Sunday, November 04, 2007

Underdogs och andra

Över hela världen har folk rörts och berörts av historien om den mobbade mobiltelefonförsäljaren Paul Potts förvandling till fullfjädrad operasångare. Även jag.

Men sedan får man höra att han var inplanterad av programledningen, att de redan visste hur bra han var, och att han inte var den där oupptäckta prinsen som bara inte blivit kysst tidigare.

Men okej, det handlar om pengar, så vem orkar bli riktigt upprörd och känna sig lurad? Vi vet väl hur det fungerar vid det här laget, inte sant?

Jag har Paul Potts skiva. Och det som stör mig nästan mer än det andra, är att de bara verkar ha skrapat ihop Pavarottis, Bocellis och andra stjärnors låtar, och låtit honom sjunga in dem för att omgående kunna kränga skiten över disk.

För ärligt talat, inte är det i den klassen. Och hur kul skulle det vara att jämföras med dessa superstars per omgående? Men på tv hörde jag alldeles nyss att herr Potts kommande Sverigekonsert redan är utsåld, och jag inser att det spelar nog inte så stor roll hur han sjunger. Vi älskar historier om människor som kommer från ingenstans och lyckas. Underdogs. Jag med.

Jag tror det beror på att det ger oss själva hopp. Och det behöver vi så innerligt att vi inte ens bryr oss om historien är sann eller inte. Och det i sig tycker jag är ganska hoppfullt. Att vi vill tro på det goda alltså.

11 comments:

Lintin said...

Aiiighh! Åh vad jag _inte_ ville veta det! Undrar om jag kommer kunna sluta grina av rörelse varje gång jag ser klippet från hans uttagning...? Hm - måste genast pröva.

Anonymous said...

lintin: förlåt! jag kände samma som du. och hade samma fundering. säg till hur det gick för dig.

Anonymous said...

Jag är nog ett undantag. Är faktiskt totalt oberörd av Pottan, det här däremot får mig att smälta,,,

http://www.youtube.com/watch?v=CC-lKhr1k0g

Anonymous said...

rosa: okej, det funkar:-)

Anonymous said...

Funkade den på dig också? Blev det en diskret tårborttagning i ögonvrån? :)

Anonymous said...

"Vi älskar historier om människor som kommer från ingenstans och lyckas. Underdogs." Handlar inte det lite om "The American Dream", att alla kan lyckas. Det finns en chans för mig, och det finns en chans för dig. "Se på honom, han kunde lyckas, då kan jag också."

Lintin said...

Det funkade bra, jag blir fortfarande väldigt tårögd även om det för första gången inte föll en faktisk tår från mina ögon =)

Anonymous said...

Lintin, rätta mig om jag har fel, du har inga barn, eller? Tror att som förälder så smälter man lite extra för den lilla tjejen.
Ja jäklar vad blödig man blivit sen sonen gjorde entré på jorden.

Johnny said...

elsa:Du har helt rätt. Och jag känner fortfarande att Idoldrömmen lever. Yes! :-)

rosa: jo lite :-)
lintin: synd att jag sabbade för dig. låtsas som du aldrig hört det. fast det går ju inte. sorry!

stella sweden said...

Sick! Jag gick på det! Och går fortfarande på bilden av Paul...vare sig det var en kupp eller inte så SER jag värmen, glädjen och styrkan hos honom....
Säger...har videon på min blogg och det här förändrar inget för mig...
Menar....
att jag ryser fortfarande..

Johnny said...

stellapolaris: jag förstår dig. och jag tror att hans känslor är helt sanna. det tänker jag fortsätta med.