Thursday, October 18, 2007

Om min mentor

Med boken ”Kroppen vet mer än huvudet” ställer Robert S. Jerdén många saker vi tar för givet på ända. Han motsätter sig de flesta fakta som den vetenskapliga sjukvården under lång tid ansett vara den enda anledningen till att människan inte mår bra. Att sjukdomar kan bero på inlärda faktorer och beteendemönster, och inte virus eller bakterier är kontroversiellt. Sjukvården bevisar sina teser genom vetenskapliga undersökningar. Robert S. Jerdén gör det genom att redovisa resultaten av 33 års arbete med människor som sökt hans hjälp.

Arbetsrummet på Berzeliigatan i centrala Göteborg ser ut som det gjort sedan han flyttade in där 1974. De gröna väggarna och inslagen av mörkt trä ger hela stället en känsla av lugn. På väggarna hänger fotografier, en del på Robert i hans favoritmiljö; vid vattnet med ett fiskespö i handen.

– Det är där jag finner lugnet och fyller på mina krafter, säger Robert S. Jerdèn.

Hans ansikte avspeglar att det är så han känner. För att möta människor i svåra livskriser under mer än tre decennier kostar på, även om det också ger mycket tillbaka.

– Men jag känner mig faktiskt i bättre form än någonsin. Med åren lär man sig själv att förstå vad som är viktigt och inte. Jag har ju också förmånen att kunna använda mig av mina egna behandlingsmetoder när det behövs, säger han med ett leende.

Robert S Jerdén är både psykolog och psykoterapeut med hypnosbehandling som specialitet. Han var också under flera år ordförande i SFKH (Svenska Föreningen för Klinisk Hypnos). Att just hypnos blev hans specialitet var en slump. Han var en av de allra första i Sverige som fick möjlighet att gå hypnosutbildningen, och därför är han också en av de mest erfarna och respekterade terapeuterna som är aktiva idag.

– Jag vet inte exakt hur många människor jag mött som terapeut, men det handlar om ett stort antal. Det är över 30 år vi pratar om, säger Robert.

Anledningen till att han kände ett behov av att sätta sig och skriva boken var att han ville föra ut sina erfarenheter. Att det skulle bli allmänt känt, det som han själv vetat under lång tid. Att kroppen vet mer än huvudet.

- Trots att jag inte grundar mina teser på vetenskapliga undersökningar, utan mina erfarenheter från arbetet med människorna, så har jag inte fått någon kritik från läkarkåren, säger Robert.

Han har inte heller upplevt någon kritik från kollegor. Det var något som han var lite orolig för innan boken kom ut.

– Ja, framförallt hade jag väntat mig kritik från sjukvården. Det vänder ändå upp och ner på hela deras trossystem. Men det har uteblivit helt och det är skönt, säger han.

Boken beskriver hur vår kropp reagerar när vi inte gör det på annat sätt. Att en sur mage bara kan finnas hos en sur person, eller att ledsjukdomar egentligen är en förkroppsligad depression. Och att vägen till sjukdom handlar om hur vi lever våra liv, på grund av att kroppen reagerar när vi gör saker som vi inte mår bra av. Roberts uppgift är att visa klienterna var i deras liv problemet finns och sedan hjälpa dem göra de förändringar som är nödvändiga för att läkning ska kunna uppstå.

– Jag hade till exempel en kille som sökte upp mig för sin besvärliga psoriasis. När vi började undersöka varför så visade det sig att han hade lärt sig att han inte fick uttrycka vad han kände, tyckte och ville, för då kunde någon bli ledsen. På utsidan log han, men på insidan kokade det. Den naturliga reaktionen om det får fortgå en tid blir att ilskan tränger igenom och visar sig i form av ”irriterad” hud, säger Robert S. Jerdén.

Boken är full av exempel på varför vi utvecklar symtom på olika platser i kroppen. Det skulle kunna anses vara en slump att vi får ont i en arm eller i huvudet, men inte enligt Jerdén.

– Nej, enligt mina och andras erfarenheter så har varje plats på kroppen sin specifika väg till symtomutveckling. Med hjälp av en grundlig utredning, som bland annat innefattar en speciell metod där jag sätter klienten i situationer som hon ska lösa, ger tillvägagångssättet mig en inblick i hur hon agerar i olika livssituationer. Sen har jag en bra bild av hur vi ska arbeta för att hon ska bli frisk, berättar han.

Han har planer på att skriva en fortsättning där han ska förklara och redogöra för behandlingsmetoder som är relaterade till olika symtom. När det blir är inte bestämt. Vad som däremot är aktuellt är att boken nu har blivit översatt till engelska och väntas utges i England i första hand. Vad som händer sedan återstår att se.

– Det skulle vara jätteroligt om den kommer ut i andra länder också. Framförallt tycker jag det är bra att den här kunskapen kommer ut. Människor som gått till läkare i många år och aldrig fått svar på varför de mår som de gör, kan få det i boken. Det känns bra att kunna få bidra med det, avslutar Robert S. Jerdèn.

7 comments:

Visionary soul said...

Åh, vad intressant! :-) Tack för att du berättade! :-)

stella sweden said...

Thank good I´m healthy...;)
Men visst har jag trott på att vi skapar våra sjukdomar och om jag får någon krämpa så LETAR jag i minnet efter vad som hänt i mitt liv och vad som orsakat den.
Trots att min blogg inte handlar om så allvarliga saker utan mer är ett uttryck för min busiga sida (eftersom jag har ett krävande jobb och behöver UTLOPP) så är det ändå intressant och avkopplande att läsa dina inlägg...

Anonymous said...

Ja, Robert skulle nog gilla vetskapen om att cellerna kan prata med varandra. Klart man gör sig själv sjuk. Men många vill vara sjuka. Dom blir sin sjukdom. Då är dom i alla fall någon. Massvis med människor går omkring med noll insikt om sakernas tillstånd. Det är sorgligt!

Anonymous said...

Finally tog jag mig tid att läsa det här och kan bara hålla med. Så är det! Min erfarenhet sen jag var sjukskriven skriver också under på det. Det är endel krämpor jag blivit av med sen jag fick "trycka på rätt känsla".
Det är som MrX (kan vi kalla honom) som har sååå ont i sin nacke och rygg. Jag vet inte hur, utan att han tar illa upp, jag ska så försiktigt och tydligt som möjligt förklara att det nog inte egentligen är själva nacken som är problemet,,, utan,,,
Det är svårt att berätta för en jag-vet-allt-om-allt att livet inte bara är svart på vitt.

Apropå erfarenheter, det här är en jäkligt kul bok jag läste under min sjukskrivning.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9127114899

Läst den?

Katie H said...

Kul att någon tänker rätt! Fastän det nte är med huvudet. Kanske just därför.

Anonymous said...

v.soul:Kul att du gillade det.

stellapolaris:Jag tror dig, och jag har noterat din andra sida, även om jag uppskattar busigheten:-)

helen palena:ja det är sorgligt och sant.

rosa: ja det är väldigt svårt, men om du träffar rätt kan de fungera. sanningen brukar finnas hos alla även om man förnekar det.
och nej, har inte det men ska göra det då. tack för tipset!

swedette: precis!:-)

Anonymous said...

vad jag letade efter, tack