Monday, October 30, 2006

Babel



Jag var på gott humör och utvilad och skärpt. Hade ätit ordentligt till middag. Hade gott sällskap av min gode vän Langri. Platserna var perfekta, sätena bredvid mig var lediga så jag kunde breda ut mig. Brad Pitt och Cate Blanchett i huvudrollerna och bara femmor och fyror i betyg av kritikerkåren. Allt var upplagt för en filmupplevelse som skulle räcka länge. Så blev det inte. Visst, den var helt okej och hade sina goda stunder. Men den var alldeles för lång och Langri slog huvudet på spiken. Pretentiös. Det var ordet. En stilla undran...när bestämde man att alla filmer måste var över två timmar? Var det samtidigt som man tyckte att 90 spänn är lagom för en biobiljett? I sanning är det inte många filmer som klarar att behålla greppet om tittarna i över två timmar. Den här gjorde det inte. Men hey, nog med gnällande nu! Det var en riktigt bra kväll, god fika, bra sällskap och bio är alltid kul. Så det så!

4 comments:

Anonymous said...

Pretantiös.

Ojdå. Inte helt överraskande iofs, men jag har hört så många säga att den är bra.

Exakt, what's up with the 80-90 spänn liksom??? Okej att de måste dra in pengar på nåt sätt, men på mig hade det funkat bättre att sänka priset, då hade jag gått betydligt oftare...

Johnny said...

Ja jag hade också hört det. Och misstolka mig inte, den var helt klart sevärd. Men Short cuts-greppet, att fläta ihop flera storys, är en svår balansgång. Sen hade jag nog för högt ställda förväntningar. Det brukar sällan leda till något bra. Men vi båda ser mycket film och kände samma efteråt så..om du ser den får du gärna återkomma med din åsikt.

Jag håller helt med dig, känner precis samma sak. Men när man läser att "de Stora", typ Pitt och Julia Roberst drar in 300 millar per film, då förstår man ju att någon måste betala kalaset. Du och jag.

Langri said...

Jag funderar fortfarande över vad det var som gör att jag inte riktigt tyckte om filmen. Jag återkommer när analysen är klar...
Sällskapet var utan anmärkning dock;-)

B said...

Jeg vet hva som irriterte meg med den :-) Men jeg skal kanskje vente til alle har sett den før jeg skriver noe avslørende, hihi. Severdig, som du sier - helt klart, men..... Men...!!

:-) Plask