Sunday, June 22, 2008

Midsommar, lantisar, terapi, och annat.

Mycket oväntat ändrade jag mina midsommarplaner kvällen innan. En sen inbjudan till en fest med gamla vänner från förr, från där jag växte upp. Jag tackade ja efter att ha konsulterat mina känslor, och de som hade sett fram mot mitt sällskap.

Det var otroligt roligt. Så mycket värme, alla gamla grejer vi hittade på som små, och förvisso inte så små, men alla roliga. Jag har ärligt talat nästan inga negativa minnen från den tiden, bara roligt och full fart framåt. Kompisar, tjejer, sport.

Jag har trots att jag bott över tjugo år i Göteborg aldrig riktigt känt mig hemma. Jo på platsen, men inte med människorna. Inte dem som är riktiga "citycats". Jag är i grund och botten en riktig lantis, det förstår jag nu. Enkelheten, det genuina, att bara acceptera att det finns ingenstans att köpa cigg när macken stängt. Att inte bli vansinnig för att hela områdets enda taxi inte svarar för den är fullbokad sen två veckor, och att det innebär att det inte går att ta sig till Stenungsbaden för mer party och dans.

Förr gjorde det mig otroligt störd och irriterad. Jag blev stressad bara av tanken på att efter 22 var det tyst och släckt. Vad gjorde man då?

Nu frågar jag mig, varför behöver jag något efter den tiden. Har jag inte handlat innan dess får jag väl skylla mig själv. Kanske handlar lantlivet om planering. Och acceptans. Något som varit två av mina sämsta egenskaper.

Men de har blivit bättre. Kanske därför jag trivs så mycket bättre där nu.

Jag är trots allt inte redo att lämna min kära stad. Det innebär ju inte att man inte kan njuta av landet när man väl är där, eller hur?

Jag fick också chansen att arbeta lite. Sprit har som du vet en tendens att locka fram de mindre roliga känslorna som gått och gömt sig. Men det var efter festen, och jag hade absolut inget emot det. Vi fortsatte också dagen efter. Eftersom det är någon jag tycker om, som jag vet har en enorm potential som hindras av en ganska uppenbar orsak, som av henne dock är lika osynlig som tydlig för mig. Eftersom hon bad mig om hjälp, så...gjorde jag det.

Och det byggde på en sanning som Kay Pollak ofta trycker på: "Du är nästan aldrig irriterad eller arg av den orsak du tror".

Den stackars killen eller tjejen som spelar upp rollen i ditt livsdrama, är bara just det, en skådespelare som du tillsatt för att spela upp något du gillar, men enbart för att du känner igen det.

Om du kan själv så prova det här: (Jag vill dock rekommendera dig om du känner motsånd eller andra känslor att göra det här i samband med att du går hos en terapeut eller liknande. Tyvärr är det dock så att väldigt många terapeuter inte själva kan det här.)

När du känner en känsla som i den situationen är inte adekvat, alldeles för stark, och det är uppenbart för dig att det är så, försök att slappna av så mycket det går. Släpp sedan all logik och rationellt tänkande. Låt känslan ta dig med till sitt ursprung, där den för första gången uppstod. Även om du inte kommer ihåg den så gör kroppen det. Känslor försvinner aldrig. Och kroppen glömmer inte.

Det är inte säkert att du hittar det. För många krävs det lång terapi för att ens våga förstå och känna. Men det behöver inte vara så allvarliga saker.

Ofta kan det handla om att du bara inte blev sedd som liten. Att pappa inte orkade titta upp från tidningen när du visade din fina bil du byggt av glasspinnar. Därför har du kämpat hela livet efter uppmärksamhet, men ständigt känt att ingen ser hur duktig du är. Då är det väl dags att ta makten från det lilla barnets upplevelse? Du är ju vuxen nu. Som barn var vi ju hänvisade till föräldrarna för bekräftelse. Nu kan vi faktiskt välja.

Ett val vi inte hade då.

6 comments:

GIS-mormor said...

Har Göteborg verkligen blivit en stad för "city-brats"? Så synd! Den stad jag flyttade ifrån på 1970-talet var inte sådan. Jag besöker Gbg några gånger per år men jag träffar bara släktingar så jag ser inte vad som händer med staden.

Och det där med att "jag inte är irriterad av den anledning jag tror" tränar jag på varje gång jag blir irriterad. En kollega tålde jag inte först tills jag insåg att det jag inte tålde var att hon var så oerhört lik mig. Speciellt sådana sidor av mig som jag inte tycker om. Att jag inte tycker om dessa sidor hos mig själv är ju inte hennes fel... Nu känns hon som en lilla syster.

Kul att du skrev om detta!

Anonymous said...

"En kollega tålde jag inte först tills jag insåg att det jag inte tålde var att hon var så oerhört lik mig."
Det brukar väl va just så, att det man stör sig på hos andra är det som man ogillar mest hos sig själv.
Eller har jag fel?

Mycket intressant det här med vuxna som tar med sig känslor från bardomen, det kan verkligen slå över så att dom ser sina egna barn "för mycket". Om ni förstår vad jag menar.

stella sweden said...

Det tål att tänkas på...för jag är mest iriterad på att jag bland får uppmärksamhet, för att jag är van vid den, för att jag kräver den, för att jag ger andra av min, men blir ibland irriterad av för mycket för att jag vill vara ifred...och dååå får jag väldigt mycken uppmärksamhet...
Då sliter o drar människor i mig...då ringer mobilen...då grälar grannarna...då borrar de upp ett hål utanför sovrumsfönstret...
Dååå blir det ett herrans liv!

Uppmärksamhet har ett likhetstecken för mig...det är lika med närvaro...

Och det verkar ju vara en total motsägelse...mot vad jag skrev först...men det får det vara efts vi är motsägelsefulla!

Vart ville jag komma egentligen?
Det har jag glömt för jag trasslade in mig i ett resonemang o nu trasslar jag mig flinkt ur det!

Hejdo Nono!

Johnny said...

gis-mormor: Nej det vill jag nog inte säga, även om den förändrats väldigt mycket. Jag menar bara att edt är någon slags annorlunda mentalitet jag inte kan sätte fingret på. Sen finns det naturligtvis många undantag. Anders såklart.

Kul att du gillade det och bra kommentar. Tack!

elsa: Nja, det skulle jag nog inte säga. Det påminner oss oftast om något som vi inte gillar, men det behöver inte komma från oss själva. Även om det kan det, men jag skulle nog säga från någon närstående.Och yes, jag förstår.

STella S: Jag låter edn som vill läsa din kommentar och skapa sig en egen uppfattning. Beautiful som vanligt! Hej då Stella :-)//Nono.

Anonymous said...

Vad fint!

Johnny said...

emma: Tack!