Thursday, August 14, 2008

Första gången.

Jag kommer ihåg första gången. Det är så tydligt att det lika gärna kunde varit igår. Det var första terminen på nian och vi hade som vanligt varit på läger någonstans i Bohuslän. Det var ett halvårs förberedelser inför TV-pucken i ishockey, och jag hatade det. Jag ville inte, men gjorde det ändå. Sex månader av att sova på hårda golv i sovsäck, upp i ottan och träna stenhårt hela dagarna i svinkyla. Mmmm, ljuva tider.

På den tiden hade jag en vän som hette...låt oss kalla honom Kricke. För det var vad han hette. Eller kallades för. Kristian hette han.

Han var min bäste vän några år tidigare. Då, när han var mycket bättre än alla andra, och jag var nummer två. Då var hans pappa också en av mina närmaste vuxna vänner.

När vi blev äldre gled vi ifrån varandra, och jag tränade hårdare, växte mer. Och den säsongen var jag förbi och vann skytteligan. Då började skitsnacket.

Jag fick höra alla möjliga sjuka historier om mig. Ett av de bästa var att jag hade gjort ett hål i madrassen och satte på den på kvällarna...det var ju inte så kul att få höra.

Hans pappa hade lyckats bli lagledare för TV-pucklaget, utan att veta vad en puck var. Han flyttade mig från lagkapten till längst ut på bänken. För att inte stjäla ljuset från hans son.

En kväll med för många folköl innanför tröjan kom så tillfället för upprättelse. Det blev bråk utanför skolgården på lördagsnatten, och vår relation ställdes på sin spets. I mörkret och blåsten försökte jag få honom att erkänna och be om ursäkt, men han blånekade och var tyken som bara han kunde. Till slut hängde han i mitt grepp och med min högernäve laddad några decimeter bort och med hot om stryk, svarade han: "Men slå mig då, slå mig då om du vågar".
Med flera månaders ilska och frustration inuti var det inte lätt att hålla sig. Speciellt inte som en annan av våra kompisar, Rickard, stod bakom mig och skrek: "Slå den jäveln!"
Han hade fått samma behandling som jag. Skitsnack och lögner bakom ryggen.


Men jag kunde inte. Jag släppte ner honom på den regnvåta asfalten och såg honom flina mot mig. Inte så länge dock, för Rickard knuffade undan mig med orden: "Okej, jag gör det själv då"
Och det gjorde han. Bankade på honom så det räckte för oss båda.


Jag har aldrig slagit någon sen dess heller. Alltid lyckats prata mig ur det. Hittills. Peppar peppar som man säger.


Men det var inte det där med att slå någon jag tänkte på. Nej, det var mer att inte låta känslan få gå från att vara just det, känsla, direkt till ohämmat uttryck. Utan att låta logiken lägga sig som ett förstoppat melittafilter emellan. Utan att tänka på konsekvenserna av sina handlingar. Alltid vara så förbannat hänsynsfull.


Jag blev påmind om det igår när jag började läsa Den sista romanen av Daniel Sjölin. Att bara skriva rakt ut, utan att tänka på hur andra ska ta det man skriver om dem. Rått, naket. Sanningen.

Jag vet inte om jag kan det. Kanske. Men å andra sidan kanske det inte är min stil. Och då blir det inte bra ändå.


Fast idag ringde min kusin och sa att han läst hela min bok utan att lägga ner den. På natten. I ett svep. Det var ett bra betyg. Och han är en riktig bokslukare av rang.

Men han sa att det ibland var lite läskigt att läsa en del, eftersom han känner mig och kände igen det som är sant, och karaktärerna däri. Det var bra. Då var jag lika modig som jag tänkte.

10 comments:

Anonymous said...

Hej från Danmark! Står på en mæssa men var tvungen att komma hit før att ta ditt mobilnummer som finns hær, du får ett SMS om en stund,,, din jævel. :)

Johnny said...

rosa: Åh, nej jag skulle precis gå in och ändra det! Om du ser det här från Denmark, please send till 0738-016878. Nyfiken på vad du vill ju :-)

Anonymous said...

Och nu har jag läst din bok! Tack för den, den berörde! Och nu tänker jag nominera dig till Årets Göteborgare...bara för att du har så mycket hjärta i dig. :0)
Kram på dig!
/Yasmine

Johnny said...

yasmine: Tack så mycket, kul att du gillade den! Och det hade ju varit en höjdare, tack för att du tycker det, det räcker långt!

Anonymous said...

Så då ska jag också försöka lägga beslag på boken. Och finna en stund för att läsa. Kämpar på på egen hand och kanske kanske det är så att det är modet som saknas ibland. Är vi så modiga så att vi vågar skriva det vi knappt tänker? Återstår att se.
Stor kram!

Johnny said...

christina: Ja, och när du är klar hoppas jag du meddelar mig så jag får se resultatet! Stor kram till dig också!

Anonymous said...

Idag kanske boken kommer. Hoppas hoppas! I så fall är mina senast lästa böcker skrivna av dig, Flaubert och Stig Claesson. Fint sällskap serru!

Johnny said...

anders: Ja! Underbart :-)

Anonymous said...

Åh jag älskar sånna här "tillbaka i tiden"-berättelser, det spelar egentligen inte så stor roll vad dom handlar om..det är det där att dyka ner i någons förflutna, i en annan tid som gör det så spännande. Som när det står "based on a true story" på ett filmomslag. Jag gillar att du tänker logiskt, och tänkte logiskt även i den situationen. Sen att din polare ryckte in och gjorde det där man inte ska göra kändes faktiskt ganska bra det oxå..trots att det inte alls är ok.

Johnny said...

elsa: vet du, det gör jag med! alla berättelser blir bättre på något sätt när man vet att det är upplevt.