Wednesday, April 22, 2009

Big helmet

"Har du köpt ny cykel Johnny? Den var riktigt fin du".

En av mina grannar följer mig och cykeln ut på väg mot en liten tur i solskenet. I handen håller hon sin son, Nils. Vi småpratar över gården om ditten och datten, till exempel hur skönt det är att cykla. Plötsligt säger hon:

"Men varför har du ingen cykelhjälm för?"
Jag hummar lite och muttrar något ohörbart. Då följer hon upp med: "Jag brukar säga att dom som inte har hjälm har inte något att skydda."
", där slog du nog huvudet på spiken", säger jag och hoppar upp på cykeln och drar iväg, för att slippa konfronteras med Nils frågande blick.

En halvtimme senare ligger jag blödande på asfalten. En hastigt uppdykande bil, skymd sikt och rullgrus. Dålig kombo.

Det blev att ta sig hem och skölja rent blodiga kroppsdelar. Inget brutet, men rejäla skrapsår och en söndersliten vårjacka.

Men cykeln klarade sig utan en repa.

Och som tur är, även mitt lilla huvud.

Imorgon ska jag köpa hjälm. Jag lovar Nils.

7 comments:

malin said...

Nej, men vad säger du! Glad att du lever. Du gör rätt i att köpa en hjälm. Och markavdelningen bör sopa dina gator illa kvickt.

Anonymous said...

malin; Jag har spanat in en hjälm nu, ska införskaffas imorgon. Och ett samtal till sopbilen är planerat :-)

Katie H said...

Det finns visst hjälmar som ser ut som fedora hattar nu.

Anonymous said...

Och hjälmhysterin fortsätter. Så fort nån får en liten skråma ropas det hjälm. Lär er cykla istället.

Anonymous said...

Kate: Ha, det har jag missat. Får se om jag kan spana in en sån :-)

Anonym: Och så fort någon vill vara tuff gömmer dom ansiktet.
//Johnny

Katie H said...

Garffff!!!! Vad kul att ni fick se matchen i alla fall, men det var så vackert och skönt här uppe, så det blev inte av att åka ner. Att dom inte spelade igår!!! Men vilken fest! You must tell me about it.

Anonymous said...

Kate:
Ja det var verkligen synd att du missade det, det var en riktig fest:-) Hoppas ni har det gott på landet och riv en bit brygga för mig med :-)
//J