Thursday, December 25, 2008

Okej.

"Pappa, mamma ringde och undrade när jag skulle komma, så jag åker dit ikväll."

"Okej", svarar jag.

Men det känns inte okej, utan jag börjar gråta därute i köket. Jag gör ett fåfängt försök att dölja det, men inser att det inte går, och jag har faktiskt inte heller någon lust att göra det. Så jag snörvlar en stund och när min dotter frågar, "Gråter du pappa?", så svarar jag "Ja, det gör jag."

När hon sedan undrar varför skulle jag kunna ange flera skäl, som mycket väl kunde vara anledningen: att jag är helt slut efter julruschen, efter all spänning inför beskedet om jobbet, att behöva ringa och göra en annan person som gav mig ett annat erbjudande väldigt besviken...Och säkert spelar alla de där skälen in, men sanningen är en annan. Så jag väljer den, och svarar:
"Jag är ledsen för att jag inte trodde du skulle åka till din mamma idag. För att jag älskar när du är här, och när du går längtar jag tills du kommer nästa gång. Om det är något fel i det säger jag förlåt, men det är trots allt sanningen."

Och naturligtvis börjar hon också gråta, och vi kramas, hårt och länge. Jag är helt enkelt trött och jag blir väldigt känslig då. Men det är inte många dagar hon sovit hemma hos mig den här hösten, och jag saknar henne. Förr hade jag bitit ihop för att inte ge henne dåligt samvete. Nu tänker jag, att om hon är stor nog att bestämma var hon skall bo, då borde hon vara stor nog att se sin pappa gråta. Jag låtsas inte längre. Jag spelar inte spel. Jag är ingen supermänniska, inte som pappa, inte som son, inte som partner, inte som vän. Men jag är den jag är, och jag gör så gott jag kan.

För inte länge sedan hade inte vilda hästar kunnat släpa henne härifrån. Nu, medan hennes far kämpar med att inse att den lilla flickan börjar bli en ung dam, gläds hennes mamma över att ha fått en mer jämlike som delar fler av hennes intressen. Intressen som hennes far inte alls kan eller vill matcha. Smink och kläder till exempel. Brr.

Sedan jag kommit närmare mig själv har jag också allt svårare att hålla inne med vad jag tycker. Vad som förr varit omöjligt att uttrycka med risk för att göra någon ledsen eller besviken, förefaller nu nästintill omöjligt att hålla tillbaka. Vilket ledde till att jag lyckades att tillfälligt sabotera julstämningen vid två tillfällen, bara för att jag sa vad jag tyckte. Kanske bör tilläggas att i min familj skyr man konflikter i största möjliga utsträckning.

Men eftersom jag är jultomte vid två tillfällen i full mundering under julaftonskvällen, samt det faktum att jag är lillebror, så kommer jag undan med det. Och eftersom jag kunde argumentera för vad jag menade blev det bra. På riktigt.

Jag vet att jag lovade henne att det skulle gå över, men det stämde inte. Inte ännu. Därför tänkte jag att jag skriver lite här istället. Det kanske fungerar. Jag hade sett fram mot en mysig kväll med godis och Johhny Deppteven, men det är inte samma sak när den man älskar inte sitter bredvid. Barnsligt va? Kanske, men det är ändå så det är.

12 comments:

Anonymous said...

Och så minns man plötsligt att de bara är till låns ...

Johnny said...

christina: Jo jag vet...men det är svårt att vara förståndig hela tiden...:-)

Tankevågor said...

Inte alls barnsligt utan helt enkelt mänskligt. Jag tycker det är BRA att du inte döljer dina känslor och vad du tycker....det skulle märkas om du inte var ärlig.
Johnny Depp på TV och Johnny Deppare i TV-soffan...
Jag förstår att du längtar efter henne!
KRAMAR

Anonymous said...

Kram! Anders

malin said...

Man kan inte alltid vara stark, sansad och vuxen. Kram!

Anonymous said...

Du verkar vara en alldeles strålande pappa! Tänk om min pappa hade kunnat visa känslor på det sättet när jag var yngre - det hade underlättat en hel del kan jag säga... Nu är han död, och jag älskar honom fortfarande, men det är inte vår känslomässig kontakt jag saknar. För den hade vi inte. Fortsätt visa känslor - det är en stor gåva till din dotter! God fortsättning, grattis till nya jobbet och kram.

Anonymous said...

Fan, vad du är bra. Har sagt det förr och säger det igen; fler borde vara som du. Du bryr dig och du är äkta vara och förmodligen den bästa pappa en tjej kan önska! Heja dig, Johnny!

Och god fortsättning.
Kram
Yasmine

stella sweden said...

Ja tänker att de är vuxet att visa sina känslor...den här julen har ja väll gråtit typ tio gånger av kärlek o missförstånd som redits ut U ja tror att vi behöver de förväntningar om att allt ska va så jävla lyckligt för U inse att de inte ÄR de? Ja har bråkat o förenats me min pappa, mitt nyblivna X o en vän under två dagar samtidigt som ja haft lunginflammation...o nu ligger ja U bestämmer över zappen...denns vars enda känslor ja råder över...

Tänker att du är som min pappa alltid var (även om du INTE ÄR min pappa men du begriper va ja menar?) hann som alltid visade vad han kände..tru sick and sinn o de gjorde mig delvis till den jag är U tänk på det du...för din dotters strålglans? Kanske hon lyyyser nu för att du visat dig? Joo ja tror de!
Kraaaaaaaaaaaam!

Johnny said...

londongirl: många kramar till dig också.

Anders:kram.

Malin: Som tur är. Kram kram.

Kicki: Tack så jättemycket, och jag önskar dig ett gott nytt år och jag önskar också att du får alla de känslor du behöver i ditt nuvarande liv. Kram.

Yasmine: Åh vad glad jag blir! Tack och stor kram till dig med.

stella s: jo jag fattar, och i såfall kommer det bli väldigt bra ju. Om hon blir som du alltså. Kramkramkram.

stella sweden said...

Hahaa...jo tänk du? Men ja menade bara att hon kommer att lyyysa på grund av att hon har en pappa som vågar visa sina känslor! För det gör henne till en stolt o stark kvinna förhoppningsvis i kontakt med sina egna känslor...

Punkt U slut!

;)

Visionary soul said...

Supermänniskor... tror jag inte på. De varken kan eller ska finnas.

Och jag tror att det känns bra, någonstans bland skuldkänslorna, för din dotter att få veta att hon har en pappa som verkligen vill vara med HENNE, som värdesätter hennes umgänge för att hon är just HON... tror att det är fantastiskt för hennes självkänslebyggande inför vuxenheten.

Och att ha en pappa som visar känslor... förstår du vilken kanonkille hon kommer att skaffa sig, så småningom, tack vare att hon har en så "riktig människa" till pappa? (Eller, det slog mig just att hon kanske är homosexuell, och då spelar det kanske inte samma roll hur hennes pappa är... men hon kommer att välja schyssta killkompisar, i alla fall! :))

Så jag hoppas att dina skuldkänslor, om du hade jobbiga sådana, gått över! :) Kram på dig!

Johnny said...

V.Soul: Tack så mycket för dina kloka ord. Och ja, det har dom :-) Kram på dig med.