Wednesday, May 21, 2008

Metall.

När jag var 18 år satt jag och Jocke Cans, sångare i Hammerfall och numera också antagligen omåttligt stolt innehavare av titeln Körslagskung :-), i min gamla Toyota Celica och lyssnade på Metallica under rasterna på Burgårdens gymnasium.

Oftast var det jag och min bästis på den tiden, Mattias som jag också jobbade på konserterna på Scandinavium tillsammans med. Men ibland var Jocke med, och det tycker min dotter är supercoolt eftersom hon har blivit ett litet Hammerfall-fan. Inte tack vare mig vill jag flika in.

Ett av mina bästa konsertminnen, och utan tvivel det mest skrämmande, var när vi som sextonåringar gick på Metallicas konsert på Frölundaborg. Klientelet var som direkt hämtat ur Sagan om ringenfilmerna. Och då tänker jag på dem som tillhörde den dumma sidan.

Det knarkades en del kan jag säga.(Inte av oss alltså) Och dansades i ringar och annat. De välte ner folk. Bland annat oss. Men musiken var mäktig. Det tycker jag fortfarande.


Masters of Puppets-Metallica

4 comments:

Anonymous said...

Hej! Första gången jag skriver här. Master of Puppets är ju hur bra som helst. Önskar jag hade insett Metallicas storhet tidigare, men på 80-talet var jag synthare och då fick man ju inte titta åt hårdrock :). Men jag har tagit igen detta nu och har blivit ett galet Metallica-fan. Var på konserten på Stadion förra sommaren och det var en av mina största konsertupplevelser. Ha det!

Johnny said...

kicki: välkommen och kul att du hittat hit! Visst är dem bra, och jag tror deras nya platta är på gång. Ha det gott du med.

Katie H said...

Parallel universes. Burgården back in the day, huh? When it still had open space . Wow. What a throwback.
And Kolleseum right next door. Love that place! Spent a good few years there. Too many hockey games, horse shows, concerts? Don't know. All in good time!

Johnny said...

swedette: Aha, så du höll också till där. Visst var det schysst! Jag tränade fotboll på Valhalla så det var ju perfekt. Kålleseum ska vi besöka till hösten, så det så :-)