Monday, July 20, 2009

Bist du krank?

Jag hade ett intressant samtal med en man häromdagen, han är homeopat och tror att kroppen behöver hjälp att på naturlig väg bli frisk igen, om man blivit sjuk på något sätt. Om det inte är något akut vill säga, då är naturligtvis sjukhuset rätt ställe.

Dom som känner mig vet att jag länge varit intresserad av hur och varför sjukdomar uppkommer. Och var de sätter sig. I vilken skepnad.

Han sa något intressant iallafall, när han frågade om jag tänkt på vilket bra ord tyskan valt för sjukdom. Krankheit. Att man blivit kränkt. Och det behöver inte vara just då, det kan komma långt senare, reaktionen, och göra det väldigt svårt att förstå.

Det fick flera pusselbitar att falla på plats för mig.


Idag träffade jag en man med en extremt svår psoriasis. För dig som aldrig mött det kan jag bäst beskriva det som om du gick ut och la dig i solen i Spanien utan solskyddsfaktor, kanske till och med smörja in dig med lite go sololja, och stanna där fyra-fem timmar. Ungefär 90 procent av kroppen skulle jag gissa, så du skulle få lägga en liten handduk på ryggen. Inget mer.

Han låg inlagd på sjukhusets hudavdelning, bara ute för stunden, sen tillbaka. Benen var helt inlindade med bindor över starka kortisonsalvor. Händerna täckta av bomullsvantar. Vad han skulle lägga på själen vet jag inte.

Och jag tänkte, hur har du blivit kränkt? Tänkte, inte sa. Och när han pratade insåg jag att den här mannen ville inte ställa till besvär, sa aldrig ifrån, sa aldrig nej...och det tro fan att man känner sig kränkt då, eller hur?

Jag har träffat många med psoriasis, och jag kan nog med stor säkerhet hävda att det är ett genomgående drag. Att vara snäll, inte säga ifrån, inte ställa till besvär, känna sig överkörd. Och det gäller de flesta hudsjukdomar. Om det varit så från början eller blivit som en följd av sjukdomen, det är svårt att svara på.

Vad man däremot vet är att huden är nära sammankopplad med nervsystemet, och att det uppstår reaktioner i huden när vi upplever saker. Tänk på när vi rodnar, svettas och så vidare.

Att ständigt känna sig kränkt kan ju "gå en på nerverna", eller hur?

11 comments:

Kicki said...

Hej! Jag har inte kommenterat på ett tag men jag finns här :). Tror också på det där med att sjukdomarna sätter sig på ett speciellt ställe av en viss anledning. Kanske inte alltid, men i många fall. Låter hemskt med den här mannen du träffade. Vilket lidande! Ha det/Kicki

AM said...

Ser dig. :)
Kul. Gillar det.

Jag orkade inte med Rosa,,, la henne på is. Och vi är ju nästan Du med varandra så du får väl följa mitt vilda partyliv istället.
Det är inte så farligt som det ser ut, men det var syftet med den då i oktober när vi åkte till Hong Kong. Och det är inte jag som är kines, snarare yrsligt lockig.

Johnny said...

Kicki: Kul att se dig! Nej det är klart, alltid finns inte. Men som sagt, ganska ofta. Och jag håller med. Ha det gott du med:-)

AM: Jag följer det med glädje:-)Och jag visste att du inte är kines faktiskt:-) Även om jag tycker om kineser:-)

AM said...

Men tänk OM jag var kines då. ;)
Fniss.

Johnny said...

AM: Ja det hade väl varit kul
:-)

Anonymous said...

Intressant information... Faktiskt så gav ditt inlägg mig en del svar på frågor jag haft ett tag... Tack min vän!!! // M

Johnny said...

M: Glad att jag kunde bidra med något bra:-) Kram

Anonymous said...

Johnny... Du bidrar med mer än du förstår... Kram M :)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Johnny said...

M: Se där. Tack :-) Kram

Anonymous said...

lart mycket