Friday, October 24, 2008

"Burn ticket before buying it"




Jag skulle kunna tänka mig att lista mina tre favoritskådisar på följande sätt:


1. Brad Pitt

2. George Clooney

3. John Malkovich


Okej, jag är inte helt säker, men allihopa finns med i toppen. Ja, jag sa på min lista, så det så.


Så när en cineast som jag med stor förväntan slår sig ner för att se alla tre spela stora roller i bröderna Coens senaste rulle, ett faktum som bara det brukar borga för en helgjuten stund framför vita duken, konstaterar jag tyvärr att högt ställda förväntningar i stort sett alltid innebära att man lämnar filmen ...otillfredsställd


Brad Pitt har garanterat aldrig varit töntigare och blekare, Clooney likaså, och Malkovich...ja han är väl okej. Han kan nog inte vara sämre än okej. Hög lägsta-nivå som töntiga fotbollstyckare brukar uttrycka.


Även i övriga roller finns många kompetenta namn som Frances McDormand och Tilda Swinton. Men det hjälper inte. Tilda är förvisso ganska rolig som stiff, engelsk känslokall bitch. F D spelar över som alla de andra.


Jag vill tillägga att jag var på riktigt gott humör när jag såg den, alltså inget sådant att skylla på. Jag ville nog mest tipsa dig om att det finns bättre saker att slösa bort en hundring på. har du en annan åsikt hör jag gärna den.


Ha en trevlig helg. Oavsett om du ser den här pajasfilmen eller gör något annat kul i höstrusket.

7 comments:

Anonymous said...

Hade inte en aning om att bröderna hade en ny film på gång. Kanske en effekt av jag mest ser filmer via usb:et nuförtiden. Hmm. Men, för att fortsätta på fotbollstemat så har alltså Coenbröderna dribblat bort en sån drömcast, huh? Du kapar verkligen rullen med dobbarna före (ouff, sorry). Jag kommer naturligtvis se den ändå -- det är ju för faen Coen -- och förmodligen bli positivt överraskad tack vare den här sågningen.

Anonymous said...

anders: Du är förlåten :-) Och jag hoppas du får den upplevelsen, det önskar jag dig min vän.
//Johnny

Visionary soul said...

En stillsam liten fråga, bara... det finns inga kvinnor på uppsegling, på din top-tre-lista...? ;)

Johnny said...

v.soul: Haha, jo det gör det absolut, men inte i den filmen. Även om jag hyllar Tilda som filmens behållning eller? Jag återkommer med en ny lista snart. Med bara kvinnor.

Visionary soul said...

*ler*...

Tror att allra bäst blir det nog, om man kan vänja sig vid att betrakta manliga och kvinnliga yrkesutövare som likvärdiga. Om listan är blandad med båda könen, utan att man själv tänker på det, om du förstår hur jag menar. Och jag är inte själv något föredöme när det gäller det där med "beakta det könsneutrala perspektivet", jag råkade bara reagera när jag såg din lista just nu! :)

Johnny said...

v.soul: min favoritlista ser ut som den gör för att jag tycker dom är bra, inte för att dom står upp och kissar. men visst finns det många kvinnliga skådisar jag tycker väldigt mycket om. inte för att de är kvinnor, utan för att de är just det; bra.
Förstår inte riktigt syftet med din frågeställning, speciellt inte efter ditt andra inlägg. Men till skillnad från, låt oss säga socialdemokraterna skulle jag inte välja favoritskådisar efter könstillhörighet, lika lite som man borde välja partiledare efter detsamma. Kompetens före könstillhörighet. ha det gott.

Visionary soul said...

Jag menade bara att vi ofta är mer könsblinda än vi är medvetna om; vi väljer utifrån vad vi identifierar oss med... exempelvis läser tydligen män (som grupp) i princip inga kvinnliga författare, enligt undersökningar. Det är inte konstigt eller ovanligt att vi bara ser kompetensen hos dem som vi tycker att vi känner igen oss i, och vi känner lättare igen oss i personer av samma kön. Därför behöver man ibland verkligen tänka efter, så att man vet säkert att man "väljer" utifrån ett mer objektivt perspektiv... bara så menade jag.