Thursday, January 18, 2007

Dåligt omdöme

Ville bara säga att en av anledningarna till att jag skrev det senaste inlägget var att jag gick på Göta Kanal 2 med min dotter. Innan filmen kördes det reklam för kommande filmer som vanligt, inget konstigt med det. Men när det visas klipp ur en kommande svensk film, jag tror det var från regissören till Masjävlars nya film (inte säker på det), så är det en scen som får mig att undra hur fan det står till med folk? Det sitter en flicka i nio-tioårsåldern på en somrig badbrygga och pratar med en pojke hon uppenbarligen är lite kär i. Han ser ut att vara några år äldre. Pojken har bara badbyxor på sig och den lilla flickan har kläder. Då säger flickan till pojken, efter några försök att väcka hans intresse:

- Jag har inga trosor på mig!

Pojken tittar generat på henne och hoppar i vattnet. Själv sitter jag och undrar hur fan min dotter som är i exakt samma ålder tänker. Jaha, är det så man får en kille intresserad? Fattade hon överhuvudtaget vad det innebar? Men framförallt undrar jag hur en vuxen människa kan vara så förbannat korkad och inplantera sådana idèer hos barn, särskilt med tanke på hur samhället ser ut idag. Något sors ansvar måste man väl ändå ha när man skapar film som är riktad till en publik bestående av familjekategorin. Barn är inte sexuella varelser, fatta det någon gång! Låt dem få vara ifred tills de är stora nog att välja själva.

24 comments:

Anonymous said...

När menar du att man blir en sexuell varelse då?

Eller definierar vi sexualitet annorlunda? Systersonen är inte två än, men han gillar att dra sig i snoppen och han vill ibland kolla och känna på bröst.

På gudsonens dagis är det mycket övningar i romantik, eller vad man ska kalla det. Allt från att hålla händer, kramas, pussas till att ligga på varandra.
Om man upptäcker att det är skönt att stimulera genitalierna måste man väl anses sexuell?

Hur föredömlig man är som människa är en annan sak. Jag började ganska nyligen se på barnprogram men några ungdomsfilmer har man ju sett, och där ser man mer av filmer som skildrar "verkligheten" än de som ska vara moraliskt uppbyggliga.
Det är trist att det är trist att vara föredömlig. Jag tror att det skulle vara svårt att skildra barns sexualitet på ett sätt som inte fick någon att ta illa vid sig.

Anonymous said...

Barn är inte sexuella varelser? Nu beror det helt och hållet på hur vi definierar "sexuell varelse"...om definitionen är en person med egen sexualitet så måsta man påstå att barn faktiskt är sexuella varelser. Sexualitet är ett mycket mycket stort begrepp och en stor stor del av vår identitet, könsidentitet.

Ordet sexualitet är missbrukat och uttänjt. Sorgligt.

Men ja, visst jag förstår hur du menar, begriper din reaktion och reflektion.

Barn har en EGEN sexualitet. Inte den som man eller kvinna utan den som pojke eller flicka. Och om en vuxen ska försöka sig på att måla upp ett barns sexuella identitet blir det oftast helt felaktigt ur den vuxnes perspektiv. Med alltför starka paraleller till vuxna sexuella handlingar....vilket är en helt annan sak än att vara en sexuell varelse.

Hänger du med i mitt virrvarr?

Anonymous said...

Och jag KAN stava till parallell! *mummel*

Johnny said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Johnny said...

glykofag: ja jag hängde med, och jag får väl ändra i texten inser jag. jag menade inte barnens individuella sexualitet utan jag motsätter mig framställandet av dem som sexuella objekt i ett vuxenperspektiv. ungefär så va? :-)
och jag tror med du kan stava, jag slinter hit och dit för jämnan för egen del.

Johnny said...

salt: vad jag menade var förstås barnet som ett objekt för sexuella aktiviteter i ett vuxenperspektiv, inte att de själva upplever sensationer i kroppen. tycker du att det är rätt att framställa 9-10-åringar som redo att ha sexuella aktiviteter? jag hoppas jag har missförstått dig min vän.

att ligga på varandra och pussas låter som att gå över gränsen för min del. att man på dagis och i skolan masserar varandra och liknande är ju underbart, säkert leder det till mindre motstånd och mer närhet. det andra känns som en vuxen som tänkt ett steg för långt. hade det hänt på min dotters dagis hade jag garanterat protesterat mot det.

Anonymous said...

Nu måste jag in och kluddra igen, sorry. Och tanken kommer nu ur din kommentar till salt.

Jag vill bara ta upp lite mer onödig plats här genom att minnas min dagiskompis Per. Vi tittade på varandras kroppar, vi hade spännande lekar. I en mamma-pappa-barn-koja visade jag honom hur jag brukade pilla på mig själv så det blev skönt, jag tyckte att han skulle testa göra likadant....men av förklarliga skäl gjorde den aktiviteten honom inte särskilt euforisk. Vi var fem år...och dagisfröknanrna hade liksom ingenting med det att göra. Jag hade blivit oerhört kränkt om mina dagisfröknar lagt sig i vår oskyldiga utforskning. Barnens egen sexualitet och egna sexuella handlingar.

Dessa lekar till trots så är jag en härlig kvinna idag, med en trygg och säker sexualitet. =)

Vet inte vad jag ville säga med det.

Anonymous said...

Du heter inte Per va? Och gick på dagis i Annedal, Göteborg? Det slog mig just att du är lite lik honom på den där lilla bilden där. *skratt*

Johnny said...

glykofag: som jag har letat efter dig! har inte kunnat glömma dig sedan tiden i trädkojan....nej, jag heter inte Per, även om det hade varit hur kul somhelst:-)

vet inte om jag förstod dig rätt...men jag har inget emot sådana situationer. men att kollektivt få dagisbarn att ligga på varandra och pussa varandra låter lite för mycket för mig. men som vanligt är det mina tankar och känslor, inte vad som är rätt och fel.

sen vill jag också säga att jag själv har varit oerhört tidig hela mitt liv, men det är för det har passat mig. det gör det inte för alla, och då ska man ha rätt att få välja det. jag är precis som du, trygg och säker i min sexualitet, dock som man :-). totalt utan bögnojja också. vad det nu betyder.

Anonymous said...

Vill bara säga att jag inte har slutat läsa dina texter bara för att jag inte kommenterar. Jag vet bara inte vad jag ska skriva. Men jag nickar instämmande och säger tyst: Intressant.

Obs, ej ironi.

Anonymous said...

Är det inte föräldrarnas ansvar vad de låter sina barn titta på också? Självklart kan man i förväg inte veta vad som komma skall, men när nu denna scen inträffade är det väl upp till dej att förklara den utifrån ditt synsätt. (Tro inte att jag inte tycker att allt är för mycket sexrelaterat)

Hur var förresten filmen?

Anonymous said...

Den anonyma kommentaren var inte pga. feghet eller liknande, endast för att det inte gick att skriva vem avsändaren var(?) Ville bara upplysa om att det var jag;) T.j.e.

Johnny said...

fredo: jag är glad att ha dig smygande i vassen! ingen ironi här heller :-)

t.j.e: jo visst är det så och det gjorde jag. tyckte bara det var ett billigt sätt att locka skratt. filmen var mer underhållande än vad jag hade räknat med, det är alltid positivt! såg the departed häromdagen, och då var det tvärtom.

Anonymous said...

Bra att du skriver om detta, många som såg på samma trailer tror jag inte ens reflekterade över vad som sades.
Jag upprörs över det onödiga i att en konstnär(som gör film) behöver uttrycka sig så plumpt. Med (yttrande)frihet kommer ansvar och jag tror att det får stryka på foten för suget efter uppmärksamhet. Därför kretsar så mycket kring de sexuella regionerna överallt i media- då får man feta rubriker ....eller blir omnämd i en blogg. Det finns ju ingen dålig publicitet, det blir ju också en slags reklam.

Anonymous said...

"men att kollektivt få dagisbarn att ligga på varandra och pussa varandra låter lite för mycket för mig."

Men kära nån... du menar att dagispersonalen arrangerar orgier? Nej, det här är nåt de ägnar sig åt på eget initiativ.


Och vad gäller det där med trosor... eller bristen därav, jag har aldrig begripit hur det skulle vara något sexigt. Jo, rent intellektuellt förstår jag det, men inte sexuellt.
Lika sexigt som att nån skulle ha dubbla kallingar.

Så frasen "jag har inga trosor på mej" gör inte att jag dör av kåtslag och undrar om hela biosalongen känner som jag, det är bara att ropa "men gå hem och klä på dej då" så har man klargjort på vilken nivå det ligger på.

Det är inte så ovanligt som man kanske skulle önska att barn har sin sexualdebut vid 10. Barn provar också på att röka och dricka, andra sniffar.

Frågan är vad man ska göra åt det? Hur pratar du med din dotter när du förbereder henne mentalt för de påtryckningar hon säkert kommer utsättas för? Via tv och klasskompisar mm.

Johnny said...

fröken: ja du har rätt i det, reklam är ju alltid bra, inte sant? om man vill nå ut vill säga. jag hoppas jag fått fram också att det här är hur jag reagerade. jag tror det är väldigt beroende på var man är i livet hur saker berör. vad tror du?

salt: uppenbarligen missuppfattade jag dig, vilket jag är glad för. om barnen gör det i egen regi så är det ju inga problem. jag trodde det var något som personalen hittat på. sorry.

i övrigt vill jag säga följande: vet inte varför, men det känns som en annorlunda ton i dina inlägg. kanske är jag känslig, men det jag skrivit om är ju hur jag upplevde dels biobesöket, men också hur samhället i stort översvämmas av sexuella anspelningar och ökat tryck.jag uttrycker mina känslor inför detta. med det ökade trycket tycker jag det är olämpligt att spä på det ytterligare genom att visa unga flickor att använda sitt kön som ett sätt att locka till sig pojken man vill ha.

i övrigt vill jag bara säga att jag är utbildad fritidsledare och har jobbat på flera gårdar och skolor. jag är också utbildad socionom och som du vet terapeut, och har också i den formen jobbat på flera skolor och med ungdomar i utsatta situationer. jag vet inte alls din bakgrund eller erfarenhet, men jag kan säga att enligt min erfarenhet tillhör det inte normalfallet att sexdebutera som tioåring. visst händer det tyvärr, men det är få som är redo för en sådan sak. samma sak med det övriga du nämner, men du kan inte påstå att det är så vanligt? då måste hela min uppväxt, utbildning och yrkeserfarenhet vara en bluff. men visst, jag vet att det tyvärr händer, och att många av sakerna händer i allt tidigare åldrar.

hur jag pratar med min dotter? aktivt. vi har en öppen dialog om det mesta som händer och sker i hennes liv. att vara aktiv som förälder och ställa frågor, klargöra vad man anser är rätt och fel och att sedan finnas till hands när frågor uppstår, det är så jag gör för egen del. om det är rätt eller fel får vi se, men jag gör så gott jag kan. som de allra flesta.

Anonymous said...

Eftersom vi båda har flickor i samma ålder som hon på bryggan, så tror jag att det påverkar hur du berättar och jag upplever det du skriver.
Att det man säger påverkar olika människor olika blev jag varse idag. Jag tror mig vara relativt fördomsfri, men idag fick jag lära mig något nytt och en fördom jag inte var medveten om kom fram i ljuset. Fick vara med vid ett tjejsamtal i Åk9. Jävla hora tycker jag är fruktansvärt att säga - särskilt till en vän! Hittills har jag dömt människor som tilltalar varandra på det viset - som inte tillräckligt språkligt medvetna....men det är inte så! Tjejerna förklarade för mig ingående hur, när o varför de säger så, det är inte enbart en brist i ordförådet. Nu efteråt tycker jag fortfarande inte att det är ok att säga vad som helst, men språket kan vara liksom kläder, något man tar på sig...och vissa saker i garderoben passar inte i alla sällskap.

Anonymous said...

ordförrådet

Anonymous said...

Du viftar verkligen med röda flaggan för mej nu!

Först påståendet: barn är inga sexuella varlser.
Sen utbrottet: När ska folk begripa det.
Och sen det vetenskapliga belägget: jag har minsann den och den utbildningen.

När folk kommer till dej för att få hjälp och berättar om sexuella känslor i barndomen måste det vara en fullkomligt hårresande upplevelse för dej?

Jag tycker det är påfallande ofta man ser den här typen av övermoraliserande hos män som talar om sina döttrar - inte ett ord yttras av fäder till söner, eller att du som man känner dej kränkt att barn pratar om sina trosor inför din åsyn. Nej, du påverkas naturligtvis inte negativt, du kan ta det, du kan se det i timmar... men din dotter, hon ska inte få lära sig något om sin egen njutning, sina orgasmer. Hon ska skyddas från din sexualitet - för du är väl ändå den vuxne i sammanhanget?

Du var tvungen att sätta på din pince-nez och tala om för mej att du vet vad du snackar om? Du föll just rejält i trovärdighet som yrkesman i mina ögon.

Anonymous said...

SALT - Lugna ner dig nu. Jag vet inte, men jag uppfattar i princip alla inlägg från dig som hugg mot strupen. Trots att du får hövliga svar så fortsätter du i allt mer aggressiv ton. Ditt sista inlägg anser jag är direkt kränkande.

Det är uppenbart att ämnet är ett rött skynke för dig, men det innebär inte att du kan vräka ur dig hur nedlåtande kommentarer som helst.

A.

Visionary soul said...

Vill bara berätta att NU har jag skrivit ett eget inlägg i de här frågorna. Som Skrivkramp efterlyste tidigare.

Anonymous said...

Hejsan
Måste bara hoppa in och säga att jag håller med Herr Nederbird!
Det är inte normalt att göra sexdebut i 10-års åldern, men för det behöver han väl inte häpnas av att personer som har en sådan bakgrund kommer till honom för att prata? Makes no sense Salt.
Som ung kvinna tycker jag det är skönt att det finns män som tänker så här för tjejerna i publiken tänker absolut på det. Var inte länge sedan jag var i den situationen och sånt där är inte alls bra för ungdomar tror jag. Det leder till att det blir mer allmänt accepterat och då ökar pressen, om inte utifrån så från sig själv. Man vill inte vara annorlunda i tidiga tonåren. Salt måste ha missförstått hela inlägget.

Vill dessutom påpeka att jag har jobbat mkt med ungdomar och på förskola nu innan jag påbörjat min psykologutbildn. Visst är det naturligt att barn utforskar sin kropp och männsikan är en sexuellvarelse. Men det ska man inte förväxla med vår vuxna sexuallitet. Att han "vill ibland kolla och känna på bröst", det är ju du som vuxen som lägger värdering i det som en sexuell handling, kan garantera dig att så är inte fallet för en 2årig liten pojke. Klart dom är nyfikna för det är något som är annorlunda och är något som inte han har. Men det är inget sexuellt.

Jag vet inte,känns som Salt snackar om en massa som hon egentligen inte har ngn koll på, vilket jag känner att Nederbrid däremot har.
All respekt till dig Nederbird som tar ställning i denna fråga. Låt inte en trångsynt människa som Salt påverkar dig. Tack för att du tar upp detta ämne, och tåkigt att se att du väljer att sluta skriva. Önskar dig ALL LYCKA i framtiden både privat och med skrivandet :)

Kram// Ess

Anonymous said...

Orkade (hinner inte just nu) läsa alla kommentarerna, men ville bara säga att jag reagerade precis som du när jag såg trailern innan Göta Kanal för ett par veckor sedan,,, Känner igen reaktionen.

Johnny said...

fröken: tack för ditt intressanta inlägg, och visst har du en point. koder kan vara svåra att förstå om inte annat. kram på dig

ess: tack för ditt inlägg, otroligt bra skrivet och jag är tacksam för stödet, både gällande min text och dess innehåll och mig som människa. om jag fortsätter hoppas jag du återkommer! lycka till med utbildningen! kram till dig.

annan: skönt att fler reagerar! tack för ditt inlägg.