Monday, May 19, 2008

Nej.

Den danske familjeterapeuten Jesper Juul hävdar att "nej är det mest kärleksfulla ordet i världen".

Jag håller med. Gör du? Se vad du tycker om det här:

De flesta konflikter i familjer och grupper uppstår på grund av att en eller flera medlemmar inte klarar att säga nej när de menar det. Konsten att säga nej handlar om att ta ansvar för sig själv och sina personliga gränser, och därigenom visa respekt gentemot sina medmänniskor.

Det handlar alltså inte om att vi avvisar varandra för lite, utan om att vi istället lägger skulden på de andra.

Det finns flera inre förklaringar till varför vi gör så. Vi vill inte stöta oss med de andra och till slut sårar vi dem. Vi orkar inte ta konflikter och till slut blir det så många att de växer oss över huvudet. Vi vill så gärna att de andra ska gilla oss, att till slut kan vi inte längre tycka om vare sig dem eller oss själva. Vår önskan att vara populära förvandlar oss till dörrmattor. Vi vill gärna var generösa och öppna, så till den milda grad att vi till slut blir sura och snåla.

Kanske känner du igen dig i några av exemplen. Jag gjorde det förut. Inte så konstigt, de handlar trots allt om mig.

Naturligtvis grundar det sig i vårt existentiella behov av att känna oss viktiga för de människor vi älskar.

Det här behovet blir aldrig starkare och tydligare i relationen till våra barn som vi vill ge allt vi någonsin förmår. Att se våra barns ansikten stråla av glädje fyller de flesta med energi som inte ens kan återskapas i moderna kärnkraft. (Något som handlarna jublar åt varje år i december).

Det är trots allt inte så svårt att förstå att det är svårt att finna en bra balans mellan ja och nej. Men det betyder också att att nej är det svåraste svaret i världen, ett svar som kräver omtanke, engagemang, mod och ärlighet.

Nej=Kärlek.

5 comments:

Anonymous said...

Strålande (och viktigt) inlägg.

Nej=kärlek => klockrent!

mvh en annan f.d. dörrmatta

Anonymous said...

I agree! Så sant det du skriver...och fortfarande sååå vettigt! Kan ju meddela att det här har blivit lite av min favvoblogg, har ett behov av att kika in och läsa varje dag! :0)
Så please, sluta inte med det du gör här, du är viktig!

/Yasmine

Johnny said...

Tack Anders! Och jag är glad att du lämnat den rollen. Men vi spelade den bra, eller hur? :-)

Yasmine: Tackar så mycket, skönt att du tycker så, det värmer.Verkligen.

Anonymous said...

Detta är något som jag blivit bättre på. Det är jobbigt ibland, men relationen till mina barn har blivit bättre nu än när jag under en period sa ja till mycket, bara för att inte vara dummare än deras pappa. Det var korkat av mig och fåfängt. Att vara förälder handlar väldigt lite om att vara populär för stunden.

Johnny said...

hannaria: helt rätt, men svårt att förstå.