Thursday, October 16, 2008

Eller?

Jag såg Johan Plate på teve. Han är mental tränare, flitigt anlitad bland elitdrottare i Sverige om inte annat.

Han sa en väldigt intressant sak, nämligen ; "Den bästa mentala träningen är den fysiska träningen."

Att när vi är i bra fysisk form mår vi också bättre psykiskt och presterar bättre på alla plan.

Jag vet en läkare som sa till en patient som gick i terapi hos en psykolog för 700 kr i veckan, att "köp dig ett golfset och lägg pengarna på att spela några rundor i veckan. Jag lovar att du får mer för pengarna."

Vad tror du?

8 comments:

Anonymous said...

Oj, trodde först jag kommit fel. Här har det bloggstylats ser jag!

Jag tror på fysisk träning som komplement till mental. Redan de gamla grekerna ...

Däremot var väl golf det sämsta tipset jag hört. Få saker kan väl få en annars stabil person i sådan psykisk obalans som golf?! Eller åtminstone rutten spelad dito.

Anonymous said...

Jag inte bara tror - jag vet att fysisk träning höjer livskvaliten oerhört mycket. Men håller med Anders - golf är väl inte den bästa rekommendationen... Det ska ju vara en pulshöjande aktivitet! Jag gick i KBT för några år sedan och det bästa med den var att jag blev "tvingad" att börja motionera. Tyvärr har min kropp sagt nej för tillfället, så jag måste bygga upp den med jobbig sjukgymnastik. Men jag hoppas få svettas igen längre fram, för det finns inget som är mer humörshöjande för mig. Tror dock på motion och terapi för att få riktig effekt :).

Anonymous said...

Kan tänka mig att det är svårt att rätta till saker på det mentala planet om det fysiska inte är på topp. En behandling mot depression är ju t.ex. fysisk motion. Så med andra ord dom båda sakerna går hand i hand.

Anonymous said...

BTW snacka om att jag är konservativ ibland..gillar inte alls när webbsidor ändrar stil.. Både Hotmail och Nederbird på en dag...det är hårt det.

Johnny said...

anders: Ville bara kolla:-) Och haha, jag håller med dig, har varit där några gånger.

kicki: Hoppas du snart är igång med träningen, håller tummarna för dig.

elsa: hand i hand är helt sant. sorry, jag var bara tvungen att prova :-)

malin said...

..att det ena inte utesluter det andra.

Och den nya inredningen är helt ok! Men de långa raderna kan bli mastiga vid längre texter.

Anonymous said...

ja, svårt det där, men har man allvarliga problem så tror jag knappast att det hjälper med att bara dra ut o springa. Finns ju fullt med idrottsmän som spöar både frugan och folk på krogen eller super som svin så njaaaa säger jag.

Anonymous said...

jonte: Ja, bra poäng. En kombination av motion och annat är nog det bästa.
//Johnny