Thursday, October 05, 2006

Jackass, tidens melodi

Jag såg att Jackass 2 låg etta på biotoppen i USA. Därför var jag tvungen att kolla in vad som roade amerikanerna så till den milda grad att de vallfärdar (nåja) till biograferna. Och hey, don´t get me wrong, jag är en av dem som romantiserar bilden av USA, har alltid drömt om att bo där en längre period. Men det här... Okej, jag vet att det är ett gäng killar i vuxen ålder som gjort karriär på att slå sig så mycket som möjligt, eller att rent generellt vara så vidriga som det bara går. I en och en halv timma passerar en orgie i att ramla och slå sig blodig, äta och dricka vidriga saker, utsätta sina kompisar för de mest bisarra övergrepp...Och det fascinerar mig nog mest. I en scen kommer tre killar åkande i en limo, i tron att de är på väg till en fotograf. Under tiden står filmens två huvudrollsinnehavare, iklädda kompletta bi-odlarmunderingar, och förklarar ploten: När limon kommer fram ska de rusa dit, kasta in varsin bikupa genom takluckan och dra igen den. Dörrarna har de naturligtvis riggat så att de inte kan komma ut. Som grädde på moset häller de ut varsin stor påse med kulor på marken utanför bildörrarna....en filmkamera inne i bilen visar hur killarna i panik försöker sparka ut rutorna, allt medans det fullkomligt krälar av bin på deras kroppar. Då öppnar de dörrarna från utsidan och de kastar sig ut från bilen i panik och...ramlar på kulorna såklart! Under tiden de sliter av sig kläderna och försöker bli rena från bin, skrattar de andra två så de nästan kräks.

Såhär fortsätter det. Och det var det jag som sagt fascinerades av. Att de fortfarande var vänner efteråt. Måste bero på pengarna. Så mycket stryk som vissa får så måste det vara otroligt mycket pengar inblandade. Och överstemobbarna Johnny Knoxville och Bam Margera är stora som hus i USA. För det är ju det vi vill se idag. Vanliga människor som är så elaka som möjligt mot varandra. Gärna vuxna som mobbar väldigt unga människor som inte fattar vilken genomslagskraft tv har. Tänker såklart på Idol som är oerhört populärt i nästan hela världen. Jag kommer ihåg när Expedition Robinson kom. Svenska folket rasade och media skrek "mobbnings-tv"! En deltagare tog livet av sig om jag inte minns fel, när han blev utröstad av de andra. Då tyckte jag det var så typiskt svenskt. Det var ju kul, spännande och kittlande. Föga anade man i vilken utsträckning liknande program likt en asiatisk jättevåg skulle skölja över oss i vad som känns som en evighet i teves tideräkning. Bilda pakter, snacka skit, stänga ute icke önskvärda...

Vissa fnyser och tycker att fan, människor får väl se på vad de vill. Det är bara mesigt bullshit att påstå att det som visas på tv skulle påverka beteendet i samhället. Då vill jag säga, ta och kolla upp hur många timmar dagens barn och ungdomar tillbringar framför teven. Ta samtidigt reda på vad de helst tittar på. Om Du ändå inte tror att det påverkar, ring då någon av alla de som jobbar inom skolan, t.ex. lärare, kuratorer eller rektorer. Eller prata med en förälder, men då får det vara en som tar sig tid att prata med sina barn. Fast det enklaste är väl att köpa en kvällstidning. Om man nu vill se förstås. Det är ju en förutsättning.

2 comments:

Anonymous said...

Håller med dig J. Som småbarnsförälder kan man faktiskt inte bortse från den effekt tv:n faktiskt har. Man blir rädd.

När jag var ung (på åttitalet) var karate på modet, och rundsparkarna ven till höger och vänster. Åtminstone där jag bodde. Idag är gangstertemat hett, och har samma effekt som karaten hade då. Ser man inte kopplingen så är man blind.

Kopplingen mellan underhållningsvåld och verkligt våld, är i min bok uppenbar.

Samma sak med vuxenmobbningen. Det alla blev förfärade av i första Robinsonsäsongen, är peanuts idag. Varje dokusåpa degenererar för varje ny säsong. Det måste vara fräscht. Det ligger tydligen i människans natur att vi vill ha mer blod, elakare spydigheter, råare sex... you name it. Bra tv kallas det visst.

Inte direkt nyskapande...men intressant, på samma sätt som en bilolycka är det.

Hur mycket den här typen av tv-program påverkar de unga kan man bara gissa sig till. Men att det påverkar negativt är enligt mig uppenbart. Det är förvisso upp till alla föräldrar att förklara rätt och fel för sina barn. Men det är fanimej inte lätt att balansera när utbudet av skit-tv nästan styr alla. Inklusive en stor del av vuxenvärlden med. Det är ju vi som vill se skiten. Tydligen.

I min (numera berömda) bok säljer programchefer som Anders Knave ut sin själ för annonsörer. Ett as bland många andra.

/ Langri - moralist åtminstone i den här frågan

Johnny said...

Vi står på samma sida i den här frågan. Kanske dags att söka upp herr Knave och ....fan, du ser, jag har blivit skadad själv! Men som förälder är det svårt att inte reagera. Så är det bara.