Sunday, August 12, 2007

Jag älskar dig

Du var så liten när jag och mamma flyttade isär. Du fattade inte varför, tyckte bara att det var tråkigt när inte jag bodde där. Men du kommer fortfarande ihåg att vi bara var arga på varandra, det har du sagt. Så på så sätt blev det ju bättre.

När du var knappt tre år och jag skulle komma och äta middag med dig och mamma, så satt du framför dörren hela dagen. Mamma berättade att varje gång det smällde i ytterdörren så kikade du ut genom brevinkastet, men tittade upp med besviken min när det bara var en granne eller så. Jag kommer fortfarande ihåg när jag gick uppför trappan och såg dina stora ögon genom brevinkastet, och du flög upp och skrek" nu kommer han, nu kommer pappa"!

Det var sommarens första riktiga dag när det var dags. Vi åkte till sjukhuset och jag fattade fortfarande ingenting. Inte förrän sent på natten, när sköterskan la dig i min famn och sa "nu får pappa hålla dig så mamma kan duscha". Då insåg jag vad som hänt. Jag hade blivit pappa. Du var mitt barn. Som tur var satt jag ner, annars hade jag säkert svimmat.

När jag stod på spårvagnen och den närmade sig hållplatsen för ditt dagis så kunde jag knappt hålla mig. Jag rusade alltid av och sprang in på dagis och mötte alltid dina varma kramar och glada rop. Jag visste inte vad livet var innan du visade mig.

Att ständigt behöva skiljas från dig är något som aldrig blir naturligt. Aldrig enkelt eller bekvämt. Men mamma älskar dig också, så det måste ju vara så. Men jag behöver inte tycka om det. Och det gör jag inte.

Nu är du stor och saker händer. Idag kom du hem efter att varit på din första semester utan mig, eller mamma. Med en familj som du känner sådär, men din kompis är fantastisk. Och jag är glad och stolt, de tyckte det var underbart att ha dig med. Och det förstår jag, för underbar, det är ordet som beskriver dig bäst.

Så när jag stod där idag och såg båten lägga till, då kände jag den där starka kärleken igen, den som lätt kan blekna i all stress och allt annat som pågår i livet. Inte för att jag någon dag glömmer att jag älskar dig, men du fattar nog. Det är ju inte riktigt på samma sätt med ett litet barn och ett som håller på att göra sig fri och redo för livet. Men idag kom det några tårar. Tårar av glädje, tårar av kärlek. Fast det såg inte du. Du fick kramarna och pussarna. Jag tror det var bäst så.

21 comments:

Lise said...

Åh vilken fantastisk beskrivning av känslan som förälder. Känslan av separerad förälder. Känner igen mig så väl. Fint!

Anonymous said...

Kärlek. Världens bästa kärlek. Den kärleken som aldrig kan ta slut. Fantastiskt skrivet. Wow.

Anonymous said...

Torkar de stora tårarna som rullar ned för mina kinder.
Snacka om att mitt hjärta tog fjorton, femton extra skutt!

Anonymous said...

Du skriver alltid så fint om din dotter. Verkligen rörande att läsa. Vilken tur att hon har en sådan fantastisk pappa. Kram.

Anonymous said...

Mina tårar trillar. Mina egna tankar på ämnet får mina tårar att trilla. Din dotter kan skatta sig lyklig.

Anonymous said...

Väldigt, väldigt vackert. You got to me, you bastard;-)

Anonymous said...

Det här berörde mig djupt.

Anonymous said...

lise: Tack så jättemycket.

rosa: Tack kära du.

e: Tack så mycket. Hoppas det lugnat sig nu.

therese:Tack therese. Kram.

therrorese: Tack t, jag ska hälsa henne det. och hoppas du mår bättre.

langri: tack min vän. even you, you cold harted bastard:-)

ab: hoppas det berörde på rätt sätt.

Anonymous said...

Jo. Det är barnbarn på väg, och situationen är sådan att den där saknaden du känner är inbyggd från början. Både kärlek och saknad. Och inget kan man göra här från sidlinjen.

Anonymous said...

ab: hoppas allt går bra. spännande förstår jag.

Rollx said...

Jaaa vad skall man göra ? Det blir nästan aldrig som man hade tänkt sig.

Jag funderar över "fenomenet" att ett förhållande så lätt spricker, efter att det första barnet anlänt.

Har du något svar på detta ?

Anonymous said...

Jaha, vad skriver man nu...ord känns liksom futtiga. Otroligt vacker beskrivning av oändlig kärlek. Blev alldeles glad av att läsa den.

Anonymous said...

rollx: nej, det har du rätt i.
ja varför det blir så, jag tror att det är svårt att förutse hur annorlunda det blir. trötthet av för lite sömn. eller så kanske vi är för egoistiska helt enkelt. vi får finna oss i att komma i andra hand helt plötsligt. ungefär så.

emma: tack! jag blir glad att du blev glad:-)

Katrine K said...

Så fint du skriver om din datter, alle skulle hatt en sånn far som deg..!
Og tiden går bare så altfor fort når man har barn.

Anonymous said...

katrine k: tack så mycket. och ja, den gör det tyvärr.

Anonymous said...

Ja, tenk om alle hadde en pappa som deg :-) Jeg er forresten her og leser det du skriver - jeg har bare vært litt lat og ikke kommentert så mye i det siste... Men du er fortfarande min favorittsvenske!

Johnny said...

jorid: tack så mycket för dina fina ord. Och det är helt okej, jag är tyvärr lat på kommentarerna jag med ibland. Tack igen:-)

Ankan said...

Åh så fint du skriver om kärleken till ditt barn.

Anonymous said...

ankan: tack så jättemycket.

Anonymous said...

Från en separerad farsa till en annan, det där var fint.

Johnny said...

matte: tack så mycket, då vet du vad jag pratar om.