Wednesday, September 20, 2006

När man inte kan sova...

då börjar man tänka på saker. Saker som man kanske annars inte gör. När jag läste till socionom så diskuterade vi en viktig faktor som saknas i nutida människans liv. Tid för reflektion. För de flesta går tåget alldeles för fort. Måste hit, måste dit, måste det och...ja det blir bara ingen tid över. Och ju högre aktivitetsnivå vi snurrar upp vår hjärna på, desto sämre fungerar vi. Tappar fokus.

Okej, det var inte det jag tänkte skriva om egentligen, utan jag låg och tänkte på hur annorlunda det är att vara barn idag. Ja mot när jag var liten alltså. Jag är ändå bara trettiosex. Men när jag var liten så fanns inte ens video. Jag tror jag var tio-elva år när vi skaffade video. Vi var de första i mitt område så man var ju rätt poppis då. Hyrde på Siba gjorde vi. Det var helt grymt! Hajen var den första vi såg. Vågade inte simma ut på öppet hav på två år, men häftigt var det. Burt Reynolds, Trinity&Bud Spencer hette några av den tidens hjältar. Nu blåser vi snuten har man ju sett några gånger. Nu ser man på DVD med hemmabio, surroundsystem, plasmaskärmar stora som Filmstadens mindre salongsdukar.

Dator visste man ju inte ens vad det var. Min bortskämda granne fick en commodore 64 som vi spelade spel på, det var ruskigt fräckt kan jag säga! Tyckte vi då. Min dotter är tio år. Hon har vuxit upp med alla dessa prylar som en självklarhet. Hon fick en mobiltelefon förra veckan. Jag köpte min första när jag var tjugosex. Galet. Men jag antar att när hon och hennes kompisar inte kan sova en natt när de är trettiosex, då kommer de göra samma reflektion. Fast med andra saker. Undrar vad det blir. De kanske rentav gör revolution mot all teknik, alla måsten. Dumpar mobiler, datorer och e-mail. Kanske går tillbaka till ett bondesamhälle. För att får ro i själen igen. Kanske skulle prova det själv...

3 comments:

Anonymous said...

1996 (?) verkar ha varit ett händelserikt år för dig. Dotter OCH mobiltelefon.

Fick min första mobbe 1999. Men eftersom min mamma jobbade med IT så hade vi dator (och internet) massvis med år innan det ens blev en vanlig term (ingen av mina vänner fattade vad jag menade när jag sa chatta och surfa).

Johnny said...

Ja du har helt rätt! 26 år och både dotter och en pipande mobil att hålla reda på :-) Du verkar ha fått åka snabbtåg direkt till it-världen, utan att passera Gå. Antar att dina kompisar tyckte Du var fräck, även om de inta fattade allt?

Anonymous said...

Nä, jag var inte så fräck, det var ju ingen i den hålan jag bodde i som fattade vad internet skulle vara bra för. De hade lite äldre datorer med coola spel, vilket aldrig intresserade mig. Dessutom hade de TV-spel (något som jag aldrig haft). Jag var liksom lite väl före min tid.