Monday, September 15, 2008

So far...

Okej. Hittills tycker jag så här:

Årets bästa filmskurk:

Jokern, det vill säga Heath Ledger i Batman. Sanslöst bra insats, och för en gångs skull någon som levde upp till förväntningarna.

Bästa action:

"Taken." Liam Neeson, en riktigt bra skådespelare i en extremt spännande, adrenalinstinn jakt på sin kidnappade dotter. Han är hårdare än både Granit och Gnejs.

Hårdast arbetande skådis:

Morgan Freeman. Är det någon film han lyckats undgå? Tror inte det. Det sjuka är att åtminstone jag fortfarande inte tröttnat på honom...

Mest skrattframkallande:

Helt oväntat ligger "Get Smart" högst på min lista. Steve Carrel är helt enkelt förbannat rolig. Hade ont i magen efteråt. På ett positivt sätt.
"Love Guru" hade också några roliga moments. Framförallt Mike Myers underbara kopiering av hela Deepak Chopras uppenbarelse.

Bästa bok:

"Pagan babies". Elmore Leonard. På originalspråket. Omöjlig att lägga ner.

Bästa skiva:

Tack vare Anders blir det slagsmål här. Fleet Foxes, The Verve och The National är tre plattor som gått hetast här. Just nu är det Metallicas nya som börjar sätta sig. Men det är mest för att jag fortfarande vill känna mig som femton, tror jag.

Mest frånvarande:

Johnnys kärleksliv. Han säger själv på frågan om vad som händer: "No comments" You do the math.

5 comments:

Anonymous said...

Mest efterlängtade:
SATC-filmen

Mest saknade:
Mormor

Film som verkligen levde upp till förväntningarna och lite till:
Mamma Mia

Bästa bok:
Har inget svar..har varit en konstig sommar i år..jag brukar läsa många böcker under sommaren, i sommar har jag inte läst ut en enda. Har påbörjat "Middlesex" och Marian Keyes senaste, men inte fått ro till att läsa klart nån av dom.

Haha, måste instämma på "Mest frånvarande" fast mitt svar på frågan skulle va "Här var det dött".

stella sweden said...

Har inte tiiid o säga, skriva, läsa, titta, höra eller se så mycket för jag har semester!
Jahapp!

Anonymous said...

Kul att se att mina tips inbegripna i ett råkurr. Misstänker att Rävarna avgår med segern.
Och Heath var helt fantastisk som Jokern; han krossade Nicholson.

Apropå Morgan Freeman: På 80-talet hade MTV ett frågesportsprogram om film: MTV Remote Control. En frågekategori gick under namnet: "leave out Michael Caine", detta pga av Michaels snitt på 5-6 filmer per år. Deltagarna fick bland fyra filmer gissa i vilken Caine INTE haft en roll. Ganska kul koncept. Idag hade kategorin förmodligen hetat "leave out Morgan Freeman", eller möjligen: "leave out Brian Cox".

Johnny said...

elsa: Tack för din lista. Vi kanske skulle starta en klubb? :-)

stella: Gottegris :-)

A: Ja, och på svenska kanske det skulle kunna bli utelämna Mikael Persbrandt eller namnen Nykvist?

Anonymous said...

Ja, helt klart. Och det kan inte vara roligt att vara ung aspirerande skådis i Sverige, när Mikael och Mikael har monopol på alla roller. Tänkte på det igår när jag för tusende gången i ordningen hörde Persbrandts barytonstämma "påa" nån ny serie, med honom själv i huvudrollen. Som vanligt. Gud så fantasilösa rollbesättarna är...

A.