Monday, October 16, 2006

Milda makter!

Går genom Vasaparken och vad får man se? Jo krokusen blommar! Det var längesedan man läste naturkunskap, men skulle inte de små blå komma upp på våren? Och igår var jag på landet hos mina föräldrar och då blommar fanimej jordgubbsplantorna! De sista åt vi ju upp till midsommar! De ska inte komma förrän nästa sommar... vad händer kompis? Får börja spana efter shorts som funkar året runt snart. Glöm mössa och vantar, satsa på solskärm och flip-flops!

Skulle egentligen skriva om något helt annat...var på bio i lördags. En för barn, animerad, På andra sidan häcken. Bredvid mig och min dotter sitter två par, jag gissar femton år. Tjejerna skulle konstigt nog vara de fräcka och gapa roliga kommentarer till reklamen, kasta en colaflaska i väggen, prata i mobilen högt....Jag var på ganska gott humör eftersom jag hittat ett par skor som kostat 800 för 200 spänn precis innan, så jag beslöt mig för att hålla käft. Iallafall en stund. För tredje gången i rad jag är på bio så inträffar något som jag tycker är helt sjukt. Någon har på sin mobil under filmen. Och svarar....hur jävla viktig kan man vara? Och när man hör: "nä jag sitter på bio med Micke och Jullan o Pelle, ja den är helt okej. själv då? aha, ja vi kan väl höras sen. Puss puss" En lång förklaring för polarna vem det var och vad de ville följer, vilket innebär ingenting. Hade det varit Fredrik R som behövde ha på mobilen, eller en läkare på kirurgen som hade jour, fine, helt begripligt. Men helt vanliga människor, i det här fallet femton-sextonåriga snorungar, kan det vara så otroligt viktigt att vi går att nå hela tiden? Skulle inte tro det. Inte konstigt att vi är stressade och mår dåligt. Kan vi inte ens njuta av 100 minuter i biomörkret med fokus på oss själva, att bli underhållna, uppfyllda, tillfredsställda? Sjukt. Precis som att man går i t-shirt när det snart är november. Fast på ett annat sätt.

6 comments:

Langri said...

Du, om någon svarar i mobilen på bio, så gör dom bäst i att springa. Det är ett av få tillfällen som jag går bezerk. Vilka nötter...tur det finns vapenlagar...tur att jag inte går på bio så ofta numera.

Johnny said...

Vi kanske ska gå tillsammans snart? Om inte jag minns fel är du rätt snabb, så det kanske blir spännande..Hur var det i S-holm?

Anonymous said...

Sorry, men eftersom jag är något av en växt-nazi så måste jag påpeka att det inte är krokus som blommar. Faktiskt. Det är en annan lökväxt som påminner om krokusen (bortsett från att den är ljusare, och löken ligger annorlunda i jorden mm). Men det ändrar ju inte på det faktum att jordgubbsplantorna (are you sure it's not the potato plants?) blommar och att det faktiskt är ovanligt varm ute (vilket jag gillar).
Grrr. Avskyr mobiler som ringer när man är på bio.

:)

Anonymous said...

Tidlösa.

Glömde skriva att det är så krokus-look-a-liken heter.

Langri said...

Jag går gärna på bio. Har faktiskt några fribiljetter kvar från mitt gamla jobb. Bara ring, J!

ps. Tyvärr är snabbheten numera bara där när jag sitter och minns The Glory days..

Johnny said...

Ellen: Och eftersom jag är totalt borta vad det gäller växter så tackar jag för informationen. Iallafall sjukt lika krokus, och eftersom det är en av få blommor jag kan identifiera så..fast vänta nu, det kan jag ju inte då! Men de var lika, eller hur? Ang. jordgubbarna så hävdar min far att det är så, och han brukar ha koll :-) Tidlösa, ska lägga det på minnet. Kanske får anledning att briljera någon dag med mina nya kunskaper!

Langri: Jag ringer imorgon, är alltid sugen på bio :-)