Tuesday, September 02, 2008

Latmask.

Jag brukar hävda att jag inte är någon bokläsare. Det är inte sant. Jag är bara lat.

Jag framhärdar alltid i att det är mycket bättre att se på film. Och det är det ju, om man har bråttom. Fast frågan är vad jag har så förbannat bråttom till?

Jag har läst så många böcker genom åren att jag omöjligt kan räkna dem. Men allt för få bara för att kittla mina sinnen, bygga på min inre värld. När jag väl har gjort det har det alltid varit en stor upplevelse. Sällan lämnar en bok oss utan något att ta med på färden. Om än bara en liten sak, som senare kan visa sig vara väldigt betydelsefull.

Att jag inte har läst mer skönlitteratur hänger säkert ihop med allt studiematerial jag fått tvinga mig igenom. Att läsa under pistolhot är inte kul. Inte kul alls.

Men de som vet, hävdar att man kan inte själv bli en bra skribent om man inte läser mycket på egen hand. Sånt fastnar hos mig. Och eftersom jag vill bli bättre på att skriva, då gör jag just det. Läser. Okej, och skriver förstås.

Jag har en favoritförfattare. Elmore Leonard. Otroligt rapp och vass dialog, och ett driv i klass med Usain Bolt. Han berättar historier som fångar mig. Precis så som jag hoppas jag ska göra en dag. Fast dig då.

7 comments:

Anonymous said...

"Fast frågan är vad jag har så förbannat bråttom till". Åh, Johnny: det är sublimt!

Men Elmore Leonard ..., känns det inte lite jobbigt att lägga höjdhoppsribban på typ 16 meters höjd?

;-)

Johnny said...

smyg: Haha, jo 16 meter är svettigt, I agree. Nu menade jag nog att försöka något åt det hållet, men jag tror du förstod det. Bara retas lite. Det är okej, jag kommer tillbaka. Då är det bäst du ser dig om :-)

Anonymous said...

Elmore Leonard, säger du. Får kolla upp honom dårå. Även om man kanske får svindel av höjden.

Tankevågor said...

Jag tycker du redan är bra på just det du vill bli bra på. :-)
Läser med stor behållning här.

Johnny said...

londongirl: tack, jag är glad att du är här.

Katie H said...

Lunch in the next few weeks?

Anonymous said...

swedur g: ABsolut, vilken dag som helst.
//Johnny