Monday, September 10, 2007

Ord på olika sätt

"AAAAIIIIIAAAAAIIAAAAAAIAIAIAAAAAAAA!!!!!"

Okej, det är bara jag som övar på mitt Tarzanvrål. Om ni undrar alltså. Och anledningen till det...behåller jag för mig själv. Sorry.

Men det får mig också att tänka på en annan sak. Att du som läser vet hur jag skriver, men inte hur jag låter. Och för mig är det där med röster intressant.

När jag var yngre hade jag svårt för skånska, men nu tycker jag det är fantastiskt. Skulle till och med kunna bo där. Eller i Danmark.

Jag tycker det är underbart när man träffar någon man tycker om och de har en sån där röst som gör att man bara vill höra mer. Och aldrig lägga på. Någonsin.

17 comments:

El said...

Ha ha. Underbart inlägg!

När jag var lite talade jag skånska med amerikansk brytning. Det du ;)

Sen flyttade vi, och både skånskan och brytningen försvann. Lite svinn får man räkna med.

Men jag håller med. Det finns så många otroligt härliga röster och dialekter.

Anonymous said...

Jag älskar dialekter! Dalmål är helt fantastiskt att lyssna på. Fast skånskan har jag fortfarande svårt för med trots mina 22 år här. Precis, å hur låter jag då? Som jag skriver här och i min blogg är väldans snarlikt med de ord jag väljer att uttala,,, men tonläge, dialekt och andra egenheter då? :)

Anonymous said...

Oh du "lille" Johnny... Du har aldig funderat på att vi kanske vet mer än du vill att vi ska veta;)

Johnny said...

ellen: Tack för det! Hade gärna hört den brytningen:-) Och visst gör det. Men vilken är bäst?

rosa:Ja hur låter du egentligen? Det återstår att se. Eller höra menar jag:-)

therese: Nej, det har jag inte. Borde jag det?

Anonymous said...

Självklart så har man en bild, en känsla av hur någon ser ut och låter,,,, och lika självklart så har jag en feeling av hur du låter. Det återstår som sagt att höra om det är så. Spännande!!!

El said...

Vilken som är bäst? Ja du, min personliga uppfattning är att det inte hänger så mycket på just dialekten utan på personen bakom.
Det finns ingen person som jag tycker om, vars dialekt jag inte gillar. Men det finns en och annan person som jag inte tycker om, där jag även irriterar mig på deras dialekt och röstläge. Hänger du med?

Vidrörande min tidigare dialekt/brytning så finns den dokumenterad på kassetband :)

Anonymous said...

Låter som om han träffat en alldeles speciell skånska med sexig röst. Och att det bubblar i magen.

Moddan said...

Danska är sexigt fast det är klart att alla danskar inte är sexiga för det, det måste kanske vara rätt dansk :)

Anonymous said...

Röster är coolt! Dialekter likaså. Det finns dock en del dialekter jag inte klarar av Ingen nämnd ingen glömd. Jag har en massa röster i mitt huvud. På ett bra sätt alltså, inga som pratar konstigt med mig utan såna som jag lärt känna ;)

Anonymous said...

rosa: jo visst är det så. och som sagt, vi får vänta och se:-)

ellen: jag hänger med i ditt kloka resonemang och nickar instämmande. och det där bandet ser jag fram mot att höra:-)

glykofag: nej, skånskorna lyser med sin frånvaro. bubblar i magen gör det, men det beror nog mest på att jag stressat:-)

moddan: ja det där är helt sant! Men om det var Mads Mikkelsen hade det nog funkat va?

therrorese: jo det kunde ju misstolkats:-) och jag hör såna också, nu när du säger det.

Anonymous said...

Det där med rösten (och rörelsemönster, gester, miner... listan kan göras lång) är sannerligen bloggens begränsningar - många dimensioner som saknas.

Johnny said...

avgrundsdjup: jag håller med dig.

Anonymous said...

Jeg kan høre ditt tarzanvrål helt til Oslo :-)

Anonymous said...

jorid: Härligt! :-)

Katie H said...

Ha ha! Bellan (Ellen) said MJELK!

Imagine the Skånmerican. "Kan jag få the Mjelk?"... ... ...

Good thing she grew up.

Just kidding. Älskade att klippa you then, and nu too. Klippa. Klippa.

- golvmop









(get it? like golv-mopp and wet-mop)

El said...

Swedette: I am so happy that you've find yet another forum to harass me in. Not. ;)

But I love you all the same. :D

Anonymous said...

ellen, swedette: ni är underbara!