Monday, May 26, 2008

Tack älskling.

Jag vet inte hur många gånger jag gråtit under åren av att se min dotters rygg försvinna ner över gården, släpandes på väskor, påsar och gosedjur. Det har känts så fel, så onaturligt och aldrig rätt. Att varje söndagskväll känna hennes olust över att behöva packa ihop sina saker och inte få vara i det rummet hon älskar så.

Vem är jag, har jag tänkt, att göra så mot henne? Jag som växte upp i ett hem där min mamma inte ens började jobba förrän jag och mina bröder börjat i skolan. Ett hem där ingenting förändrades och all energi kunde koncentreras på att göra det jag själv ville. Vem är jag att slita så på dina resurser, mitt älskade barn?

Men ibland har vi inte något val. Och barn har förmågan att sätta fingret på det som vi behöver lära oss allra mest. Lära oss för att bli vuxna. Att bli vuxen, har jag förstått, har väldigt lite med ålder att göra. För mig betyder det snarare att få kontakt med vilka vi är på insidan, att våga känna efter och uttrycka det. Att bli medveten om vad som skrämmer oss och våga möta det. Se vad det står för. För visst är det idiotiskt att låta något som skapades under barndomen hindra oss att vara allt vi kan, att leva så mycket vi orkar, att älska så mycket vi hinner.

För saker som var obegripliga då som barn, behöver sällan vara det när vi ser med våra vuxna ögon. Ögon som vi inte hade tillgång till då. Vi hade en annan vuxens ögon som tolkade tillvaron efter deras verklighet. Men vår verklighet är alltid en annan. Och den är vår, ingen annans.

Jag kunde kanske ha sett till att min dotter aldrig behövt flacka runt som en kringresande anslagstavla för mig och hennes mor. Men det tog mig för lång tid att förstå. För lång tid att förstå att när man ständigt säger ja i en relation med en annan människa, leder det oundvikligen till att man slutligen blir tvungen att säga nej till hela relationen. Hur länge vi står ut är individuellt, och egentligen oviktigt.

Mitt älskade barn, du har lärt mig mer om livet än alla hyllmeter böcker jag slukat. Men du förstår, ibland är vi vuxna så stängda att vi inte ens förstår när ni visar oss med alla medel ni kan komma på. Att när ni har ont i magen eller i nacken, kanske betyder att "hej, du ser mig inte". Eller "pappa, jag orkar inte vara duktig just nu, jag vill bara sitta i ditt knä. Och du, bara för att jag berättar om ett problem, betyder det inte att du måste lösa det, hajar du?"

Precis som jag sagt till dig kan jag inte göra om det som varit. Jag kan bara säga förlåt, och nu när jag vet, göra det så mycket bättre. För det är väl vad det handlar om att vara förälder? Att göra så gott man kan efter de förutsättningar man har, och sträva efter att göra det bättre längs vägen.

En dag blir du förhoppningsvis också förälder. Då ska du få se vad dina barn väcker hos dig. Jag räknar med att du ringer då :-)

8 comments:

Matte said...

Imorse sa jag hejdå för den här veckan till mina två äldsta söner, så den här texten gick rätt in. Det är klart att det finns en evig skuld förknippad med att ha splittrat en familj, men som du säger.. vi kan inte göra om historien utan bara göra det bästa vi kan efter de förutsättningar som gäller idag.

Johnny said...

Matte: Ja jag tror aldrig det går att komma ifrån tankarna emellanåt, att varför blev det som det blev och så vidare. Men vi är ju trots allt bara människor. Och av allt jag läst hos dig så har jag förstått att du också reflekterat en hel del. Ingen kan väl kräva något mer? att man lär sig av det som varit och försöker göra de sakerna som inte funkade bättre nästa gång.

Anonymous said...

Så sant, man kan inte mer än säga förlåt och lära sig. Insikter och utsikter, goda sådana. Kanonbra text, Johnny!

Anonymous said...

Vilken tur att det finns föräldrar som tänker som du. Det gör att det finns hopp för den här världen trots allt.

Ditt skrivande är en gudagåva.

Anonymous said...

De två första meningarna säger allt. Allt. Och jag får en klump i magen som bara växer när jag läser vidare.

Johnny said...

Anders: Tack kompis!

Pia: Stort tack!

Fredo: Jag säger tack, för jag tolkar det som positivt. Beskrivningen alltså. Så tack min vän.

Anonymous said...

"Att bli vuxen, har jag förstått, har väldigt lite med ålder att göra. För mig betyder det snarare att få kontakt med vilka vi är på insidan, att våga känna efter och uttrycka det."
Klockrent, vissa har tur och nå dit lite tidigare, känner mig som 35-åring ännu inte riktigt där men kanske på god väg.

Anonymous said...

Ano: Hur och när man kommer framåt tror jag är väldigt individuellt. Tack för att du gillar det jag skriver. Tack för att du kommenterar.
//Johnny