Thursday, May 03, 2007

Pojkar som pojkar

Det sitter en pojke mitt emot mig. Med sitt röda hår och tandlösa leende ser han ganska rolig ut. I den åldern är det inte något konstigt att sakna tänder, men för hans del beror det mest på att han nyligen ramlade när vi lekte jage och slog munnen i grannens altan. Rena blodbadet. Jag undrar om det kommer bli bra, eller kommer hans tänder växa ut snett? Hoppas inte det, skulle vara tråkigt för honom. Jag plockar upp godispåsen med lejonhuvuden och salta bumlingar, och sträcker den mot honom.

- Har inte du också godisförbud? säger han samtidigt som han rotar runt i påsen efter den saltaste bumlingen.

- Jo, men det har vi ju inte brytt oss om tidigare, eller hur? svarar jag.
Han skrattar samtidigt som han stoppar hela munnen full av bumlingar. Han ser så dum ut att jag börjar skratta hysteriskt. Han börjar sjunga så att det stänker bitar av godis runt honom och jag skrattar så det gör ont i magen.

Vi hoppar ner från vårt träd och går hem till honom. Ingen hemma som vanligt. Vi plockar fram Skogaholmslimpa och hushållsost, gör våra mackor och sätter oss vid bordet. Vi äter i tystnad, eller kanske njuter vi, i vilket fall som helst är det tyst. Smöret och hushållsosten utgör enligt oss den perfekta kombinationen att lägga på världens godaste bröd. Skogaholmslimpan. Mat för unga kungar.

- Hur tror du det blir när vi blir stora? Tro du vi kommer få egna familjer och så?
Han har ätit färdigt och fått pratlusten tillbaka.

- Ja det är klart. Vi kommer bo här hela livet tror jag. Våra barn kommer säkert bli lika bra kompisar som vi. Eller, det måste de ju bli, vi kommer ju hänga då med. Vem ska du gifta dig med?
Min fråga ger honom en fundersam min. Han tänker en stund innan han svarar.

- Kajsa. Ja det måste bli Kajsa. Du då?

- Marre såklart, vi är ju redan ihop!

- Ja det är klart, men tror du ni kommer vara ihop så länge?
Han tittar på mig och flinar.

- Vet la inte jag, men jag tror det, svarar jag. Men vi måste bo här, glöm inte det.

- Klart vi ska, var skulle vi bo annars?
Hans blick antyder att det var helt onödigt av mig att lägga till det där.

- Hallå, har du somnat till eller?
Orden får mig att ryckas ur mina tankar. Jag tittar upp och ser hans breda leende. Det röda håret är kvar,om än lite blekare, men tänderna är nu jämna och vita. Tur, tänker jag.

- Nej jag satt bara och funderade lite. Kommer du ihåg när vi brukade sitta i ditt kök och äta mackor och fundera över hur livet skulle bli?

- Klart jag gör. Haha, inte mycket blev som vi trodde du. Har du hört hur Marre har det nuförtiden?

- Ja, svarar jag, hon har visst gift sig med Larsa från klassen. Har visst barn och villa, ja hela paketet.

- Fy fan vilken svekfull brud!

Vi skrattar så hela uteserveringen vänder sig om och stirrar. Jag reser mig upp för att gå och beställa.

- Jag kan köpa åt dig, vad vill du ha?

- Två Skogaholmsmackor med hushållsost. Glöm inte mjölken!
I motljuset ser jag ett tandlöst gapskratt hos en pojke med väldigt rött hår.

8 comments:

Langri said...

Jag ler med hela ansiktet när jag läser detta, Johnny. Härligt!

Johnny said...

langrilang: och jag ler likaledes när jag läser din kommentar. Tack!

El said...

En av de bästa!

(Jag gör vågen.)

Anonymous said...

Helt klart en trend - män som skriver om sina vänner (läst hermann o skräpclownen).
Tycker det känns mysigt att läsa sånt här!

Anonymous said...

ellen: och jag tackar och bockar!

johanna: vi kanske blir lite extra känsliga nu när våren är här. men precis som hermann har jag inte så svårt att uttrycka mina känslor för mina manliga vänner, vilket är skönt.

Anonymous said...

Härligt!! Får mig att le :)

Anonymous said...

therrorese: tack så mycket!

Anonymous said...

Läste just din kommentar hos Skräpclownen och blev nyfiken.

Oerhört vackert och levande skrivet. Har en tydlig bild och undrar; hur blev det då?

Kan även känna smaken, underbart!!! Fislimpa brukade vi kalla det. När det var riktigt färskt gick det att göra kompakta bollar av det. Schyssta att kasta, men till vår besvikelse utan studs.