Monday, June 16, 2008

Yes, bring on the Midsommar!

På biblioteket idag hörde jag en ordväxling som kändes hela vägen in. Två kvinnor trasslade sig igenom högen med dvd-filmer, när den ena plötsligt gör ett fynd, och hon brister ut i ett glatt litet tjut. Väninnan tar den och tittar på fodralet, och frågar om den är bra. Det säger sig kvinnan ha fått höra från säker källa att den ska vara. Med godkänt antal filmer var ger de sig iväg mot utlåningsdisken. Då kommer det:

"Det var ju skönt, nu är midsommar räddad!"

"Ja, de säger ju att det ska regna så det passar ju jättebra."

Kommer inte ihåg vem som sa vad, men ärligt talat, spelar det någon roll?


Vid såna tillfällen inser man att det finns verkligen människor som är ensamma. De där damerna kände inte ens varandra förstod jag av deras konversation. Det innebär alltså att minst två tanter sitter ensamma på midsommar och tittar på vad som verkade vara en riktig b-film till råga på allt elände.

Det är också vid såna tillfällen jag passar på att känna mig riktigt tacksam för att jag har så många människor omkring mig som tycker om mig. Mina föräldrar, mina söta bröder, vänner som jag alltid kan lita på. Som förälder har man ju också ett naturligt nära tillstånd att söka upp.

Så även om den stora kärleken fortfarande inte kommit ut ur garderoben, nä men vad skrev jag nu...Hjälp tänk ,om det var en sån där freudiansk...Bäst jag börjar om!

Nej, jag måste gå tillbaka till mitt projekt, det ropar på mig, vill att jag ska sätta igång igen. Så då gör jag väl det. Ni kanske undrar vad jag snackar om? Jag med ibland, det måste jag erkänna. Men ni har faktiskt läst en liten del av det här, tidigare. Ha.

8 comments:

Anonymous said...

Det är mycket nu, Johnny, både freudianskt och mer explicit. He he. Skönt att man som modern cybermänniska slipper fronta inte behöver fronta sin -som vanligt- minimala midsommarplanering på publik plats, utan i lugn och ro laddar ner filmer till midsommar...även om det inte på något sätt hindrar att man får svälja en och annan b-rulle.

/Anders

PS. Vad gör du själv i midsommar?

MissMythos said...

Jag är oftast ensam både midsommar och julafton (och påsk osv).
För att jag väljer det (oftast i alla fall). Det är inte så farligt faktiskt. Det finns fördelar också att slippa allt tillgjort festande, supande, bråk och andra fina traditioner ;-). Fast det är kanske inte kul om man inte har några alternativ, förstår att det givetvis finns människor som helst skulle vilja ha gemenskapen då.
Men om man har alternativ så är det egentligen inte så märkvärdigt att välja vara ensam.
:-) Så tanterna kanske det egentligen inte var så synd om ändå...

Johnny said...

missmythos: Jo visst är det så att det inte är något fel i att vara enasm, speciellt när man väljer det själv. Men det tror jag inte tanterna gjorde. Men å andra sidan var det som vanligt min tolkning, de kanske inte alls tyckte det var jobbigt.

stella sweden said...

Tror ändå att tanterna var oönskat ensamma...eftersom jag själv inte kan tänka tanken att hyra en b-video till mdsommar, inte ens en a-video!
Nono!

Johnny said...

stella: Jag fick känslan av att de inte valt det själva. Och jag skulle inte heller vilja se b-film. Och du, när jag var liten var mitt smeknamn Nono:-) Vissa använder det faktiskt fortfarande.

stella sweden said...

Sååå..hej Nono!

Anonymous said...

Jaha. Och jag finns inte ... midsommar? Igen. / A.

Johnny said...

Hej Stella:-)

Anders: Skulle bara vara rolig och dissa dig lite för ditt försök att få mig att framstå som Gaydawg. Midsommar är jag tyvärr ute på Hisingen och leder allsången i Björlanda. En liten tradition kan man säga. Men du är säkert välkommen om du vill.