Monday, June 02, 2008

En inbjudan.

1986.


Jag hade precis gått färdigt första året på gymnasiet, spelade fotboll med Blåvitt och livet lekte i största allmänhet. Bara en sak grumlade mitt glättiga tillstånd. Jag fick höra att en kille som jag kände till från Blåvitt, men som spelade med de ett år äldre killarna, skulle börja i min klass.

Min första reaktion var; jag slutar. Det är sant. Vi var bara två killar i min Humanistklass, och vi kom bra överens, och jag gillade resten av gänget. Tjejerna alltså.

Det var ganska uppenbart vem Han skulle söka sig till i jakt på nytt umgänge. Och jag ville inte vara det objektet.

Men jag lyssnade inte på mina känslor. Vågade inte ta det steget som kunde gjort så mycket annorlunda.

Och han började. Och han sög in mig i sitt nät. Jag var inte stark nog att stå emot. Tyvärr.



Tjugotvå år senare sitter jag och läser ett mail som kom idag. Ett svar på mitt senaste Nej tack. Ett Nej tack det tog mig tjugo år att få ur mig. Nu är det riktigt jobbigt, och vad jag tror är första gången jag riktigt kan känna hans känslor, ett uppriktigt smärtsamt mail, fyllt av sorg över att jag inte vill vara hans vän.

Och det är inte lätt, jag har haft så svårt att göra människor ledsna och besvikna. Det har inneburit att jag blivit det istället. Det har aldrig varit mer uppenbart och tydligt än i den här relationen.

Men tjugo år är ändå tjugo år. Det passerar inte utan att kännas. Men jag gör det ändå. Låter det passera alltså. För någon gång måste vi lära oss. Måste gå vidare. Använda det vi lär oss på vägen och vara med dem som gör våra liv lättare och lyckligare. Lägga det gamla bakom oss och se framåt. Det finns så mycket bra där. Säga tack till det som var, för vi skulle inte vara dem vi är idag utan dem vi mött och gnuggat oss mot.



Med det sagt vill jag härmed bjuda in dig till en personlig träff. Ja, inte bara du och jag, men tio stycken. Jag kommer berätta om mitt liv, om saker jag lärt och om sånt som kanske också kan berika ditt liv. Efteråt finns det tid att diskutera dina erfarenheter och åsikter. Och självklart behöver du inte berätta vem du är. Inte för mig, inte för någon annan. Bara meddela mig att du kommer. Endast av en anledning: Få platser.

Nästa onsdag. Klockan 19.00, mitt i Göteborg. Är du intresserad så meddela mig här eller via min mail.

Hoppas vi ses.


Tills dess lyssnar jag på min absoluta favorit för tillfället. Det får du gärna göra med såklart. Det blir inte mycket vackrare.

Kleerup och Titiyo - Longing for lullabies

13 comments:

Anonymous said...

Så långt till Götet en onsdag mitt i veckan när torsdag är arbetsdag,,,

Anonymous said...

Jag håller med Rosa; så oändligt långt det känns till Göteborg. Jag vill ju vara där på onsdag.

Johnny said...

rosa: jag som hoppades på att du skulle ta med pajen...

pia: om du vill och kan är du mer än välkommen. men jag förstår att det inte funkar ibland.

Marika said...

Har läst lite och ville bara lämna ett avtryck innan jag går. I'll be back - definitely!

stella sweden said...

Igår skrev jag ett mail till en "stalker"...jag vill inte ha mer med dig att göra....
O det ÄR jobbigt, för att de manipulerar så, vänder o vrider på allt till deras fördel...får en att framställas som en idiot...låtsas vara en vän och förtrogen...fiiii!
Det har pågått i nio månader men SÅ VÅGADE jag äntligen säga vad jag tyckte!

Götet ja, looong way from me, can´t be there on wednesday...

O jag älskarr pajer...Rosas låter så lockande! Om det är smockat med gräddiga fyllningar, liköööörer o rrröda körsbär! Eller grrröna?

Anonymous said...

J: äh, trams, du vet att den ska ätas på balkongen under markisen. That's the deal! ;)


Stella: inte sprit eller körsbär i pajen, aldrig, usch. *ryser*
Sprit ska drickas i glas, körsbär ska ätas från ett träd eller ur en brun papperspåse som man köpt av mannen på torget.

stella sweden said...

Här finns lite att läsa om Stalkerns personligthet och dens tillvägagångssätt...
http://www.expressen.se/nyheter/
1.1182744/sa-farlig-ar-stalkaren

Johnny said...

cellenrebellen: Kul! Välkommen åter.

stella: Bra gjort och tack för tipset! Hade varit kul om du kunnat komma. Någon paj blir det tydligen inte nej :-)

rosa: Okej, okej :-)

Anonymous said...

Jag läser och förundras. Och blir nyfiken på mailet (otippat?). Men stalker är inte korrekt benämning på denna undermåliga människa, snarare psykopat. Det har jag fog för anta. Jag har ju närmare tretti års hands-on-erfarenhet av nämnda kille.

PS. Ypperligt låtval, J!

Anonymous said...

anders: japp, otippat var ordet. men det var riktigt fint, och rörande.har en del att framföra till dig i sagda ämne.
Tack, jag gillar skivan väldigt mycket. en favorit just nu.
//Johnny

Anonymous said...

Typiskt, enda dagen jag inte kan komma och höra på din föreläsning...
Blir det fler gånger, tro? Vill ju oxå vara med ju...

/Y

Johnny said...

Y: Vem vet, det blir det säkert.

Katie H said...

I'll be there, and I'll drag the cousin by the hair.
Count us in.