Sunday, April 19, 2009

"Rabatt? Nä det har vi inte här."

Jag gillar egentligen inte böcker om skräck.

Men jag gillar Stephen King. Hans sätt att skriva, att berätta historier, att bygga meningar. Det är anledningen till att jag väljer att trotsa min rädsla för rysare och ge mig på ännu en "tjockis" av skräckmästaren själv.

I fredags skulle jag hämta min cykel, en produkt av min födelsedag som gick av stapeln i tisdags. (Tack K för att du kom ihåg mig. Och Anders naturl-ja just det, du glömde ja...:-)

I alla fall, jag åkte dit på lunchen för att förvissa mig om att den skulle vara monterad och klar till eftermiddagen. "Ja det är lugnt, vi har trettio stycken färdiga på lagret", säger killen med stora frisyren. "Är du helt säker, för jag kommer ta bussen hit", säger jag.
"Absolut, inga problem."

Efter jobbet åker jag hem, ställer bilen, tar bussen in till stan, byter till spårvagn och går resten av vägen. Glad i sinnet och inställd på en härlig cykeltur i solskenet möts jag av en väldigt ung man och ber honom hämta fram cykeln jag vill ha. Han försvinner ut på lagret, dröjer länge, men dyker upp tomhänt. "Var det en herr eller damcykel du ville ha?"

Jag försöker vara vänlig och svarar: "En herrcykel, tack."
Han vänder på klacken och försvinner in på lagret igen. För att dröja ännu längre.

Och slutligen stå han där. Utan cykel. "Det finns inga."
Jag känner hur det börjar pulsera i min fredagströtta kropp.
"Vad fan säger du? Jag var här tidigare idag och din kompis sa att det fanns 30 cyklar klara." Jag fortsätter med att förklara hur jag tagit mig dit och hur det kommer kännas att åka hem tomhänt. Han får en idé

"Vi kollar därute, det kan finnas någon där." Och det gör det. En visningscykel som antagligen fått sina växelreglage mer hanterade än...ja, hur som helst, väl begagnad tror jag den är.

"Du, då får du ge mig en bra rabatt om jag ska ta den där", säger jag.

", det kan jag inte", flinar han.

Jag står på mig. Han med. Alla mina förslag till kompensation skjuts ner från höften.

Min resa hem går till på samma sätt som dit. Fast mindre upprymd och förväntansfull.

Nåväl, nu ska jag ut och cykla. Igår köpte jag en annan cykel. På ett annat ställe.

Med rabatt.

8 comments:

Visionary soul said...

Oj så fint du gjort här! :) Men du vännen, jag tror att du behöver ändra färg på teckensnittet för en del av länkarna, nu är de samma färg som bakgrunden och syns inte... det kan bli väldigt få kommentarer här, om inte alla dina läsare är lika tjuriga och letar i blindo, som jag... :)

Grattiskram på födelsedagen i efterskott. Roligt att du fick din cykel till slut! :)

Johnny said...

v.soul: Ja nu har det blivit flera ändringar:-)
Tack så mycket och kram på dig.

Anonymous said...

Butiksservicen (vill folk inte sälja längre?)och födelsedagsgrattandet (vad är det för vänner du har?) var bättre förr.

Med rodnande kinder:

Stort grattis Johnny!!


/Anders

Anonymous said...

ANders; Jag förtjänade det efter att ha glömt din dag. Och du har rätt god ursäkt :-)

Elsa said...

Haha, du borde posta blogginlägget på lådan så att affären själv får läsa. Ja, eller åtminstone chefen.

Anonymous said...

Elsa: Ja, tror du det hjälper? Men de borde få veta egentligen. Kul att se dig:-)
//J

Anders said...

För övrigt noterar jag att du marknadsanpassat bloggen;-)

Anonymous said...

Anders: Ja man gör så gott man kan vet du :-)