Tuesday, May 06, 2008

Ödmjuk och solbränd.

Jag hade verkligen förberett mig inför dagens möte. Jag hade visualiserat hela min plan och gick bara in för att verkställa den.

Men jag glömde en sak. Att vara ödmjuk.

Uppfylld av all den kunskap jag samlat på mig gick jag bara in och körde på, och förväntade mig att de skulle tycka att jag var fullständigt briljant. Något annat än "lysande Johnny, helt superbt, så gör vi såklart" kunde jag inte tänka mig att få höra.

Tänkte inte på att dem inte hade lärt sig det jag lärt mig. Så det var antagligen rena grekiskan. Och ingen av dem hade varit mer än en vecka på Rhodos.

Nåväl, det blev ganska bra ändå. Ödmjukheten hade inte sprungit ur något behov att vinna eller visa mig duktig från min sida. Nej, det var bara så att jag var så entusiastisk och ville delge dem allt lika klart och tydligt som jag kunde se det. Men kompromissa är något som tillhör vuxenlivet. Så det gjorde vi.

Och alla fick vara vinnare.

Möte nummer två var en annan känsla. När man själv lägger sig platt och erkänner att"ja, jag fuckade upp här, jag har gått igenom det hela från början till slut och tar på mig det här och det här. Jag visste helt enkelt inte bättre och kommer göra allt för att det inte ska upprepas igen". Då vill man inte höra personen som sitter bredvid och är lika inblandad ta noll ansvar för det som han gjort, och bara skjuta det som är uppenbart ifrån sig. Och sedan gå ut från mötet och bara säga att "ja det gick ju bra".

Jag svarade vad jag tyckte om det. Sedan gick jag hem och öste på sandsäcken tills armarna hängde slaka. Skönt :-)

Fick några underbara timmar på fotbollsplanen idag, som ledare för min dotters skollag. Strålande sol, glada, sjungande barn. Då spelar såna där möten inte så stor roll.

6 comments:

Anonymous said...

Mmmm, ödmjuk måste man vara. Oj vad viktigt det är! Efter 23 år i Skåne har jag anammat skånegåsen lite. Låter saker rinna av mig och det är skönt att kunna göra så, sandsäcken är din gås. Ni killar är så fysiska! ;)

Barn, sol och aktiviteter! Härligt! Min teenage är 16 år, då får man inte vara med längre. Ta vara på tiden.

Kram å ha en skön dag

malin said...

Det borde hänga sandsäckar på var arbetsplats liskom i varje vardagsrum.

Johnny said...

rosa: Ja fast jag tror många tjejer behöver en sandsäck också, tror du inte det?

Och ja, jag tar vara på den :-)

kram tbaks

Malin: Du har så rätt, så rätt.

Anonymous said...

Många, kanske. Men inte alla.
Jag var mer sandsäckig förr, i min vilda ungdom (oh my god vad 35 år blev sjuuukt gammalt!).
Man ska inte omge sig med folk och saker som ger ett sandsäcksbehov. Nej fy.
Ja, ja, ja,,, jag vet att man inte kan välja vilka man vill ha omkring sig direkt, på sin arbetsplats och liknande. Men man kan välja att inte bry sig om en person med en irriterande personlighet. Så gör jag.

"Han/hon är inte värd min energi, jag väljer att göra det till positiva tankar och dela med mig till någon som är värd det".
Typ,,,

Yepp, kognitiva tanten som lärde mig det och det funkar ypperligt!

Anonymous said...

Tror inte brist på ödmjukhet någonsin kan ligga dig i fatet. Det vägrar jag tro.

Tur att du har sandsäck. Sandsäck borde vara standard i alla hem. Och diskmaskin.

/Anders

Anonymous said...

rosa: kognitiva tanten verka klok:-)

anders: Nja kändes så.

jag håller med. och jag har båda :-)!

//Johnny