Sunday, April 22, 2007

Min trappa

Jag sätter mig i en skön stol och blundar. Låter kroppen slappna av mer och mer, går igenom kroppsdel för kroppsdel uppifrån och ner. När jag känner mig redo föreställer jag mig att jag står högst upp i en trappa. Min trappa är av trä med ganska breda trappsteg son knarrar lite när jag sätter ner fötterna. När jag står där uppe och tittar ner kan jag se en dörr nedanför trappan. Den leder ut till en underbar trädgård. Jag kan se att den är lite öppen för det strilar in lite solljus genom dörrspringan. Jag tar ett djupt andetag och börjar gå, samtidigt som jag räknar för mig själv. Ett...jag ser och känner hur jag långsamt kliver ner ett trappsteg. Sedan fortsätter jag sakta. Två...tre...fyra...fem...Jag känner kroppen slappna av mer och mer för varje steg. Sex...sju...åtta....nio...och tio. Jag är nedanför trappan och är avslappnad och skön i hela kroppen. Jag går ut genom dörren och ut i trädgården, känner alla dofter och slappnar av ännu mer. Lite längre bort ser jag en skön vilstol. Jag går bort och sätter mig i den. Jag sjunker ner och låter mig själv drömma mig bort. Jag hör fåglar som sjunger, inga andra ljud. Det är antagligen sommar för det är precis lagom varmt.

Jag sitter kvar tills jag känner mig trygg och glad. När jag är redo reser jag mig upp och går tillbaka in i huset, och stänger dörren bakom mig. Jag börjar gå uppför min trappa igen, samtidigt som jag räknar. Ett...två...tre...fyra...fem...sex...sju...när jag kommer till tio kommer jag öppna mina ögon och var helt vaken, piggare och känna mig bra i hela kroppen. Åtta....nio....och tio! Jag öppnar mina ögon och sträcker på kroppen. Medveten om att jag just givit kroppen samma effekt som flera timmars djup sömn. Prova gärna du också. Din trappa och trädgård kommer antagligen se annorlunda ut än min. Berätta gärna om du vill.

8 comments:

Vanja said...

Till det här valde jag en skånsk stämma, i lugn ton. Det var riktigt avkopplande. Ikväll ska jag göra om min resa men utan att läsa innantill. Jag återkommer med min upplevelse! :)

Johnny said...

vanja: trodde du skulle välja en göteborgsk dito:-)ser fram mot att höra om din resa!

Anonymous said...

Ah, så sköönt. Jag skulle precis börja invända att avslappning bör inledas nerifrån, när jag hann tillräckligt långt i texten för att inse att du, som vanligt, har järnkoll.

Jag tror att jag tar trappan i kväll!

PS: det sägs att det ska gå bättre att kommentera borta hos mig nu!

Anonymous said...

skrivkramp: den här tekniken lärde jag mig på hypnosutbildningen och jag gillar den. hoppas du gillar den.

då ska jag undersöka om det stämmer :-)

Vanja said...

Japp. Då var det klart. Jag gick i min trappa igår. Så till den milda grad att väckarklockan plötsligt avbröt mig imorse! Riktigt sövande ;)

Anonymous said...

vanja: fan va bra vanja! precis så som det ska vara. hoppas du varit pigg som en räka hela dagen:-)

Langri said...

Har också testat det här. Gick uppför en trappa jag med. Tanken var denna skulle leda till mitt eget rum. Ett rum efter eget tycke, vilket gick fint. Under ett antal egna "hypnossessions" satt jag i en brun länsfåtölj i rum som kan snarast kan liknas vid ett kontor à la gudfadern, fast med havsutsikt. Här kunde jag slappna av gång på gång - härligt! Ända tills mitt undermedvetna började jävlas och ville byta ut länsfåtöljen mot en divan (eller var det en schäslong?). Vad gör man om man under hypnos drabbas av timell-effekten? :)

Johnny said...

langri: haha, ja då får du antingen avleda honom, eller go with the flow.