är man emot prostitution.

En situation det inte finns ett enkelt svar på.

Anonymous said...

rollx: tack för dina tankar om ett ett svårt ämne. jag förstår hur du menar och tänker. just artikeln i aftonbladet anser sören blev förvanskad och sedan har andra lånat av den utan att prata med honom.
och visst har du rätt, något enkelt svar står inte att finna.

vanja:uppskattar ditt inlägg i frågan. jag ska intervjua några som jobbar där den här typen av frågor dyker upp. återkommer med resultatet.

El said...

Håller med Vanja, här kan vi vända och vrida tills det spricker.

Och, oavsett hur mycket vi vänder på det så är Sören modig. Väldigt modig. Och han verkar vara en omtänksam far. Två väldigt bra egenskaper.

Men hur mycket vi än vrider på det, och oavsett hur mycket sömmarna spricker så skulle kärleken vara köpt. Och nånstans känner jag att det är samma sak som att muta andras barn för att leka med ens egna. Vilket i och för sig kanske är värst för alla vuxna runt omkring, som vet om det. Barnet kanske föredrar köpta kompisar framför ensamhet.


Jag köpte min kärlek för pengar, för mig var ej annat att få, sjung vackert i skorrande strängar, sjung vackert om kärlek ändå.

Anonymous said...

ellen: vet inte vad jag ska tillägga. tack!

Anonymous said...

Köpt kärlek är inte vacker och det vill jag ju att den ska vara. Att träffa någon en gång och ha sex utan att vara kär, är inte heller så vackert, men det är en möjlighet för alla med hälsan i behåll. Detta tror jag är viktigt att ha i åtanke, när man funderar över handikappades sexliv.
Rollox ide med kontaktannonsen är romantisk och inte orimlig. Ellens sista poetiska rader är inte så romatiska, men vackra ändå.

Anonymous said...

johanna: kloka ord, tack.

Anonymous said...

Konstig kompis som föreslår prostitution istället för sökande efter flickvän åt sonen. Att det ska vara så enkelspårigt.

Tycker synd om Sören, han ville bara göra det bästa men insåg inte att resonemanget var helt fel.

Visionary soul said...

Det här är verkligen en sådan fråga där det inte finns ett svart eller vitt svar, en sådan fråga som egentligen är mest intressant att diskutera av just den anledningen! Jag har inget att tillägga till de kloka funderingar som ni redan kommit med, annat än att jag tror att det faktum att Sören vågade visa sin osäkerhet i frågan är det som gjort att folk reagerat så starkt...

Anonymous said...

elsa: tack för dina tankar i frågan.

v.soul: kan säkert vara så.

Anonymous said...

Sen som ett as är jag, men här är hela dikten...


Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.

Den drömmen, som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå.

Anonymous said...

Ja, troligen sa det ar