Friday, March 23, 2007

Dags att packa väskan, din arbetslöse fan!

- Teoretiskt sett innebär det att man från första dagen måste flytta upp till exempelvis Haparanda, säger Per Johansson, ansvarig handläggare för a-kassan på LO.

Från och med den andre juli ändras reglerna för a-kassan. Från dag ett måste man söka jobb i hela landet.

- Vi tycker det är en signal om att man inte bara kan sitta med armarna i kors och vänta de hundra första dagarna. Det säger Sven Otto Littorin.

Ja för så är det ju. Svenska folket sitter med armarna i kors. Och väntar.

13 comments:

El said...

Och vad händer med barnen? När deras föräldrar måste söka jobb på annan ort? Är tanken att de ska ryckas upp och hänga med? Bara sådär? Hejdå kompisar. Hejdå hemmet. Hejdå trygghet.

Katrine K said...

Slik er det i Norge også, selv om man har barn og ektefelle på et sted, må man skrive under på at man er villig til å flytte dersom man får et jobbtilbud....

Anonymous said...

För det första: Alla beslut som M med anhang fattar baseras på inställningen att arbetslösa antingen är lata eller fuskare. Trist.

För det andra: Enligt the Mods är jobbet tydligen navet, kring vilket allt liv kretsar. Vad händer med alla som är av alternativ inställning. Som tycker att människorna runt omkring, familj och vänner, är det livet handlar om. Nu tvingar Littorin folk att fatta beslut (flytta) som inte leder till verklig nytta. Eller glädje.

Anonymous said...

...så mycket disskusion om detta. Håller både med och inte. På ett vis tycker jag att folket har satt sig i denna situation själva. Dock inte alla så det är synd om dem som blir lidande och "fuskarna" kommer nog fortsätta åka räkmacka på något annat vis (typ soc). Reglerna är knasiga och soc. är för snälla/har för lite krav. Är man arbetslös tycker jag dock inte man kan ha för höga krav på jobb som finns tillgängliga.

Katie H said...

Skrik på politikerna! Men det måste väl också finnas nån balans, jag såg många, många som tjuvade med a kassa och soc., och blev helt disillusionerad. tråkigt för dom som faktist behöver det!

Ha en bra helg!

Anonymous said...

Sen är det ju väldigt logiskt att moderaterna i stockholm sparkar en jävla massa kommunalt anställda samtidigt som moderaterna i regeringen gör det svårare för arbetslösa + att dom säger sig vilja minska arbetslösheten. Stört.

Visionary soul said...

Ja precis, de flesta arbetslösa sitter ju bara och rullar tummarna. Säkert. Inte tusan finns det väl några människor som helst vill veta att de har en lön att leva på nästa månad också? Visst är de flesta jättelyckliga över att inte behövas, inte höra till någon gemenskap, inte räknas, och så leva på 80% av ca 18 000 i månaden? Säkert.

Visst finns det de som utnyttjar systemet. Det värsta med det är väl mentaliteten, att "samhället" ska ta hand om en... det är ju inte bra alls för självförtroendet att tro att det är det som är meningen. Men det är taskigt mot alla som faktiskt VILL få jobba, få finnas med i "den vanliga världen", men av olika anledningar inte kan/får det... att påstå att alla arbetslösa ska sluta sitta med armarna i kors. Cyniskt och omedkännande.

Annars tror jag att det blir jättebra för Norrland att folk ska tvingas flytta till jobben. Det kommer att leda till att Norrland inte fortsätter avfolkas på samma sätt... för här finns faktiskt jobb, 40-talisterna går i pension och det behövs unga, fräscha krafter som tar över. Fast det är väl tveksamt om Littorin kommer att tvinga folk att flytta från storstan... tvärtom kan jag tänka mig, men... Norrland kanske är en för hemsk straffkommendering även för Littorin... ;-)

Tankevågor said...

Ok...man kan inte begära att jobben ska finnas precis alltid där man är. Men regeln är huvudlös ändå! Det kan faktiskt vara ren katastrof för somliga att behöva bryta upp från släkt, trygg miljö och socialt nätverk!
:(

Anonymous said...

alla: tack för era åsikter, underbart att läsa hur ni tänker och tycker! Jag är tacksam för era kommentarer, jag förstår hur ni resonerar. Ni är kloka människor, bara så ni vet:-)

Anonymous said...

Sven-Gunnar: Intressant att du tycker att vi som jobbar skall betala uppehället för dem som "har en alternativ inställning". Fattar inte varför det skall vara en rättighet att bo kvar i en bygd som inte har sett ett jobb sedan 1984. Till alla er som är upprörda över att familjer kommer att splittras kan jag berätta att så kommer det inte att bli. Den nya lagen finns främst för att förändra folks tankesätt, man kommer fortfarande slippa flytta om man kan anföra bra skäl till detta.

Anonymous said...

Jag fick en chock då jag som ensamstående tvåbarnsmamma för första gången i mitt 34-åriga liv satt i en stol på arbetsförmedlingen och fick ett helt lass med hot serverat.

Gör du si så får anmäler vi dig, svarar du då inte inom si och så med tid så riskerar du avstängning. Söker du inte eller tar du inte ett arbete vi bett dig söka så riskerar du avstängning. Spelar ingen roll om du måste flytta 120 mil...spelar ingen roll att du har barn.....nej det spelar ingen roll att barnen har en pappa som de bor växelvist hos som inte kan flytta med...spelar ingen roll att du har ett liv...spelar ingen roll att du är en människa för det värdet tappade du i samma ögonblick som du klev in genom vår dörr förstår du vännen.

Jag är en glykofag som inte bara kan sitta tyst och ta sån skit.

Sa kallt till min arbetsförmedlare att om det handlar om att bli avstängd från A-kassan eller lämna mina barn så är det inget svårt val. Jag skulle hugga av mig bägge benen, men jag lämnar INTE mina barn!

Gick inte tillbaka till arbetsförmedlingen. Klarar mig utan deras "hjälp"....det skrev jag på den lapp jag fick hem i brevlådan då jag inte följt deras instruktioner om telefonkontakt och besök.

Fy fan vilket ställe! Undrar om de trivs på sitt jobb de där arbetsförmedlarna. Svårt att tänka mig det.

Johnny said...

glykofag: jag förstår dig, har samma inställning själv. det måste vara för jävligt att behöva arbeta på det sättet, för jag hoppas/tror inte att de som jobbar där kan tycka det är okej.

starkt att du orkade markera, hoppas fler gör det.
och tack för ditt inlägg, även om jag lider med dig, men det är bra att det kommer fram. hoppas du klarar dig.

Anonymous said...

Malin.
Var någonstans skrev jag att jag tycker att vi andra "skall betala uppehället"? Det är din tolkning av mina(förvisso affekterade)rader. Frågan i sig är större än så, och tillåter inte fullkomligt klargörande här.

Men... Det jag främst stör mig på är Littorin med anhangs upprepade retoriska fint att arbetslösa antingen är fuskare eller lata. Ställ gärna krav. Men använd i så fall justa metoder. Inhamrandet av "fuskartesen" under valkampanjen fram till nu, är ju förutsättningen för att göra dessa, enligt mig, omänskligt osolidariska förändringar. Det har ju skapat en viss allmän acceptans till skitsnacket om fusk - rena Irak-retoriken..

Är det meningen att AF skall sitta med ett lackmuspapper och bedöma vem som är flyttbar eller inte i fortsättningen. Risken för godtycke är ju uppenbar, och för min del känns det inte rätt vare sig mot den bedömde eller bedömaren. Men visst är det fuskarna vi vill åt så låt oss göra omeletten...

Förresten...Antagligen är andelen fuskare och latmaskar god även på den andra sidan skranket. Kanske blir det jakt på dem också? Fast de har ju råd att drabbas av godtycke, förstås.