Saturday, April 14, 2007

Födelsedag och telefon

"Hej igen T,

idag var det min födelsedag. Trots gårdagens jobbiga möte och alla känslor, blev det en underbar dag idag. Igår när jag skulle lägga mig hade jag fått ett mail från du vet vem, och jag kunde inte låta bli att läsa det. Det var några av de elakaste och hänsynslösaste rader jag någonsin läst. Efter allt vi gått igenom trodde jag aldrig att hon var kapabel till något sådant. Det blev inte mycket sömn inatt, låg och rullade mig fram och tillbaka. För jag har inte förtjänat det där, tvärtom. Jag vet att det var mycket som kom fram igår, men orden var trots allt inte mina. Sanningen gör ont ibland, men den levererades inte från mig.

Imorse blev jag väckt av ljuvliga gratulationer. Klockan sju. Sedan har det fortsatt hela dagen, och jag är glad att så många tycker om mig. Vi hade ett underbart kalas i trädgården där du och jag slängde av oss alla kläder och rusade runt som galningar när vi var tre. Det var längesedan, men alltför många bilder finns kvar som bevis! Min familj var fantastisk idag, som alltid. De visste att jag behövde det, och jag fick det.

Som grädden på tårtan så ringer telefonen, och det är du. Det var den bästa present du kunde gett mig. Trots att jag vet varför du inte kunnat höra av dig har jag saknat din röst. Vi skrattade lika mycket som vi alltid gjort. Du är en vitamininjektion för vilken själ som helst. Åren må ha passerat, men vår vänskap förblir för alltid vad den varit. Och även om vi aldrig ses igen, så vet jag att du tänker på mig, som jag på dig. Jag tror du kände på dig att jag behövde dig idag. Precis som du alltid gjort.

Nu är det dags att krypa ner i sängen, har lite sömn att ta igen. Jag kunde inte bett om en bättre födelsedag. Tack för samtalet min vän. God natt."

10 comments:

Visionary soul said...

Är det här... önsketänkande? Eller ringde din vän?

Det låter som om det är något alldeles otroligt soppigt som du har att hantera, inom familjen. Jag kan ju inte låta bli att undra vad det är som händer, nyfiken som jag är... ;-)

Men skönt att du har en sådan kanonfamilj åt andra hållet. Fint att du blev firad (om detta nu var vad som hände igår).

Anonymous said...

Grattis!! - selv om denne hilsen kom litt for sent...
Håper alt ordner seg til det beste selv om det høres ut til å være tråkiga saker.
Er det din katt på bildet, forresten? I så fall får du hilse så mye fra en kattevenn i Norge, det var en fin katt :-)

Anonymous said...

även starka och modiga förtjänar uppmuntran!

Anonymous said...

v.soul: han ringde verkligen. det var grymt bra.
och ja det är det. men vad det gäller får stanna hos mig.
tack, jag blev firad ordentligt :-)

jorid: Tack, det är helt okej:-)
och ja, det gör jag också.
visst är det min katt, och jag ska hälsa henne så klart:-)

johanna: jag tror du menar mig, så jag tackar och bockar.

Anonymous said...

Sent om sider, min vän, men icke desto mindre från hjärtat: ha den äran; allt gott, förhoppningsvis ses vi snart också!

Anonymous said...

skrivkramp: tack så mycket! Och det är jag övertygad om att vi gör.

Tankevågor said...

Ett försenat grattis kommer här. Tänk att han ringde! Vad fint!

Anonymous said...

londongirl:tack så mycket! ja det var riktigt , riktigt roligt.

Katie H said...

hey there! congrats.
on the sadder note, i know entirely how the bastardly relations of the past can keep coming back with more ammo launched at your white flag. when being left alone, neutral, out of the line of fire, is no longer an option.
all the best, my friend!

Anonymous said...

swedette. tack så mycket kära du! hoppas dina datorproblem har löst sig!