Tuesday, November 13, 2007

Förväntningar

Det handlar väldigt sällan om enskilda händelser, utan om de förväntningar vi hade med oss in i situationen, som sedan inte infriades.

Du kanske har läst det där förut, i någon annan form. Det är en vedertagen sanning inom psykologin, och risken är stor att du sett eller hört det i samband med Dr.Phil. Det är en av hans grundteser. Att väldigt mycket av människors illamående handlar om förinställda drömmar som sedan inte infrias.

Själv har jag förstått mycket om mig själv sedan jag tog till mig den där meningen. Hur lätt det är att fastna i förväntningar, eller egna önskningar om hur händelser ska bli, eller ännu värre, hur andra människor ska vara. För det är väldigt sällan som den andra personen är medveten eller informerad om dina planer för honom eller henne . Vi gör bara upp pjäsens innehåll och väljer ut ett lämpligt objekt att spela den andra huvudrollen. När vi sedan upptäcker att han eller hon inte fattar vilken roll de spelar, eller egentligen, att de helt enkelt spelar den fel, enligt oss, ja då byter vi bara ut den mot en annan lämpligare motspelare.

Och så där håller vi på. Antagligen tills vi själva inser att vi inte kan styra andra människor, vi kan inte styra livet. Visst kan vi påverka det, men saker kommer hända vare sig vi vill det eller inte, både bra och mindre bra. Människor omkring oss kommer göra saker vi tycker om och saker vi...gillar mindre.

Vad är det som gör att så många förhållanden tar slut idag? Särskilt när barn är inblandade, och ofta när de är små. När påfrestningarna ökar och sömnbristen är konstant, det blir tjafs om vem som ska göra vad, och det är plötsligt inte så romantiskt och puttenuttigt som vi hade föreställt oss. Då blir det problem. När verkligheten inte stämmer överens med våra förväntningar. Naturligtvis beror det på många andra faktorer än barn. Men det är ett bra exempel.

Blanda inte ihop det här med att ha mål och drömmar. Det är snarare så att de som har mål och drömmar lättare kan navigera sig förbi de hinder som kommer i deras väg. Att hitta nya lösningar och stigar när deras förväntningar slås i spillror. Men att ha orealistiska förväntningar på livet och andra människor leder sällan till något bra. Att veta vart man ska, men vara öppen för olika vägar att ta sig dit, brukar vara framgångsrika människors devis.

För mycket potential går förlorad i besvikelse och frustration, för många bra människor slutar att växa på grund av förväntningar som gått i kras.

Ikväll går jag på föreläsning med Kay Pollak. Det ska bli riktigt kul. Och säkert mer än så.

7 comments:

Anonymous said...

Först tvekade jag att fortstta läsa då du ställer Dr Phil framför nunan. Kan inte med den karl riktigt.

Men visst är det så. Det är svårt att gå genom livet med det mesta i behåll om man inte låter sig inse vissa saker så som att de egna förväntningarna styr uplevelserna och att allt man upplever är en kedja av val och förväntningar, egna och andras. Känner att jag skulle vilja koppla det till Anthonovskys begrepp KASAM. Sådana insikter är direkt avgörande för hälsan.

Ha så trevligt hos Herr Kay. Hört honom en gång och det var....annorlunda.... Ha inte för höga förväntningar bara ;)

GIS-mormor said...

En gång för många år sedan såg jag meningen: "du kan inte ändra någon annan människa än dig själv".

Kanske hade jag sett den meningen förr, jag vet inte, men den här gången stod meningens innebörd plötsligt helt klar för mig. Det var som att jag just då var mogen att förstå den.

Jag skulle vilja påstå att någonstans där skedde en vändpunkt i mitt liv. Om detta ska jag dock inte berätta här och nu :-)

Anonymous said...

glykofag: visst hänger det ihop med KASAM. och trevligt var det. bättre än vad jag trott faktiskt.

gis-mormor: visst är det häftigt när det blir så! och jag vill gärna höra. när det passar:-)

Lintin said...

Oj vilket smaskigt tänkvärt inlägg, sjukt bra! Ska verkligen försöka ta till mig denna informationen, det känns som att jag kanske behöver jobba med just det där, bara liiiiite...

Anonymous said...

lintin: bara liiiiite kan betyda väldigt mycket. och tack:-)

Jeremiel said...

Lev här och nu (inte sen och då) och inse att den enda människa du kan förändra är du själv. Våga lita på livet, släppa lite på kontrollen och njuta av att finnas till. Se det unika i dig själv och andra som något positivt.

Anonymous said...

Tänkvärt. Jag tror att många sammanliknar förväntningar med drömmar och mål. Det är inte samma sak, men kan vara svårt att skilja åt. Jag har drömmar och mål. Vågar inte ha för höga förväntningar på dem dock...Makes sense???