Thursday, June 14, 2007

- Kaffe och kebab, tack!

För några år sedan reste jag runt i den grekiska övärlden. På ön Samos satt jag en dag och åt lite lunch på strandbaren. Efter några dagar där hade jag blivit lite "tjenare" med paret som ägde stället. Mannen hade bott tolv år i Sverige och ville gärna prata om det. I gengäld fick jag använda solstolarna med tillhörande parasoll gratis. Nä, inte i gengäld. Jag gillade honom, eller dem, jättemycket.

Men okej, det var inte det jag skulle berätta. Nej, när jag sitter där kommer det en kille och sätter sig på uteserveringen. Han bara utstrålade något slags stencoolt, världsvant...vissa bara gör det. Du har garanterat träffat på någon. Om du inte är han/hon själv, vad vet jag. Han beställde in en kaffe, slog upp ett glossigt magasin och lutade sig tillbaka. Kaffet anlände med en liten chokladbit, och han bara satt där och inmundigade de båda. Trots att jag slutat dricka kaffe och termometern närmade sig 40-strecket, lyfte jag min hand och kallade till mig min grekiske svenskvän. Jag beställde en kaffe, men jag ville ha någon form av wienerbröd eller så till. Gick det att fixa?

"Oh no, everything is finished, even icecream finished, sa han med bekymrad min. But whait, I will fix you something special". Han pep iväg i riktning mot köket.

Han var strax tillbaka med kaffet och en pytteliten chokladbit. Eftersom jag precis ätit lunch var det lagom. Tyckte jag. När jag sitter där och läppjar på kaffet, kommer han med en bricka med en tallrik på, som han ställer framför mig på bordet.

"Here you go my friend! Greek special for you". Han strålar med hela ansiktet samtidigt som jag konstaterar att jag har en hel tallrik kebab framför mig. Som tilltugg till kaffet. Jo jag tackar. Inte blev det bättre av att han stod bredvid och iaktog varje tugga med frågan:
"Good hu"?
"Yes, very good", svarade jag.

Nu är det dags att stänga bloggbutiken några veckor. Spanien väntar, och jag längtar. Jag har lämnat in mina uppgdrag i tid, känner mig ganska nöjd. Nu ska det bli skönt att lägga sig i solstolen och bara vara.

Önskar er en skön sommar, en solig midsommar och varma hjärtan.

10 comments:

Rollx said...

Trevlig resa. :)

malin said...

Detsamma, må underbart!

Anonymous said...

Ha en trevlig resa!! Samla goda minnen :)

Anonymous said...

Haha, det hade jag velat se :-) Åt du upp hela kebaben?

Tycker du skrivit ett ord för mycket: ganska...du ska väl vara helt nöjd!!!

Katrine K said...

Haha, underbar historie, jeg syns jeg ser deg...
Ønsker deg en hyggelig reise, og håper sommeren din blir jättefin!

Katie H said...

Man skulle ju hangt med! Ha det bra!

Anonymous said...

En sak jag gillar med dig är din tysthet. Jag önskar dig allt gott mannen. Men. Spanien? Där finns ju bara en massa spanska megababes?

Hur fan slappnar man av då?

Anonymous said...

Nu är ni påväg hemåt, hoppas resan går bra! Har saknat dej. =)

Anonymous said...

rollx: tack så mycket! och jo, det var det.

malin: tack, du med!

therrorese: tack, det gjorde jag :-)
johanna: jag var tvungen, han stod bredvid:-)
och ja, jag borde kanske det egentligen. men du vet hur det är.

katrine k: tack, jag hoppas du också får en underbar sommar!

swedette: det skulle du! hoppas vi ses i sommar.

najlen: ja min tysthet är vida känd:-) tack så mycket, önskar dig detsamma. och visst helt lätt var det ju inte:-)

therese: ja och nu till och med hemma:-) tack!

Anonymous said...

Håller på att läsa igenom din blogg. Det här med kebaben var helfestligt! Snacka om kulturkrock.