Wednesday, May 14, 2008

Se mig som den jag är, inte den du önskar jag vore.

Om jag bara fick skriva en sak om barn så vore det följande;

Alla barn är unika. Alla barn har med sig otroligt mycket kunskap och färdigheter redan från födseln. Det är ditt ansvar som förälder att behandla ditt barn efter vem han eller hon är. Det är din uppgift att hjälpa ditt barn att plocka fram hans eller hennes unika egenskaper och hjälpa barnet att bli den som han eller hon innerst inne är. Inte den som du önskar eller tycker att hon eller han ska vara.

Läs gärna igenom det där några gånger. Känn efter hur du reagerar. Tycker du att, ”ja men det är väl självklart”? Eller tycker du att ”vilket trams, barn är tomma kärl som behöver mig som vuxen för att fylla honom/henne med rätt innehåll”?

Oavsett hur du tänker, låt mig konstatera följande, att om alla gick in i föräldrarollen med den här inställningen skulle köerna till BUP och barnläkare drastiskt minska. Oavsett vilka förutsättningarna var när barnet kom till, om föräldrarna lever ihop, om det bara finns en närvarande förälder. Det spelar ingen roll. Barn som möts med respekt och tar sig igenom barndomen med sin integritet bevarad, kommer att komma ut på andra sidan med sin självkänsla intakt.

Självförtroende är något annat, en färskvara som pendlar upp och ner, som kan fyllas på genom att vi är duktiga på att springa fort eller är vackra att se på. Självkänsla är något annat. En inre vetskap om att jag är okej även om jag inte springer fort eller ser ut som Julia Roberts. En stark självkänsla innebär att hur jag mår inte styrs av yttre orsaker.

Självklart påverkas man både positivt och negativt av livets händelser, det vore ju tragiskt annars. Men med en stabil självkänsla kan vi hantera både framgångar och motgångar på ett bättre och sundare sätt.


Father Figure-George Michael

12 comments:

malin said...

Precis så.

Anonymous said...

*tummen upp*
Så ere.
Du är klok. Och skriver ner klokheterna väldigt bra.

Anonymous said...

Hej, du är tillbaka. Välkommen, välkommen, välkommen!

Anonymous said...

Kanoners. Jag försöker tänka på det ofta. Och ge de små liven en massa kärlek. Men redan nu känner jag att klyftan mellan mig och min sjuåriga dotter ökar. Det är mycket jag inte "fattar" eller "hör". Jag måste bli bättre på att förstå och lyssna. Tydligen. : )

Johnny said...

malin: skönt att du håller med.

rosa: tack så mycket,bra att du tycker så.

smyg: tack, tack och tack! Jag gjorde en liten smygstart :-)

fredo: Jag känner igen det där. Men jag är säker på att du gör det bättre än de flesta.

Anonymous said...

Du har så rätt Johnny. Så är det ju.

När David Bowie talade om sin uppväxt hos Parkinson sa han insiktsfullt: "Basically your parents job is to fuck you up".

Jag tänker ofta på Bowies ord nu när jag själv är pappa. Målsättningen är fucka up min son så lite som möjligt, och att låta honom vara den han är, och bli den han blir.

Gränslös kärlek och gränser. Det är receptet.

Anonymous said...

anders: hmm, min kommentar föll visst bort. Men jag är säker på att du har rätt inställning, och jag vet ju by fact att du också gör det alldeles utmärkt. Jag hopas att Bowie inte har den attityden mot sina egna barn.
//J

Anonymous said...

Så vettigt, så bra skrivet! Har suttit här och gluttat i din blogg en stund nu och får en sån najsig känsla av välbefinnande, fint med en pappa som verkligen kan visa och uttrycka vad de känner för sitt/sina barn! Lovely!
Yasmine

Johnny said...

Yasmine: Tack för din fina kommentar. Den värmde gott!

Anonymous said...

Ja, det var meningen oxå! Bli ju löjligt rörd av det du skriver och då finns det ingen anledning att hålla inne med det... :0)
Och det känns extra mycket i mitt gamla geléhjärta då mina döttrar har en pappa som inte verkar vilja finnas på samma sätt för sina barn...
Yasmine

Anonymous said...

tack en gång till, och tyvärr är det ju så i vissa fall. Hoppas det vänder, ibland gör det ju faktiskt det. Ge inte upp hoppet.
//Johnny

Anonymous said...

Hmm...har nog redan gett upp hoppet gällande den knickedicken...Så därför blir jag löjligt glad av att se att inte alla killar/män är såna!
Keep up the good work!
Yasmine