Saturday, February 10, 2007

"Kom igen brorsan"

- Kom igen då! Nähä, du vågar inte, han är en liten, liten kyckling kanske?
Jag står där på mina föräldrars gräsmatta och flinar åt min bror. Han är fem år äldre än mig, vi har aldrig varit inblandade i brodersfighter som han och min äldste bror. Men lite sådär på skoj kan vi ibland brottas och boxas.
- Lägg av, jag har inte tid med dig nu. Vill ju inte skada dig heller. Då kanske du springer in till mamma och lipar. Han skrattar gott åt sin egen lustighet.

Han försöker gå förbi, men jag ställer mig ivägen. Han försöker gå på andra sidan men jag täcker där också.

- Okej lillebror, nu jävlar är det kört för dig, bara så du vet.
Han går till attack samtidigt som han pratar. Jag fångar upp den och vi står låsta i ett grepp ingen vill släppa. Han är 186 och väger 110 kilo. Jag är längre, 194, men har femton kilo minus. Räckvid plus, vikt minus. Vi dansar runt, runt, ingen vågar lämna en lucka. Prestige. Han är storebror, ska inte förlora en sån här match. Spelar ingen roll att vi är vuxna. Storebror är storebror. Fingrarna börjar slinta av svetten, det är varmt som i en bastu. Jag tänker inte ge mig, inte han heller. Nytt grepp.

Helt plötsligt får jag min chans. Han halkar till, jag får in mitt ben framför hans samtidigt som jag får loss hans grepp. Jag får till det perfekta kastet. Han flyger i en vid båge över min högra höft, stannar länge i luften innan han landar med en dov duns med mig över sig.

- Ett, två, tre! You´re out! Jag ligger över honom och räknar.
Jag hoppar upp på gräsmattan och kör en segerdans i ren eufori. Jag gör moonwalk samtidigt som jag sjunger en sång jag precis kommit på. Den handlar om en bror som är starkare än sin storebror.

När jag vänder mig om ligger han kvar. Rör sig inte. Jag tror han skämtar så jag går fram och knuffar på honom. Han rör sig inte.

- Fan kom igen nu brorsan. Det är inte kul. Du vet att jag inte gillar sånt där, sluta fåna dig!
Jag går fram och sätter mig på huk. Jag knuffar till honom igen, men inget händer. Jag lägger mig på knä och känner på hans bröstkorg. Han andas inte. Jag känner efter pulsen. Det finns ingen. Jag börjar med hjärtmassage och konstgjord andning samtidigt som jag skriker efter mamma. Tårarna forsar nerför mina kinder samtidigt som jag bankar på hans bröst. Ingenting hjälper.

- Mamma, hjälp, hjälp för fan! Han dör ju, hjälp mig! Jag ropar men ingen kommer. Jag ligger på gräset med min brors huvud livlöst tryckt mot mitt bröst.

Jag gråter när jag flyger upp ur sängen med ett skrik! Jag ligger i en pöl av svett, kudden är dränkt av tårar. Jag skakar i hela kroppen, det tar en lång stund innan jag fattar att det var en dröm. Jag går ut och sätter mig i vardagsrummet, måste komma till sans igen. Det dröjer länge innan jag somnar igen den natten. Vet inte om jag sov alls.

Min bror ringde mig idag. Han är lycklig igen, har haft en kämpig period. Han ringer för att säga att han och familjen bokat biljetterna till Spanien, de ska hänga med ändå. Jag blir så otroligt glad! Han är världens bästa bror. Vet inte hur jag skulle tagit mig igenom vissa perioder utan honom. Han är också länken till framtiden, sedan när vi är den äldsta generationen. Vet inte om han vet hur viktig han är för mig....jo det vet han, det måste han göra.. Ska tala om det för honom i morgon. Bara för att vara på den säkra sidan.

11 comments:

Anonymous said...

Fan Johnny! du får sätta varningstext på sådana här inlägg. Blev orolig. Fast...drömmen måste ha varit sweet fram till uträkningen? Eller? Prestigen mellan bröder finns där..
Brukade ha sådana nappatag med farsan i de sena tonåren. Brukade förlora, mest pga att jag aldrig kunde hålla mig för skratt när jag såg farsans maniska ansiktsuttryck. Obetalbart.

Visionary soul said...

Den där kampen om makten är nog ganska viktig för de flesta män... vi kallar det för "lek", men som Langri beskriver... det ligger oerhört starka känslor bakom, enbart lek handlar det oftast inte om.

Det låter som om du, i drömmen, försökte ta reda på om maktkampen var viktigare för dig än kärleken. Och när det gällde din bror så var kärleken viktigare... eller hur?

Tankevågor said...

Vissa drömmar tror jag bearbetar mycket som vi antingen går och bär på eller är med om.
Min äldsta bror dog under en operation mycket oväntat och plötsligt. Sorgen var förstås förlamande....men redan från början i den var jag så glad över att jag faktiskt visste att han visste att jag älskade honom så mycket. Vi kunde både visa det och säga det till varandra vi syskon.
Stark text igen här hos dig!

Anonymous said...

En övertydlig väckarklocka för alla oss som tar dom som står oss närmast för givet. Ska komma ihåg att tala om för mina nära o kära, vad dom betyder för mig oftare.
Tur att detta bara var en dröm...håller med langri om att en varning hade varit bra.

Anonymous said...

**OBS! DRÖM**
Mötte en kille på motorcykel i 200 blås som körde omkull och blev fastkilad under en parkerad husvagn. Han blev liten som en smurf och jag fick "fälla ut" honom igen. Han borstade av sig lite grus och gick vidare. Motorcykeln? Ja, den såg ut som en stampad ölburk.

Anonymous said...

langri: ska tänka på det:-) ja visst hade det varit gött att plocka ner honom, men inte till det priset. borde fattat att det var en dröm när jag fick upp honom i den bågen:-)

v.soul: kärleken till min bror är viktigare än allt i vår relation. som lillebror vill man nog alltid försöka hävda sig. kloka tankar som vanligt.

londongirl: det har du helt rätt i.nu blev jag lite förvirrad...du drömde om din bror, har jag rätt? hoppas det. och tack för dina ord!

johanna: ja ibland är det lätt att hoppa över de där orden som kan betyda så mycket. men jag tror du är rätt bra på det, inte sant?

fredo: våldsam dröm. kanske var det dags för dig att ta det lite lugnare?

Hobbyfilosofen said...

Man sitter i helspänn och hoppas det går bra... och som tur är var det en dröm...

Matti Ståhlberg said...

Bröder äger. Även om man som minsting alltid åkt på däng.
Men, men har man fyra äldre bröder så har man inte så mycket att välja på...

Anonymous said...

hobbyfilosofen: ja jag var nog gladast :-)

matti s: jag förstår dig. har bara två men är också minst.

Katrine K said...

Jeg ble veldig glad når du avslørte at dette var en drøm, puh.
Har akkurat lest endel om drømmetydning: Kanskje du ubevisst ville "gjøre slutt" det "overtaket" du kanskje følte at din storebror har over deg..?

Anonymous said...

katrine k: ja det skulle vara en bra tolkning. Men jag har aldrig kännt det så, jag tror ofta det varit tvärtom. Det har varit jag som fått uppmärksamhet, han som stått i skuggan. jag är bara glad att han finns där. men undermedvetet kanske du har rätt, ibland är det svårt att veta.