Thursday, November 01, 2007

Äventyr

- Hörde du? Vad fan var det?
Tomas röst skar sig där i det lilla tvåmannatältet, i skogen, alldeles för långt från mamma och pappa.

- Jag vet inte. Det måste varit något djur eller så va? Finns det inte kossor här eller?
Jag fick knappt fram mina egna frågor. Kroppen darrade och jag började hacka tänder. Vi var inte särskilt modiga varken jag eller Tomas. Absolut inte efter mörkrets inbrott.

Vi hade övertalat våra föräldrar att vi sjääääälvklart kunde klara oss på egen hand, med tält och spritkök. Och i dagsljus hade det hela tett sig som en strålande idè. Vi hade packat matsäck, sovsäckar, tält, ja det mesta som kunde tänkas behövas för två pojkar som precis börjat mellanstadiet. Vi glömde packa ner modet. Fast det märkte vi inte då.

Vi cyklade oss svettiga, samtidigt som vi sjöng Björn Skifslåtar så högt vi kunde. Vi älskade Björn Skifs. Speciellt "det blir alltid värre framåt natten". Av någon anledning diggade vi allra mest cowboylåten " Like a Rhinestone cowboy". Ja det var ju inte Björn Skifs, men vi gillade den. Och det berodde nog mest på att hans pappa spelade den titt som tätt. Det hade vi ingenting emot, utan sjöng med på vår låtsasengelska. Han med. Fast på riktig engelska då.

Vi hade satt upp tältet, badat, och senare gjort upp en eld och grillat korv. Det sprakade från elden och värmen från den var skön när kvällen svepte in omgivningen i allt dunklare skuggor. Dagens lekfulla glädje började förändras i takt med att omgivningen också gjorde det. Jag rös till, och såg att han gjorde detsamma.

Vi kröp in i tältet och drog igen dragkedjan. På något sätt lyckades vi tydligen somna, för vi vaknade båda två av ett riktigt otäckt ljud. Ungefär som vildvittrorna i Ronja Rövardotter.Det åtföljdes av något som låt som grenar som bröts av. Vi tittade på varandra. I mörkret vågade vi inte säga ett ljud. Hjärtat slog så hårt att det kändes som det skulle gå igenom bröstet, öronen var fyllda av något som kändes som bomull, halsen torr som en gammal knäckemacka...Och vi bara väntade på att någon skulle slita upp tältduken och visa sitt vidriga ansikte. Vi tittade på varandra och plockade på oss det viktigaste. När det var tyst utanför smög vi oss ut, rusade mot cyklarna och kastade oss upp. Vi trampade som galningar på den mörka skogsvägen som om alla mördare och monster i hela världen var oss hack i häl. Grenar slog oss i ansiktet, svetten droppade från pannorna, men vi brydde oss inte. Vi såg oss inte om förrän vi kastade cyklarna på gruset hemma hos mig. Framåtböjda med händerna på knäna stod vi och kämpade för att få luften ner i lungorna. Mamma sa ingenting när hon öppnade dörren.

Nästa dag hämtade vi tältet. Ingenting var rört. Förutom självkänslan lite kanske. Men det kom vi snabbt över. Anledningen till det kommer en annan gång.

7 comments:

hannaria said...

jag är fortfarande mörkrädd ibland

Anonymous said...

Påmninner lite om när jag och min kompis skulle rymma hemifrån, vi var väl drygt 10-11 år. Bodde i förorten till huvudstaden och trodde att bara vi kom in till stan så blev livet som en räkmacka. Eller lite mer likt Barbies värld iallafall. Hon och hennes mamma brukade gästa oss på helgerna och bo över, så en frukost smugglade vi mackor från frukostbordet och gömde i våra nattlinnen. När frukosten var avklarade så klädde vi på oss med omsorg, för att smälta in i city.
Sa lite lätt hej då till våra föräldrar och tog min cykel, jag trampade och hon satt där bak. Efter ett par hundra meter bytte vi chaufför, trampade lite, bytte igen, efter nån kilometer åt vi våra mackor. Och beslöt oss samtidigt för att det var för jobbigt att rymma så vi återvände hem efter en lång omväg.
Väl hemma igen blev vi arga "Har ni inte ens saknat oss?! Vi hade faktiskt RYMT HEMIFRÅN!" Dom log bara till svar och fråga "Var frukostmackorna goda?".

Anonymous said...

Johnny, jag vet ingen på bloggen som kan köra tidsmaskinen som du, som kan ta med mig på den där trippen bakåt som du och få mig att tro att även jag var där då. Närvaron är tusenprocentig. i love it!

Vanja said...

Ett trevligt barndomsminne? ;)
Saknar dock ett lite hemskare slut, kanske pga spänningen du har byggt upp! (Fast kanske tur att det inte var ett hemskare slut nu när jag tänker efter) Ha en mystisk halloween :)

Anonymous said...

hannaria: du, jag med.

rosa:haha, ja det där har man varit med:-)

skrivkramp: min vän, tack så jättemycket. precis vad jag behövde!

vanja: ja jag förstår dig, men nu var ínte verkligheten mer spännande än så. den här gången :-) Vilken röst använde du?

Vanja said...

Min alldeles egna :)

Johnny said...

vanja: Åh vad jag vill höra den!