Wednesday, March 07, 2007

Vad händer, vad göra?

Jag ville skriva något riktigt kul idag! Jag ville förmedla den glädje jag känner över den fantastiska grupp av människor jag nu har förmånen att umgås med dagligen. Det är skratt och glädje, högt och lågt, trots att det ofta är allvarliga ämnen vi behandlar. Eller kanske just därför. Utan möjligheten att få skratta åt det absurda och sjuka skulle vi nog gå under. Jag menar på ett större plan, som människor i en värld av förändring. Det blir bara så tydligt för mig i just den här konkreta situationen, i denna grupp av unika individer.

Igår var första gången jag fick nöjet att umgås privat med gänget. Det var femkamp med sumobrottning, bågskytte, mekanisk tjur och några till. Det var superkul, trots att jag misslyckades rejält i de flesta grenarna. Krossade M i sumobrottningen och det var viktigast:-). Middag med alkohol till följde på det. Ledig förmiddag för alla idag var en förmån det jublades åt. Riktigt kul var det iallafall och jag skrattade mer än jag drack, därför är det en skön förmiddag.

Fick nöjet att intervjua en av våra mer kända politiker på en rasslig mobiltelefon, och var inte helt förberedd kan man säga. Eller jag var förberedd, men inte på attityden hos ett proffs som svarar på frågor dagarna i ända. Hon fick mig ur balans, jag var nere för räkning, men kom upp på tio och det blev bra. Jättebra. Eftersom jag är ny så har jag bara gått in och kört. Finns liksom ingen annan väg tror jag.

Egentligen skulle jag vilja skriva om våldet i samhället. Om män. Ja jag är man, men jag snackar inte om den typ av män som jag räknar in mig i. Nej jag tänker på de som slår, våldtar och förtrycker. De som skapar ett samhälle som skrämmer så, som använder sin makt i det ondas tjänst. De som gör att iallafall jag bara vill lägga ifrån mig Metro på vagnen, begrava ansiktet i mina händer och bara gråta. Igår var ett sådant tillfälle, när jag läste om rättegången som inletts mot krögarna som våldtagit i grupp. Tänkte skrivit som djur, men de behandlar inte varandra så illa som vi gör.

Jag besökte biblioteket för några dagar sedan. Inne på ungdomsavdelningen låg några tjejer, kanske tolv-tretton år, och snackade som man gör i den åldern. Bara det att vad som sades gjorde att jag kände isvatten i ådrorna. Det lät ungefär såhär:

>> Ja men han skrek åt mig du vet, att om jag inte gjorde som han sa så skulle han våldta mig. Han är fan helt störd. Jag vågar inte vara ihop med honom. Jag har hört att han är farlig.<<

>> Ja han går runt och kallar de han gjort slut med för jävla hora och sånt. Och jag har hört att han är våldsam mot dom också. Bli inte ihop med honom, lova det.<<

När jag var i den åldern....jag vet inte var jag ska börja. Att hota någon med våldtäkt? Eller kalla tjejer för hora, det borde fan inte vara acceptabelt. Redan där måste det ta stopp, för vi kan väl inte bara sitta och se på hur gränserna suddas ut till obefintlighet för vad vi kan säga och göra?
Har inget färdigt recept, men jag tänker på det. Någon annan som har något att bidra med i frågan?

10 comments:

Anonymous said...

Hehe, sköna grejer. Ledig förmiddag. Det har fan inte ens vi här på Aktiebolaget Pling & Plong. men nästa fredag kommer jag inte att lukta hallontårta. Det är dagen efter vår branschfest. Och även om det inte blir några priser för oss tänkte jag ändå marinera levern i diverse vätskor. Och på det - en oliv.

I övrigt har jag inga tips. Jag tror bara att det är go with the flow men att vara tydlig med vad som är rätt och fel. Mer än så kan vi föräldrar nog inte göra. Sen kommer skolan alltid att ha en egen kultur som eleverna "styr" och utvecklar själva. Jag tror inte på "hårda nypors sätt" a la gluggtanden Björklund. Stridspitt.

ALW said...

Skönt att ha en sådan jobbatmosfär! Bara att gratulera.

Det är jobbigt att höra att barnens vokabulär är så depraverad. Men de är som vi vuxna är..och vi bär det yttersta ansvaret.

Jag håller med Fredo i att det handlar om att vara tydlig i vad som är rätt och fel, bygga självkänsla, så att barnen kan stå emot "fel" vägval. Tror inte heller på att nypa barn. Det gör ju ont..Hr Björklund..

Anonymous said...

Glädjen är förmedlad - känns att du mer än trivs!

Intressant att just sumobrottning är din gren...:-)

Jag hoppas att konversationen du hörde på biblan beror på språklig inflation. Att skrika jävla hora, verkar inte längre vara värre än att kalla någon för pucko. Våldtäkt kan man hota med, utan att varken tänka på vad det innebär eller skämmas för hur illa det låter. Det är ju bara nåt man säger - typ.
Tyvärr vet jag att det inte är säkert, att det är så väl som jag hoppas.

Anonymous said...

fredo: haha, ja det låter som en bra idè, marinera på bara!
och visst har du rätt i övrigt, bara att man känner sig så maktlös. Stridspittar kan vi defintivt vara utan!

sven-g: tack för det. ja det är jobbigt, men jag håller med, inga strafftankar här heller.

johanna: bra att du känner det :-)
hmmm, nu förstår jag inte...:-) det handlade nog mest om styrka, om du förstår:-)

och även om det är så som du säger så är det för jävligt. man får inte acceptera sånt språk, jag tycker inte det. jag tror inte du tycker det heller, jag förstår vad du menar.

Anonymous said...

Mitt i all eländighet blir jag glad över att tjejerna är så pass intelligenta, att dom förstår att det här inte är en kille man ska vara ihop med. Starka tjejer gillar jag!

Anonymous said...

elsa: det gör jag med! och jag håller med, de verkade fatta vad det var frågan om.

Vanja said...

Vardagen är till för oss att ösa ur och se på med ironiska ögon :) Det är den som ger mig mat på bordet och som betalar mina räkningar ;)

Och va kul med ett så kul jobb, ser fram emot att få höra mera! :)

Det här med hora och våldtäkt känns så jävla dumt så jag vet inte ens vad jag ska säga... De kanske borde straffas enligt medeltida medel? För varför ska de straffas med moderna metoder när deras synsätt är så efterblivet?

Anonymous said...

Klart att det inte är acceptabelt, men jag är lite avtrubbad tyvärr. Kanske vi blir tvungna att återinföra betyg i uppförande...och då med innebörden vara schysst - inte ögontjänare :-)

Anonymous said...

vanja: som vanligt kommer du med mycket kloka och handfasta recept :-) vi får se om det går att genomföra. och klart du ska få höra mer, snart hoppas jag.

Anonymous said...

johanna. jag vet ju dina erfarenheter från yrkeslivet så jag förstod hur du tänkte. ja det kanske blir ett sådant betyg, men tror du det hjälper?