Saturday, August 23, 2008

Tack Jörgen,varsågod Pia.



Tack Jörgen, du är de senaste dagarnas stora hjälte! Jag följde din åttondelsfinal på radio och skrek rakt ut när du slog in matchbollen.

Jag såg kvartsfinalen på teve, och det var magiskt. Din 42-åriga kropp flöt fram som en tjugoårig gasells.

Tyvärr spelade du alldeles för tidigt i morse, och jag läste att du fick stryk. Synd, men inte oväntat. Och även om du förlorade bronsmatchen alldeles nyss, så säger jag bara tack. Fy fan så vackert, vilket spel! För oss alla som spelat på fritidsgårdar, uppehållsrum och sura källarlokaler lovar jag dig att vi till fullo inser vad du gjorde med den lilla vita bollen, vad det krävs att få tillbaka de där stenhårda smasharna från den elegante Wang.

Så till slut blev det alltså Kina, Kina, Kina och...Sverige. Vem hade trott det? Och om de till nästa OS inför en pingisklass för +45 år, ja då lär vi se en helsvensk final mellan Jörgen och J-O.

När jag nu ändå är igång och skriver här så passar jag på att svara på Pias utmaning.

Just nu är en speciell tid. På ganska många sätt, men framförallt när det gäller min relation med min dotter. Sedan vi flyttade isär för snart tio år sedan har jag varit henne allra närmast. Jag har i stort sett valt bort det mesta i mitt eget liv för att vara den bästa pappan jag någonsin skulle kunna tänka mig vara. På gott och ont, men jag visste inte bättre då.

Med tiden har jag blivit allt bättre förälder i takt med att min självkänsla ökat och mina grändser blivit allt tydligare. Oavsett, jag har varit så betydelsefull för mitt barn.

Senast för mindre än ett år sedan ville hon bara bo här. Hon var trött på att packa sin väska varje vecka, glömma saker, oroa sig för saker. Något jag har all sympati för. Det alternativet bekämpades från annat håll, och åtgärder vidtogs för att göra situationen bättre. Och det har blivit bättre, ganska mycket.

Men hon är ganska stor nu. Och hennes andra hem är ett stort rymligt hus, nära skolan och alla kompisar. Så när hon häromdagen grät för att hon glömt sina nycklar hos mig och inte kunde låsa dörren hos sin mamma och därmed kom för sent till skolan, tog jag ett beslut. Ett jobbigt, tråkigt vuxenbeslut.

Så det blev jag som fick brottas med mitt eget ego, min egen sorg och separationsångest. Och efter det erbjuda henne möjligheten att bo större delen av tiden hos sin mamma. Och hon tackade ja. Något som aldrig hade varit ens tänkbart för mindre än ett år sedan.

Så det har blivit en del tårar den här veckan. Men det här är inget spel som har vinnare eller förlorare, och min dotter finns inte till för att fylla mitt eller hennes mammas liv. Vi ska se till att hennes liv fungerar så bra som möjligt. Jag tror och hoppas att jag gjorde rätt. Det verkar så, för hon är glad. Det är allt jag begär.

Så därför väljer jag den här sången, av en man som med sitt yttre inte alls utstrålar det som han kan skapa med sin penna. Jag älskar denna lille knarrige mans sätt att uttrycka det största vi möter som människor, kärleken.

Och antagligen är det vad det hela handlar om här för oss. Inte vem hon helst vill vara hos, eller vem som betyder mest. She´s a big girl now. It´s as simple as that.

Bob Dylan-Yoù re a big girl now

9 comments:

Anonymous said...

Fin låt av mästaren. Passar bra nedre halvan av texten. Förstår att det känns. Inga lätta saker sånt där.

Och Jörgen Persson sen, en sann hjälte. Han ger ett optimistiskt perspektiv till 40-årsdagen, som rycker allt närmre.

Anonymous said...

Jag vet preciiiis hur det där känns...en stor tomhet att inte ha sina barn hos sig jämt.
Min äldsta dotter tog nyligen beslutet att flytta till sin pappa som bor 30 mil bort och det enda man skulle vilja göra är ju att åka och hämta "hem" henne. Men som du säger så får man ta och bortse från sina egna behov och låta henne vara lycklig. Och det är hon.

Tack för dina berörande texter och din skitgrymma bok! :0)
Söndagskram.
/Yasmine

Anonymous said...

Yasmine: Ja då vet du vad jag pratar om. Tack själv, uppskattar dina fina ord! Kram.
//Johnny

Anonymous said...

anders: förlåt, trodde jag skrivit din kommentar, men den föll visst bort. Tack för din sympati, och visst är det skönt för oss att Jörgen och co finns:-)
//Johnny

Anonymous said...

Ingenting alls appropå den här texten: Oj, vilken lycklig avatar i jämförelse med tidigare dova saken! Roligt! :)

Anonymous said...

Angående själva texten, ingenting är evigt! Och med det menar jag att det kan ändra sig åt andra hållet igen, kanske inte precis nu eller under dom förstå tonårsåren, men det finns en ganska stor chans att hon kommer vilja bo hos dig igen, en större del utav tiden. Att tänka på det kanske gör det lättare att "släppa" henne ett tag.

Tänk om hon visste vilken underbar pappa hon begåvats med!

Johnny said...

elsa: tack, glad om jag gör dig glad :-)
Och visst har du rätt angående lillfröken, och återigen säger jag stort tack! Kul att se dig igen b t w:-)

Anonymous said...

Jag har inga egna erfarenheter av föräldraskapet men jag kan tänka mig att just detta tillhör de svårare kapitlen. Det var starkt gjort av dig :)

Johnny said...

vanja: tack min vän.