Friday, October 31, 2008

Sängkamrater

Det finns ganska många kort på mig som barn, vissa med rufsigt hår och sömndruckna ögon. Det finns faktiskt ett sånt från varje år på dagen 14 april, nämligen min födelsedag.

Där finns tårta, kakor, saft, två extremt trötta tonårsbröder, en alltid lika irriterande morgonpigg pappa...och ett paket som alltid innehöll samma sak: fotbollsskor. Visst fanns det några andra paket också, men det där var det som alltid fanns där. Inklusive benskydd.

Eftersom min födelsedag inföll i samklang med den årligt stundande seriepremiären var det väldigt förnämligt att få nya, svarta, läderdoftande dobbskor att beträda den nyklippta gräsytan med. Nya skor, nya förväntningar.

Jag brukade sova med skorna bredvid mig i sängen första natten. Kanske lite konstigt, men det kändes rätt då. Och som barn struntar man ju i vad som anses rätt. Man gör det som känns bra.

Även om det var längesen jag spelade själv tycker jag fortfarande väldigt mycket om att besöka sportaffärerna och plocka ner, vrida och vända på årets modeller av fotbollsskor- Stoppa ner näsan i och känna doften. Sluta ögonen och se sig själv springa ut på den gröna planen, doften av nyklippt gräs och liniment i näsan, det underbara ljudet av vristen som träffar bollen med ett lätt smaskande och se den flyga genom luften och hänga för en kort sekund i nätmaskorna innan den retfullt trillar ner på marken bakom den svärande målvakten...

Idag gick jag dit, vände och vred, och tog ett par. För nu har jag en anledning igen. Visst, jag är tränare, men vadå, man måste visa dem, eller hur? Då krävs bra utrustning så det inte blir fel naturligtvis. Viktiga saker.

Får se om de får sova i dubbelsängen i natt...

10 comments:

Anonymous said...

Grattis! Eller?
/Hannaria

Johnny said...

hannaria: Till...sängkamraten? :-)

malin said...

Du skulle ha väntat till 14 april!

Anonymous said...

Nederbird i sitt esse. Har sagt det innan och säger det igen, du är bäst nu du berättar om svunna tider!

stella sweden said...

Konståkningsskridskor, såna där vita o fint blanpolerade med fluff på önskade jag mig som minishe....min pappa som alltid släpade ikring med mig överallt promenerade en dag med mig i handen till en sportaffär o där ledde han mig till skridskoavdelningen o sa till mig att nu lilla du, får du välja ut vilka skridskor du vill!
Det var INTE min födelsedag (som är den 24 april) utan i november för såååå länge sedan...men jag glömmer det aldrig!
O veet du, de fick sova med mig!

Thanks goood för föräldrar som vet hur att göra en unge lycklig o skapa minnen för livet!

O du seeer så du inspirerar...det här blev ju ett helt inlägg!

Krampåre!

Katie H said...

Know exactly what you mean... and well writ, too.
I'm glad you bought a pair for yourself, I was wondering if you would - and why on earth aren't you playing any more, yourself?? Do it. You know you want to. Go for it!

Tankevågor said...

Klart du ska ha nya skor du med! Du måste ju visa laget vad som gäller.

Fint skrivet....man förflyttade sig snabbt till Johnny juniors födelsedagar...

Kramelikram

Johnny said...

malin. Så långt ju! :-)

elsa: tack vad snäll du är.

stella s: Haha, precis som du. Inspirerar alltså. tack! kramkram

kate: jag spelar med dom på träningarna, det är alldeles lagom :-) thanks!

londongirl: kram på dig, tack så mycket.

Anonymous said...

En tanke bara: Akta dig för att skämma bort fotbollsskorna. Om du vänjer dem med att sova i din säng får du svårt att få dem att sova i deras eget rum sen.

Johnny said...

anders: Haha, jag vet, men det är så svårt att låta bli...dom är ju så goa:-)