Wednesday, June 11, 2008

En människa av kött och blod.

Tänk så här, En människa som är hel är fylld inifrån och står stadigt på marken. En människa som har fått lära sig att hon bara är bra när hon presterar något, blir så lätt när hon upplever att bekräftelsen uteblir att hon flyger iväg. Hon flyger iväg med ångesten och rädslan som ständigt säger till henne att ”du duger inte”. Medan hennes motsats vet att hon är lika viktig och värdefull oavsett om hon når upp till företagets uppsatta mål, eller om massa killar raggar på henne på krogen eller inte.

Fundera på skillnaden att växa upp som du gjorde, där du bara fick uppmärksamhet när du gjorde något bra, när framsteg möttes av föräldrarnas uppskattande rop och glada ansikten, men där du i vardagslivet bara upplevde dig nästan osynlig. Saker du tyckte var viktiga ignorerades, och till slut fogade du dig. På så sätt att du lärde dig att om jag presterar så finns jag, jag är värdefull och älskad. Att misslyckas innebar det motsatta. Att inte bli sedd. För ett barn kan det inte bli värre.

Tänk dig motsatsen. Ett barn som kommer springande med något som det tycker är det viktigaste i hela världen, och mamma eller pappa tar sig tid att bara bekräfta och bemöta det, om så bara för en liten stund, vilket oftast räcker eftersom barnet vill fortsätta med sitt viktiga upptäckande.

Eller när barnet för första gången på egen hand klättrar upp i gungan och ropar lyckligt på sin mamma. Om mamman då ger henne en varm blick och kanske vinkar som bekräftelse på att hon sett vad hon åstadkommit, jämför det med om mamman ropar ”Åh, vad duktig du är som klättrade upp alldeles själv, du är så duktig min stora tös”!

För barnet uppstår en tanke, ”jaha, kunde man göra det på ett bra eller dåligt sätt? Jag trodde bara det räckte att klättra… ha, där ser man.”

Mina föräldrar är reklamannonser för olikheterna. Min pappa är helt trygg i sig själv. Han fyller på sig själv genom att göra det som han tycker är viktigt, och han behöver inte höra av någon annan att det är bra eller riktigt. Han litar på sig själv. Känns det bra och rätt, ja då är det så. Även om han också givetvis inte har något emot att få höra ibland att han är bra. Men han är inte beroende av det.

Min mamma är tvärtom. Hon gör massor av saker för andra för att få något tillbaka av dem. Uppskattning, lojalitet och bekräftelse. Ständig påfyllning, hela tiden, varje dag.

Vem tror du mår bäst?

Det finns en fara i att fastna i tänket att det bara är genom prestationerna jag blir bekräftad. Till slut har du finslipat ditt yttre, du är vacker, vältränad och nysminkad. Du har blivit så duktig på det du gör att det inte går att komma längre. Och ändå är du inte nöjd.

I din iver att söka bekräftelse för vad som sker utanför dig, har du helt förträngt det som finns därinne. Och du känner dig allt mer frustrerad för ingen ser dig, vem du verkligen är. Inte nog med det, du är livrädd för att visa det. Tänk om du skulle blotta dig och få höra att du inte duger? Din värsta mardröm som blir sann. Precis som när du var liten. Bäst att tränga undan den där lilla klagande rösten igen.

Tycker du fortfarande det är konstigt att du har ångest?



(Samtal med en klient, som givetvis har godkänt att jag använder det. Speciellt som hon insåg att hon knappast är ensam.)

9 comments:

Anonymous said...

Tack för att du påminde mig idag, var redan långt uppe i skyn men nu ska jag se om jag kan ta mig ner på marken igen.

/Karolin

Anonymous said...

Min pappa tog livet av sig när han bara var 32 år, trots att han var både läkare och duktig politiker med 2 små barn. Han sa till min mamma att han aldrig känt sig älskad för den han var av sina föräldrar. Han hade toppbetyg, tog hand om andra men inte sig själv.
Han hade ett enormt håll att fylla och tillslut blev det för mycket.

stella sweden said...

Jag tror att pappan mår bäst!
Det är inte så lyckat att göra saker för andras skull...själv ser jag mig som att jag skriiiiker efter uppmärksamhet ibland...kanske för att jag är så van att få den o när den minskar så reagerar jag...mest på trots kanske...för att retas...för att tycker att jag är värd nåt...för att jag vill ha connection...gensvar...vill att det händer något...om så bara en blick som säger något...eller ett enda litet fjuttigt ord...men utan andra är jag allena...även om jag trivs väldigt bra i mitt eget sällskap ibland o vill be alla andra att dra...sååååå...vill jag ha den där vetskapen...att någon finns där...

Begrep du något?

Du skriver om såååå intressanta och viktiga saker att jag som egentligen är en doldis fan avslöjar mig!

Johnny said...

Karolin: Glad att jag kunde hjälpa till. Har varit däruppe själv många gånger. Hoppas du kom ner igen.

Anonym: Ibland är det bara så orättvist och svårt att förstå. Tack för din kommentar.

stella s: Jag hängde med, gillar ju dina resonemang:-) Och tack!

Anonymous said...

Jag speglar mig i andra vid många tillfällen. För mig handlar det inte om att att känna att någon finns där, utan att känna att jag finns. Jag blir liksom verklig först i någon annans ögon. Prestation ger uppmärksamhet som ger bekräftelse som håller ångesten stången en stund till. Prestationen kan bestå i vad som helst; musicerande, skrivande, ett brinnande engagemang för något, att göra bra ifrån mig på jobbet, vara snygg/ful/dum/smart/rolig/tråkig/kraftfull/hjälplös - allt beroende på omständigheterna.

Det finns många teorier på varför; adhd, aspberger, övergreppsproblematik - men vad fasiken hjälper teorier när allt jag vill är att känna att jag lever?

Bah - jag blir så trött på mig själv.

Nå. Tack Johnny. Det är så viktigt för mig att lära mig att sätta ord på det här, även om det tog mig sisådär tjugofyra timmar att lyckas med det.

Du är så bra.

Johnny said...

Tack Pia- Du med.

Katie H said...

Jag har väl en nedrans tur ändå, som har en underbar familj som tycker att jag är okej vare sig jag bor i tält, har jobb, är ful som fan, eller inte. Sen så blir de glada för min skull när jag lyckas med något också.

Men jag tror på att det alltid finns tid att förändras, och vara glad i sig själv - bara man bestämmer sig för att lära sig hur! Sedan blir det sådana dära tider till förändring, som kan vara riktigt kul, fast omtumlande.

stella sweden said...

..tack själv..det är inte såååå många som begriper mina resonemang...

Johnny said...

stella s: va? Du är ju kristallklar. :-)